کاربرد آرام بند و انواع آن

آرام بند-کاماپرس
لست سکند

آرام بند های درب در همه محدوده های قیمتی، از جمله مدل های مقرون به صرفه و همچنین مدل های گران تر موجود هستند. آنها همچنین می توانند بر روی انواع درب ها نیز نصب شوند.

به گزارش کاماپرس، بنابر اعلام یراق، اساساً “آرام بند” وسیله ای است که درب را به طور خودکار می بندد، چه درب توسط دست یا به صورت اتوماتیک باز شود، این وسیلهٔ مکانیکی درب را خواهد بست. جک آرام بند اکثراً بر روی درب های ورودی ساختمان، درب های ورودی آپارتمان و اتاق ها، درب های ضد حریق و…. نصب و استفاده می شود.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی کلی آرام بند درب بپردازیم، پس خوشحال می شویم که تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

آرام بند چیست؟

جک آرام بند وسیله ای مکانیکی است که دارای روغن هیدرولیکی است و هدف آن، بستن درب به صورت کنترل شده می باشد.

شاید برای شما این موضوع پیش آمده باشد که در ساختمانی زندگی می کنید که رفت و آمد در آن زیاد بوده که به همین علت درب های ورودی ساختمان و یا راهرو مداوم در حال باز و بسته شدن هستند. این باز و بسته شدن های مدام باعث ایجاد سر و صدا در فضای داخلی ساختمان خواهد شد که قطعاً افراد مختلف و به خصوص سالمندان به خاطر این صداهای ایجاد شده دچارمشکل خواهند شد.

راز آسمان پایتخت

همچنین موضوع دیگری که بسیاری مهم است، امنیت ساختمان است. ممکن است عده ای از افراد فراموش کنند که درب را ببندند که نبستن درب، باعث به خطر افتادن امنیت ساختمان و بالا رفتن احتمال سرقت خواهد شد.

با این تفاسیر جک آرام بند دو وظیفهٔ مهم را بر عهده دارد:

  • بستن قطعی درب
  • آرام بستن درب

آرام بند باعث می شود که درب به صورت قطعی و با ایجاد کمترین صدا بسته شود، که علاوه بر امنیت ساختمان، آرامش را برای اهالی ساختمان به ارمغان می آورد.

آرام بند-کاماپرس

انواع آرام بند

ما در بازار شاهد مدل های مختلف “آرام بند درب” هستیم که پرکاربردترین های آن شامل موارد زیر است:

آرام بند بازویی:

آرام بند بازویی یکی از رایج ترین و پر استفاده ترین مدل های این وسیله مکانیکی می باشد که در بازار ایران هم معمولاً این مدل خریداری و استفاده می شود.

آرام بند بازویی همانطور که از نامش پیداست، شبیه به آرنج دست تعبیه شده است که این بازو، از یک طرف به قطعه ای که به درب بسته می شود متصل است و از طرف دیگر به منبع مکانیکی یا همان مخزن دارای روغن هیدرولیک متصل می باشد. با نیرویی که مخزن به بازو وارد می کند، درب بسته خواهد شد.

آرام بند های بازویی دارای دو مدل اصلی می باشند که این مدل ها شامل آرام بند دو مرحله ای و آرام بند سه مرحله ای ( آرام بند سه سرعته یا آرام بند دارای ضربه آخر ) هستند.

  • آرام بند دو مرحله ای: این آرام بند همانطور که از نامش مشخص است، در دو مرحله درب را می بندد. مرحله اول از زاویه ۹۰ درجه که درب کاملاً باز است درب را تا زاویه ۲۰ تا ۳۰ درجه مانده به بسته شدن، به آرامی جلو می آورد و در انتها فاصله باقی مانده، درب را با شدت بیشتری می کوبد تا درب بسته شود.
  • آرام بند ۳ مرحله ای: این مدل آرام بند ها همانند آرام بند های ۲ مرحله ای عمل می کنند فقط تفاوتشان در این است که درب را تا نزدیکی بسته شدن جلو آورده و در فاصله ۲ تا ۳ سانتی متر مانده به بسته شدن، ضربه نهایی را میزند تا درب بسته شود. این مزیت باعث می شود که هم صدای بسیار کمتری ایجاد شود و همچنین عمر قفل برقی درب ورودی ساختمان نیز افزایش پیدا کند و از خرابی آن جلوگیری شود.

آرام بند ریلی:

آرام بند ریلی از لحاظ ظاهری زیباتر از آرام بند های ریلی می باشد که به همین دلیل قیمت بالاتری نیز دارند.

آرام بند ریلی به این شکل است که قطعه فلزی که به درب متصل شده، به کمک غلطکی که دارد حرکت می کند که نیروی آن از منبع مکانیکی آرام بند تامین می شود. از این مدل آرام بند ها معمولاً در مکان هایی استفاده می شود که زیبایی درب مهم است و یا اینکه فضایی برای بازوی آرام بند وجود ندارد.

آرام بند مخفی:

آرام بند مخفی که با نام آرام بند توکار نیز شناخته می شود، در جای لولا درب نصب می شود و در برخی مواقع هم بالا و پایین درب را خالی کرده و باید آرام بند داخل درب یا داخل چهارچوب کار گذاشته شود. اهرم آرام بند مخفی جایی بین در و چهارچوب حرکت می کند و درب را می بندد.

البته لازم به ذکر است که آرام بند ریلی درب های با وزن کم را می تواند تحمل کند که اکثراً تا ۶۰ کیلوگرم را ساپورت می کنند.

آرام بند پاشنه:

آرام بند پاشنه یا زیر سطحی اکثراً برای درب های شیشه ای و مکان هایی که فضایی برای نصب آرام بند وجود ندارد استفاده می شود.

آرام بند-کاماپرس

نمره بند آرام بند درب

یکی از موضوعات اصلی در انتخاب “آرام بند در“، نمره بندی جک های آرام می باشد. قبل از خرید آرام بند لازم است که وزن درب خود را بدانید. اگر نمره آرام بند مناسب را انتخاب نکنید، جک آرام بند به خوبی نمی تواند درب را ببندد.

نمره بندی آرام بند ها به صورت زیر می باشد :

  • آرام بند نمره ۱ ( درب های تا ۴۵ کیلوگرم )
  • آرام بند نمره ۲ ( درب های ۴۵ تا ۶۰ کیلوگرم )
  • آرام بند نمره ۳ ( درب های ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم )
  • آرام بند نمره ۴ ( درب های ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم ) در بعضی مواقع تا درب های ۱۲۰ کیلوگرم نیز لحاظ می شود
  • آرام بند نمره ۵ ( درب ها ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم )

برندهای معتبر آرام بند

ما در بازار شاهد برندهای مختلف آرام بند درب هستیم که اگر بخواهیم معتبر ترین برندهای بازار را نام ببریم، می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • آرام بند فاتلس
  • آرام بند ریوبی
  • آرام بند کینگ
  • آرام بند گزه
  • آرام بند بهسازان
  • آرام بند سارو
  • آرام بند ان اچ ان nhn
  • آرام بند ریفت
  • آرام بند تسا

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده و خرید آرام بند داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

انتهای پیام

مرتبط با : یراق دات کام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “کاربرد آرام بند و انواع آن

  1. علی محمودی گفته:

    باسلام
    لطفا در مورد تنظیم آن هم راهنمایی فرمایید معمولا پس از چندی از تنظیم خارج می‌شود یا درب را بخوبی نمی‌بندد یا اینکه محکم بسته می‌شود در مورد آن دو پیچ تنظیم اشاراتی مبذول فرمایید.
    باتشکر
    تهران
    ۱۴۰۱/۰۳/۲۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز