چطور مجری شویم؟

میل به دیده شدن و شهرت یکی از آن صفاتی است که تقریبا کم یا زیاد در همه آدم ها وجود دارد و مجری‌‌گری از آن دست حرفه هایی است که این میل را پاسخ می دهد و طرفداران خاص خود را دارد.

به گزارش کاماپرس، شاید چیزی که خیلی از طرفداران این پیشه نمی‌دانند این باشد که تنها استعداد برای یک مجری موفق شدن کافی نیست و این شغل هم مثل اکثر مشاغل، مشقت‌ها و توانمندی‌های خاص خود را می‌طلبد. این گزارش به بررسی پاسخ‌های  دو مجری محبوب ایران  به سه سوال مهم در این خصوص می‌پردازد.

چگونه میتوانیم به استعداد خود پی‌ببریم؟

اقبال واحدی: بهترین جایی که  آدم می‌تواند بفهمد، مدرسه است. معمولا بچه‌هایی هستند که سر صف مقاله‌ای می‌خوانند، بنابراین مدرسه خودش این بچه‌ها را کشف می‌کند و در مراسم مختلف از آن بچه می‌خواهند برنامه اجرا کند یا مطلبی را برای همه بخواند. بعد هم خودش کم‌کم رشد و راهش را پیدا می‌کند؛ به عنوان مثال من در کودکی مکبر مسجد بودم. به قول امروزی‌ها اعتماد به نفسم بیشتر بود و از میکروفن خجالت نمی‌کشیدم.

هرمز شجاعی‌مهر نیز در پاسخ به  سوال روزنامه جام‌جم گفت: به نظر من خانواده و اقوام و دوستان می‌توانند متوجه این نکته شوند. برای این‌که به شما می‌گویند چقدر درباره فلان مطلب خوب صحبت می‌کنی. یعنی می‌توانی پیام را به‌خوبی به دیگران منتقل و کلمات را هم خیلی خوب بیان کنی و این‌که چقدر آهنگ صدایت دلنشین است. آن هم در صورتی که به‌کرات این اتفاق بیفتد و مدام به شما این جملات را بگویند. من همیشه می گویم یک گوینده قبل از این‌که علاقه و سواد این کار را داشته باشد، باید شخصیت یک گوینده را داشته باشد. چون در جایگاهی قرار می‌گیری که حرفت را یک ملت می شنوند، بنابراین باید این جایگاه را درک کنی.

آریاک سفر

مراکز آموزشی در اجرا و گویندگی می‌تواند کمک کننده باشد ؟

اقبال واحدی: من به شخصه اعتقادی به این کلاس‌ها ندارم. از کسی که تدریس می‌کند باید پرسید خودش از کجا یاد گرفته؟ نمی‌تواند پاسخی بدهد. چون خودش یاد گرفته و از طریق این کلاس‌ها نبوده. البته افرادی که ادبیات قوی‌تر دارندو یا زبان دیگری بلدند، بالطبع دایره واژگان بیشتری دارند. اما اجرا این روزها تخصصی شده؛ به عنوان مثال ممکن است مجری یک برنامه ورزشی تن صدای خوبی نداشته باشد، اما چون اطلاعات ورزشی‌اش بالاست، قابل احترام است و می‌تواند در این زمینه اجرا کند، همین‌طور در رشته‌های دیگر. البته با این تفاوت که رقابت هم زیاد است و ثابت کردن توانایی کار سختی شده.

هرمز شجاعی‌مهر: به خاطر این‌که من شناختی از کلاس‌ها و مراکز آموزشی در این حوزه ندارم، نه این کلاس‌ها را به‌طور کلی تایید می‌کنم و نه تکذیب. به این خاطر که بعضی از آنها خیلی خوب و حرفه‌ای کار می‌کنند و اساتید خوبی هم دارند که می‌توانند دانش و اطلاعات و تجربیات خودشان را منتقل کنند. اما اغلب آنها هم فقط برای کاسبی است.

چگونه می‌توان به صداو سیما رسید ؟

اقبال واحدی : فکر نمی‌کنم جایی برای مراجعه باشد. چون خیلی از مجری‌ها که پیش از این امتحان داده‌ و قبول شده‌اند، در نوبت هستند. چون آنقدر کار وجود ندارد که بتوانند از حضور آنها استفاده کنند.

هرمز شجاعی‌مهر: در گذشته چند کلاس وجود داشت که مهم‌ترینش همان‌هایی بود که سروش برگزار و خروجی‌های برتر را هم به سازمان معرفی می‌کرد. اتفاقا من هم در مقطعی در آنجا تدریس می‌کردم. البته برخی دوستان گوینده و مجری هم به‌صورت خصوصی کلاس برگزار می‌کنند. آن موقع از طریق این کلاس‌ها می‌شد به صداو سیما واردشد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز