کارگران و رویای خانه 25 متری

لست سکند

بررسی ها نشان می دهد که یک کارگر باید حقوق 10 سال خود را پس انداز کند و هیچ هزینه ای نداشته باشد تا بتواند خانه ای 25 متری خریداری کند.

به گزارش کاماپرس، در حال حاضر قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت 19 میلیون تومان است و حداکثر وامی که خانوارها می توانند برای خرید خانه دریافت کنند 240 میلیون تومان که با توجه به رقم بالای اقساط این وام(بیش از 4 میلیون تومان در ماه)، کارگران با دستمزد 2 میلیون و 800 هزار تومان نمی توانند چنین مبلغی را پرداخت کنند، چون هزینه اجاره خانه، خوراک، پوشاک و … بالاست.
درواقع حقوق کارگران در سالجاری متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته و نمی تواند رشد هزینه های زندگی را پوشش دهد؛ چه برسد به اینکه کارگری بتواند برای خرید خانه مبلغی را پس انداز کند، به گفته حمید نجف، کارشناس اقتصادی در شرایط اضطراری چاره‌ای جز پیش‌بینی راهکارهای موقت برای خانه‌دار شدن نداریم، در حال حاضر هم کارگران دستکم باید ۱۰ سال پس انداز کنند و هیچگونه هزینه‌ای نداشته باشند تا شاید بتوانند خانه‌های ۲۵ متری خریداری کنند.
نجف با بیان اینکه طی سال های گذشته به موضوع مسکن فکر نکردیم و وجود برخی نگاه ها مانع تکمیل مسکن مهر شد، می گوید: مسکن مهر با وجود اشکالات و مخالفانی که داشت باعث شد طی چند سال اجاره ها افزایش پیدا نکند یا درصد ناچیزی بالا برود و عده زیادی از کارگران صاحبخانه شوند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

کارگران زیرخط فقر

راز آسمان پایتخت

نجف در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه دریافتی کارگران کفاف هزینه‌های اجاره بها را نمی‌دهد، اظهار می کند: بحث امروز در حوزه مسکن بحث پس انداز است ولی وقتی حداقل دستمزد را زیر خط فقر در نظر می گیریم کارگر چیزی برای پس انداز ندارد، دستمزد تنها ۱۰ روز اول برج را کفاف می‌دهد و برای ادامه زندگی باید به سراغ شغل‌های دوم وسوم برود.
به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، مسکن با قیمت های نجومی حاضر به شکل رویا درآمده است و خانه‌هایی که در شمال شهر خالی از سکنه و به انتظار فروش مانده، خریدار ندارد چه برسد به اینکه کسی قدرت اجاره آنها را داشته باشد.

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “کارگران و رویای خانه 25 متری

  1. حسین گفته:

    خانه نخرید ارزان میشود آب و برق باطری واب آن و بوس توی اتوبوس مجانی میشود برای عزب ومتاهل چی درست کردن ولی مسکن اینه لایو درحد قدشان در گور دسته جمعی دفنشان کرد … پررو هستن

  2. عارف گفته:

    تحلیل چه فایده…. وقتی تدبیر و عمل در کار نیست…. به جرات میتوان گفت مدیران کشور، جز جذب سود ها و پولها برای جیب خودشان، هیچ برنامه ی کوتاه مدت و بلند مدتی برای مردم و کشور ندارند. از عملکرد صاحب منسبان چنین برداشت میشود که هرچه. که هست و نیست را دارند برمیدارند، و در آینده ای نزدیک شاهد فرار و اختلاس جدیدی خواهیم بود…. و سر ملت هم، همانند سالهای گذشته بی کلاه و مشکلاتشان روز افزون…. من نمیدونم چرا با طناب پوسیده ی این مدیران بی کفایت به چاه افتادم و سه بچه آوردم…. ما که به فنا رفتیم…. فرزندانمان را هم به فنا دادیم…. خدا که نمی شناسند… امیدوارم قبل از مردن، آه مظلوم، دامن ظالم را بسوزاند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز