کارو؛ بازی و آشنایی کودکان با معماری

معماری و ساخت و ساز یکی از اتفاق‌هایی است که همواره در زندگی همه ما وجود دارد. با دقت به اطراف و سازه‌ها این قضیه ملموس خواهد شد. توجه به این موضوع و اهمیت آن باعث شده که بسیاری از انواع بازی‌های معماری در قالب سازه و بازی‌های کامپیوتری برای کودکان طراحی و ساخته شود. یکی از مجموعه‌های جوان فعال این حوزه در ایران مجموعه کارو با برند تجاری «کاجُر» است.

برند کاجر با تولید آجرهای واقعی و قابل شست و شو برای کودکان، آن‌ها را بیشتر با این دنیا آشنا می‌کند. در واقع این مجموعه، فضایی را برای آشنایی کودکان با ساخت و سازها به وجود آورده است. کاماپرس در راستای آشنایی بیشتر با این مجموعه، با محمدرضا شیخ قرائی، طراح محصول برند کاجر، گفت و گویی داشته که در ادامه آمده است.

ریشه شکل گیری کارو

ایده شکل گیری مجموعه کارو از سال 1397 آغاز شد، اما این ایده به مرور رشد پیدا کرده و تقریبا از ابتدای سال 1399 به صورت جدی کار تحقیقات و تولید محصول آن انجام شد. هسته اولیه این مجموعه متشکل ازیک گروه سه نفره فعال در حوزه آموزش معماری است.

محصول تولیدی برند کاجر نمونه خارجی دارد. در واقع این ایده اقتباسی از ایده پردازی در کشورهای خارجی و ترکیب آن با معماری ایرانی است. در حال حاضر سری نماچین محصول کاجر در بازار عرضه شده و استقبال مناسبی از آن به عمل آمده است.

آریاک سفر

محمدرضا شیخ قرایی، خود تحصیل کرده رشته معماری بوده و در این خصوص می‌گوید: «با توجه به رشته تحصیلی که در دانشگاه سپری کردم، با ساخت و ساز و ساخت طرح‌های معماری در مقیاس کوچک و انواع متریال سر و کار داشتم. این امر یکی از عوامل ایده پردازی طرح بود».

مقاصد و اهداف آینده برند کاجر

طبق اعلام شیخ قرایی مجموعه کارو قصد توسعه دامنه فعالیت‌های خود را در حوزه متریال­های ساختمانی به صورت واگرا دارد. در واقع این مجموعه تولید بیشتر محصولات ساختمانی را در مقیاس کوچک برای کودکان و دیگر گروه­های سنی دنبال می‌کند.

کارو با زمینه آموزشی وارد این حوزه شده و در این مسیر نیز اقدامات مختلفی انجام داده است. در حقیقت معماری یک راه برای آموزش خلاقیت، شناسایی استعدادها، تقویت مهارت‌های ساخت و ساز، حل مسئله و مواردی از این قبیل بوده که کارو عملا روی این موضوعات کار می‌کند.

در این رابطه شیخ قرائی به نکته مهمی اشاره می‌کند: «کار آموزشی گروه ما محدود به متریال‌های عرضه شده نخواهد بود. ما در ابتدای کار هستیم و به تازگی کار خود را با عرضه متریال­های ساختمانی مورد نظر شروع کرده‌ایم. اما قطعا فعالیت‌مان را به این مورد محدود نخواهیم کرد و تا حد امکان آن را گسترش می‌دهیم».

تاکنون این مجموعه چندین ورکشاپ‌ حول عنوان معماری برای کودکان در خانه‌های کودک، مهد کودک‌ها، مدارس و به طور کلی بعضی محیط‌های آموزشی برگزار کرده است. با انجام این کارها شناسایی استعدادهای کودکان به صورت غیرمستقیم نیز انجام می‌شود. همین امر باعث شده تا به نوعی آشنایی کودکان با مشاغل مرتبط هم اتفاق بیفتد و به عبارتی سمت و سوی علاقه و آینده کاری آن‌ها مشخص شود.

کارو با برند کاجر در اینوتکس امسال هم حضور داشت و اولین محصول خود را، که از ابتدای سال 1400 وارد بازار شده، در این نمایشگاه بین المللی ارائه کرد. به نظر طراح محصول برند کاجر نمایشگاه امسال شرایط مساعدی داشته و بازخوردها نسبت به این مجموعه بیش از حد انتظار وی بوده است.

آموزش معماری توسط کارو

این گروه دو نوع دیدگاه نسبت به حوزه آموزش معماری کودکان داشته که یکی از آن‌ها به آموزش دیدن بیشتر کودکان در حوزه معماری برای آنها باز می‌گردد. مثل فلسفه برای کودکان که به آن‌ها روش‌های فکر کردن، نقد کردن، تحلیل، داشتن تفکر نقدانه و خلاقانه آموزش می‌دهد اما در این مبحث قراری مبنی بر تربیت فیلسوف وجود ندارد. در حوزه معماری نیز یک جنبه همین بوده که مورد توجه کارو قرار گرفته و این مجموعه قصد تربیت معمار از سنین خردسالی را ندارد. کارو به بهانه معماری برخی آموزش‌ها را به کودکان منتقل می‌کند.

جنبه دیگر کار این مجموعه بالا بردن کیفیت ذائقه نسل آینده در حوزه صنعت ساختمان و معماری است. بخش عمده‌ای از رشته معماری با موضوع رشد یافتن سلیقه مخاطب در این حوزه مرتبط است. کودکانی که اکنون آموزش دیده و با این حوزه آشنا شوند، قطعا از مخاطبان حوزه معماری بوده و برخی از آن‌ها می‌توانند کارفرمایان آینده این حوزه باشند. بنابراین نوع و کیفیت آموزش در سلیقه آن‌ها برای آینده موثر است.

تاثیر چالش‌ها بر عملکرد کارو

محمدرضا شیخ قرایی درباره چالش‌های مجموعه کارو می‌گوید: «این مجموعه نیاز به حضور در مجامع مربوط به تولید کنندگان اسباب بازی‌ و حتی جامعه معماران یا حوزه آموزش دارد. در واقع کارو به شبکه سازی بیشتر برای گسترش ارتباطات و شناخته شدن نیازمند است. اما در حوزه آموزش این مجموعه به واسطه سابقه بیشتر، ارتباطات بیشتری داشته و مجموعه‌های زیادی را می‌شناسد».

در بحث تولید نیز، طراح کاجر معتقد است حوزه برنامه‌ریزی مالی چالشی جدی محسوب می‌شود، چراکه به دلیل نوسانات قیمتی موجود برای خرید مواد اولیه، این حوزه چندان منظم و حساب شده پیش نمی‌رود. به خصوص اینکه مجموعه کارو در ابتدای راه خود قرار دارد و تغییرات قیمتی اثر زیادی روی روند کاری آن خواهد داشت: « خوشبختانه به واسطه حضور در نمایشگاه اینوتکس، پیشنهادهایی برای صادرات محصولات تولیدی‌مان دریافت کرده‌ایم. همچنین برخی پخش کنندگان داخلی نیز امکان صادرات را دارند. بنابراین در حال بررسی این موضوع هستیم تا بازارهای خارجی و شرایط موجود را برای اجرایی کردن این پیشنهادها، به طور کامل ارزیابی کنیم».

مرتبط با : کاجر
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز