همه چیز درباره انواع ترمومتر عقربه ای و کاربردهایش

ترمومتر-کاماپرس

دماسنج یا ترمومتر عقربه ای و دیجیتال یک ابزار ضروری و مهم برای اندازه‌گیری دما و حرارت است. این وسیله در انواع و کاربردهای گوناگون و متعددی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساده‌ترین نوع دماسنج یا ترمومتر که برای اندازه‌گیری تب و دمای بدن کاربرد دارد، در هر خانه‌ای پیدا می‌شود.

به گزارش کاماپرس به نقل از ابزار سنجش آریا، آگاهی از دمای محیط، از دمای یک اتاق گرفته تا دمای بدن انسان و حتی دمای ستارگان در اکتشاف‌های علمی و پیشبرد صنایع بسیار اهمیت دارد. ترمومتر یا دماسنج، وسیله‌ای است که امکان اندازه‌گیری دقیق دما را فراهم می‌کند. این وسیله برای طیف گسترده‌ای از صنایع از جمله پزشکی، کارخانه‌ها و حتی علوم اخترفیزیکی و غیره، در انواع ساده و پیشرفته تولید و عرضه می‌شود. کاماپرس در ادامه به معرفی این وسیله و انواع آن از جمله ترمومتر عقربه ‌ای یا گیج دما می‌پردازد؛

ترمومتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

ترمومتر یا دماسنج وسیله‌ای برای اندازه‌گیری دمای جسم، محیط یا حتی درجه حرارت یک سیستم خاص از آن استفاده می‌شود. نحوه عملکرد ترمومتر یا دماسنج به نوع و قالب دماسنج موردنظر بستگی دارد، به عنوان مثال دماسنج جیوه‌ای، ساده‌ترین نوع ترمومتر است که عملکرد آن با ترمومتر عقربه ای یا لیزری متفاوت است.

دماسنج‌ها در یک تقسیم‌بندی کلی به دو نوع تماسی و غیرتماسی تقسیم می‌شوند؛ انواع تماسی شامل ترمومترهای جیوه ای، الکلی، ترموکوپل‌ها و غیره است. ترمومتر غیرتماسی در مواردی که امکان تماس مستقیم با محل از جمله کوره‌ها، دیگ‌های بخار، فلزات مذاب و غیره کاربرد دارد.

ترمومتر-کاماپرس

انواع ترمومتر کدامند؟

درحال حاضر با توجه به گستردگی کاربری دماسنج‌ها در صنایع مختلف، ترمومترها تنوع و گوناگونی بسیار بالایی پیدا کرده‌اند. از جمله انواع ترمومترها می‌توان به دماسنج‌ لیزری ، دماسنج دیجیتال ، دماسنج عقربه ای ، دماسنج جیوه ای ، دماسنج بی متال ، ترموکوپل ها و دماسنج الکلی اشاره کرد.

آریاک سفر

یکی از انواع پرکاربرد دماسنج‌ها در صنایع مختلف، ترمومتر عقربه ای است که خود در انواع مختلفی تولید می‌شود. این ترمومتر در ادامه معرفی شده است؛

آشنایی با ترمومتر عقربه ای

ترمومتر عقربه ای که به آن دماسنج یا گیج دمای آنالوگ نیز می‌گویند، یکی از انواع پرکاربرد ترمومترها برای اندازه‌گیری دما و حرارت اجسام و سیال‌ها است. دماسنج عقربه ای از یک نشانگر فلزی در مقیاس دایره‌ای برای اندازه‌گیری و نمایش دما استفاده می‌کنند. در ترمومترهای عقربه ای یک ترموول یا غلاف برای حفاظت از سنسور اندازه‌گیری دما در هنگام تماس مستقیم با سیالات تعبیه شده است.

ترمومتر عقربه ای از نظر ترمومترهای عقربه ای از نظر طول، جنس و نوع اتصال سنسور دارای انواع گوناگونی است. برخی از انواع آن در ادامه آمده است؛

ترمومتر عقربه ای پر شده

ترمومتر عقربه ای پر شده نوع پرکاربرد این دماسنج است. نکته مهم در هنگام خرید ترمومتر عقربه‌ای پر شده، پرکننده یا مواد موجود در لوله دماسنج است. جنس لوله به کار رفته در این ترمومترها شیشه یا فلز بوده و سطح مایع یا گاز درون لوله نیز اهمیت بالایی دارد.

ترمومتر عقربه ای پر شده با توجه به این فاکتورها در چهار نوع دماسنج پر شده از جیوه جهت اندازه گیری فشار، دماسنج پر شده از مایع جهت اندازه گیری فشار، دماسنج جهت اندازه گیری فشار بخار، دماسنج جهت اندازه گیری فشار گاز تولید و عرضه می‌شوند که تقریبا کارکردی مشابه یکدیگر دارند.

ترمومتر عقربه ای بی متال

ترمومتر عقربه ای بی متال از انواع دماسنج‌های تماسی است که بسیار پرکاربرد بوده و در اندازه‌گیری در دمای بسیاری از لوازم از جمله ترموستات اتو، سماور یا برای نمایش آبگرمکن کاربرد دارد. در تولید این ترمومترها دو نوار فلزی مختلف از جنس مس و استیل یا استیل و برنج، برای تبدیل تغییرات دما به تغییرات مکانیکی تعبیه شده است. نحوه عملکرد ترمومتر عقربه ای بی متال به این‌صورت است که مطابق با میزان انبساط و خم شدن نوار متناسب با تغییرات دما، عقربه فلزی بر روی صفحه حرکت کرده و دما را نشان می‌دهد. از ترمومترهای بی متال برای رنج دمایی منفی 40 تا حداکثر 300 درجه سانتیگراد استفاده می‌شود.

دماسنج عقربه ای در چه مواردی کاربرد دارد؟

از دماسنج‌های عقربه‌ ای با توجه به انواع آن‌ها در مصارف متعددی از جمله تهیه غذا و نوشیدنی، اندازه گیری دمای فرآیند، تصفیه فاضلاب، سیستم‌های دیگ بخار، بسیاری از سیستم‌های صنعتی مانند صنایع استخراج نفت و گاز، انواع پالایشگاه‌ها، صنایع تولیدی قطعات صنعتی، صنایع تولیدی ماشین الات صنعتی و غیره اشاره کرد.

خرید انواع ترمومتر از مجموعه ابزار سنجش آریا

گروه بازرگانی ابزار سنجش آریا یک مجموعه باسابقه و فعال در زمینه واردات و فروش انواع تجهیزات صنعتی و به‌ویژه ابزارهای سنجش و اندازه‌گیری صنعتی از جمله فلومتر، انواع ترمومتر مانند ترمومتر عقربه ای ، انواع گیج، ترانسمیترهای سطح، فشار و غیره است. این مجموعه در فروش و عرضه این تجهیزات انعقاد قرارداد با صنایع مختلف از جمله نفت و گاز و پتروشیمی اقدام کرده است.

از خدمات مجموعه ابزار سنجش آریا می‌توان به تضمین اصالت کالا، تضمین بهترین قیمت، ارسال سریع و بهره‌مندی از مشاوره رایگان اشاره کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : ابزار سنجش آریا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز