چطور حذف ترم کنیم؟

چطور حذف ترم کنیم؟

در شرایطی که کرونا تمامی دانشگاه ها و موسسه‌های آموزش عالی را به تعطیلی کشانده، موضوع حذف ترم تحصیلی به چالشی جدی در فضای دانشجویی کشور تبدیل شده است.

به گزارش کاماپرس، دولت در همان اولین روزهای مبارزه علیه ویروس کرونا با به خانه فرستادن دانشجویان و استادان سعی کرد زنجیره انتقال را در محیط‌های دانشگاهی قطع کند. تعطیلی دانشگاه‌ها به تعطیلی نوروز متصل شد و حال که دانشجویان در آخرین روزهای تعطیلات قرار دارند با این سوال مواجه هستند که با ترم جاری چه باید کرد؟ با توجه به نامشخص بودن زمان پایان قرنطینه کرونایی و شروع فعالیت مجدد دانشگاه‌ها، وزارت علوم در هفته جاری با انتشار بخشنامه‌ای اعلام کرد که دانشجویان مجاز هستند، حذف ترم کنند.

بخشنامه وزارت علوم در رابطه موسسات آموزش عالی

وزارت علوم با انتشار بخشنامه ای مفصل در پرتال خود ضمن تاکید بر ضرورت تداوم آموزش در کشور برخی چارچوب‌های آموزشی را متناسب با شرایط بحرانی فعلی تغییر داد؛ از جمله این تغییرات می‌توان به اجازه حذف ترم جاری به دانشجویان بدون احتساب سنوات تحصیلی و افزایش سقف سنوات به مدت یک نیم‌سال تحصیلی برای دانشجویانی که جلسه دفاع خود را از دست داده‌اند، اشاره کرد. علاوه بر این غیبت دانشجویان مانع از شرکت در جلسه آزمون پایانی نمی‌شود و امکان انتقال یک یا چند واحد درسی به نیم‌سال تحصیلی بعد نیز ممکن اعلام شد. همچنین در صورت استمرار این شرایط دانشجویان می‌توانند امتحانات پایان‌ترم خود را در محل زندگی خود بدهند.

تکذیبیه‌ای غیرواضح و ابهام‌آفرین

آریاک سفر

در گیرودار این بخشنامه عریض و طویل، ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی دولت یک تکذیبیه غیرواضح و ابهام‌آفرین را از سوی مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیک وزارت علوم منتشر کرد. دکتر علی‌اکبر صفوی مدعی شده بود که این بخشنامه صحت ندارد و قوانین پیشین پابرجا هستند. این اظهارات بر موج تردیدها افزود.

در انتهای خبر ایرنا یک جمله مبهم دیگر نیز به نقل از دکتر صفوی وجود دارد: اما می‌توان به دانشجو اختیار دارد (احتمالا «داد» صحیح است) به عنوان مثال یک کلاس ۳۰ دانشجو دارد پنج نفر از دانشجویان اعلام می‌کنند که می‌خواهند حذف کنند، خب به آنها اختیار داده شود تا حذف ترم کنند.

سکوت وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی نیز تا به این لحظه واکنشی به موضوع حذف ترم نشان نداده‌اند. سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی روز سیزدهم فروردین ماه اعلام کرد: فعالیت‌های این دانشگاه به هیچ عنوان تعطیل نمی‌شود. از روز شنبه ۱۶ فروردین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تمام ظرفیت خود را به صورت کامل مورد استفاده قرار داده و شرایطی فراهم کنند تا کلاس‌های مجازی به بهترین نحو برگزار شده و دروس به دانشجویان ارائه شود.

رئیس مرکز فناوری این دانشگاه نیز تاکید کرد: دانشگاه آزاد تعطیلی‌بردار نیست. تا این لحظه ۴۴۸ واحد این دانشگاه تحت پوشش آموزش الکترونیکی قرار گرفته است.

آیین نامه آموزشی وزارت علوم چه می‌گوید؟

طبق تبصره 2 ماده 17 آیین‌نامه آموزشی وزارت علوم، در شرایط خاص، حذف تمام دروس یک نیمسال تحصیلی با درخواست کتبی دانشجو و تائید شورای آموزشی دانشگاه قبل از شروع امتحانات و با احتساب در سنوات تحصیلی امکان‌پذیر است.

در بیشتر دانشگاه های کشور برای حذف ترم نیاز به تکمیل فرم فیزیکی مربوط به آن و ارائه به شورای آموزشی دانشگاه است اما در برخی دانشگاه‌ها مانند شهید بهشتی دانشجویان می‌توانند با مراجعه با سامانه آموزشی درخواست حذف ترم خود را ارایه دهند.

دانشجو و یک بلاتکلیفی همیشگی

پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که دانشگاه‌ها از روز شنبه ۱۶ فروردین شیوه حذف ترم در شرایط کرونایی جاری را روی سایت خود اعلام می‌کنند. امیدواری‌ها بر این است که با بازگشایی بخش اداری دانشگاه‌ها، از ابهام‌های پیش روی دانشجویان و استادان در مورد ترم جاری و ترم تابستان کاسته شود.

دانشگاه تهران: به هیچ عنوان، حذف ترم نداریم

معاون آموزشی دانشگاه تهران روز دوشنبه 18 فروردین ماه در گفتگویی که با خبرنگار آموزشی ایسنا انجام داد قاطعانه اعلام کرد که این دانشگاه به هیچ عنوان در نیم‌سال جاری تحصیلی حذف ترم ندارد. دکتر حسین حسینی همچنین افزود:: حذف ترم معمولا به دو شکل انجام می‌گیرد که دانشجویان باید دلایل خود را برای حذف ترم به دانشگاه اعلام کنند که طبق آیین‌نامه آموزشی دانشگاه تهران دانشجویان می‌توانند با احتساب سنوات اقدام به حذف ترم کنند، اما حذف ترم بدون احتساب سنوات باید در صورت وجود مشکل یا موارد خاص صورت بگیرد. آنچه که دانشجویان می‌خواهند این است که ما در نیم سال جاری حذف ترم بدون احتساب سنوات داشته باشیم.

معاون آموزشی دانشگاه تهران تاکید کرد: حذف ترم بدون احتساب سنوات در نیم‌سال جاری صرفا برای دانشجویانی که مشکل خاص دارند و مشکل آنها به تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه برسد، انجام می‌گیرد. مثال بیماری، تصادف، از دست دادن اطرافیان و برخی موارد این چنینی از جمله می‌تواند در کمیسیون مورد قبول واقع شود اما آنچه که مهم است باید مستندات قوی از سوی دانشجو برای حذف ترم ارائه شود.

دکتر حسینی از تمدید فرصت دفاع پایان‌نامه دانشجویان تا پایان شهریورماه سال جاری خبر داد و گفت: همه دانشجویان اعم از دانشجویان نیم سال ششم کارشناسی ارشد که قرار بود تا پایان تیرماه دفاع خود را انجام دهند فرصت دفاع برای آنها تا پایان شهریورماه تمدید شد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران همچنین از مجاز بودن حذف واحد برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در نیمسال جاری خبر داد و گفت: براساس این تصمیم تعداد واحدهای دانشجویان می‌توانند از حداقل‌های موجود نیز کمتر باشد مثلا حداقل تعداد واحدها برای دانشجویان 14 واحد در نظر گرفته شده است که با تصمیم جدید این واحدها می‌تواند به 12 کاهش یابد.

معاون آموزشی وزارت علوم: نیمسال حذف‌شده جزو سنوات نیست

روز دوشنبه ایرنا خبری از معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری منتشر کرد. در این خبر به نقل از دکتر علی خاکی‌صدیق آمده است: وزارت علوم شرایط سهل و آسانی را برای دانشجویان و دانشگاه‌ها پیش‌بینی کرده است که آسیب‌های احتمالی به حداقل برسد. برای نمونه در مواردی که به هر علت برگزاری جلسات و اتمام یک یا چند درس در نیمسال جاری امکان‌پذیر نباشد، برگزاری کلاس‌ها، تا تکمیل طرح درس به تشخیص استاد درس و تأیید گروه آموزشی، اضافه بر سقف واحدهای هر ترم به نیمسال بعدی قابل انتقال است.

وی افزوده است: همچنین حذف یک یا چند درس، بی توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیمسال و یا حذف کامل واحدهای درسی نیمسال در صورت تقاضای دانشجو مجاز است و نیمسال حذف شده جزو سنوات تحصیل دانشجو محسوب نمی‌شود. در صورت لزوم و با تشخیص معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، افزایش یک نیمسال به سقف سنوات دانشجویانی که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاس های حضوری یا غیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان نامه و رساله با کمبود سنوات مجاز مواجه شده‌اند، مجاز است.

خاکی‌صدیق در پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه علت تأکید وزارت علوم بر آموزش‌های الکترونیکی و پرهیز از تعطیلی کلی فعالیت‌های آموزشی چیست؟ افزود: نیمسال دوم تحصیلی ۹۸-۹۹ که با شیوع بیماری کووید -۱۹ همزمان شده است از نظر وزارت علوم دوره فعال تحصیلی است و به علت لزوم حفظ تسلسل ورود دانشجویان جدید در مهرماه ۱۳۹۹ و نیز لزوم دانش‌آموختگی برخی دانشجویان شاغل به تحصیل در آخرین نیمسال تحصیلی خود (در نیمسال جاری)، الزام به اتمام این نیمسال وجود دارد.

ترم تحصیلی جاری دانشگاه شریف حذف نمی‌‎شود

داوود رشتچیان معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف در جلسه پرسش و پاسخ مجازی دانشجویان با تاکید بر اینکه با افزایش ۲ تا ۳ هفته به ترم تحصیلی، این ترم بدون حذف به پایان می رسد، گفت: در کمیسیون آموزشی دانشگاه درباره دروس تربیت‌بدنی تصمیم گرفته شد که تمرین دانشجویان را از طریق آموزش مجازی پیگیری کنند. همچنین همه استادان ملزم به برگزاری کلاس‌های تدریس یا رفع اشکال به صورت مجازی هستند. وی افزود: اگر برای اساتید مشکلی برای تدریس مجازی رخ داد، ‌استاد کمکی یا دانشجوی دکتری جایگزین وی می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه شریف در خصوص شهریه دانشجویان پردیس نیز گفت: باید در شهریه دانشجویان پردیس شفاف سازی شود و تا روزهای آینده این موضوع عملیاتی خواهد شد. رشتچیان درباره شرایط برگزاری مجازی دروس عملی نیز گفت: در حال بررسی طرحی هستیم که دروس نظری به‌جای دروس عملی جایگزین شود تا در فارغ‌التحصیلی دانشجویان وقفه ایجاد نشود. البته آموزش مجازی به عنوان تجربه نخست ضعف‌هایی داشت که در حال ترمیم آن هستیم.

شرایط حذف ترم دانشجویان دانشگاه علامه اعلام شد

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با ایسنا گفت: دانشجویان این دانشگاه تا ۲۵ اردیبهشت ماه فرصت دارند نسبت به حذف ترم خود اقدام کنند.

شجاع احمدوند، ضمن بیان این مطلب  گفت: با توجه به شرایط جدی آموزشی بر اساس شیوع ویروس کرونا، شرایط حذف ترم و یا حذف یک یا چند درس در نیم سال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را کماکان تابع مقررات، قوانین و آیین نامه‌های آموزشی مرتبط به مقطع تحصیلی با توجه به سال ورود دانشجو است و حذف ترم و مرخصی برای نیم سال جاری امکانپذیر نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: بر این مبنا و با توجه به شیوع ویروس کرونا به شرط احراز یکی از شرایط مصوب و ارائه مدارک و مستندات لازم دانشجویان حداکثر تا ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری و در صورت تایید و تصویب آن در شوراها و کمیسیون‌های مرتبط، امکان حذف درس یا دروس و یا حذف ترم در همه مقاطع را خواهند داشت و این درخواست‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

حذف ترم دانشگاه امیرکبیر در کمیسیون موارد خاص بررسی می شود

سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه متاسفانه بیماری کرونا بر فعالیت دانشگاه‌ها مانند دیگر مراکز کشور تاثیر داشته است، گفت: در این راستا آیین نامه‌ای تدوین شده که نحوه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را مشخص کرده است. برنامه داریم در سال جدید به نحوی فعالیت کنیم که آثار مرتبط با بیماری کرونا به حداقل برسد و تاجایی که ممکن است فعالیت‌های مهم دانشگاه نیز متوقف نشود.وی در ادامه افزود: درصورتی که دانشجویی تصمیم به حذف ترم کند درخواست وی باید در کمیسیون موارد خاص مورد بررسی قرار گیرد.

معتمدی ادامه داد: براساس این آیین نامه برای دروس نظری تاجایی که ممکن است ازپتانسیل فضای مجازی استفاده خواهد شد، اما قطعاً ترم تحصیلی طولانی‌تر شده به نحوی که در تابستان نیز ترم جاری ادامه خواهد یافت.

دانشجویان علوم پزشکی مجاز به حذف ترم شدند

براساس تصمیم نهایی معاونت آموزشی وزارت بهداشت امکان حذف یک یا چند درس بدون احتساب سقف سنوات و حذف ترم دانشجویان علوم پزشکی در نیم سال تحصیلی جاری فراهم شد.

دکتر حسین قنبری، مشاور معاون آموزشی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا،ضمن اعلام این خبر به تصمیم نهایی وزارت بهداشت درخصوص وضعیت آموزش دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در نیمسال تحصیلی جاری اشاره کرد و گفت: براساس تصمیم گرفته شده امکان حذف یک یا چند درس بدون توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیمسال وجود دارد و در صورتی که دانشجو متقاضی حذف ترم تحصیلی و استفاده از مرخصی تحصیلی باشد صرفاً در سقف سنوات مجازات تحصیلی دانشجو محسوب نمی‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در صورت لزوم و با تشخیص معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی، افزایش یک نیمسال به سقف سنوات ارفاقی دانشجویانی که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاس‌های حضوری و یا غیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان‌نامه و رساله با کمبود سنوات مجاز مواجه شده‌اند، مجاز می‌باشد.

به گفته وی، در صورتی که محدودیت‌های زمانی و مکانی حاکم بر نیمسال جاری فراغت از تحصیل دانشجویان را با تاخیر مواجه سازد، در نیمسال آتی به جبران فرصت از دست رفته امکان برخورداری از دروس معرفی به استاد تا دو برابر (دو درس) قابل افزایش است.

حذف ترم بدون افزایش سنوات در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

طبق اعلام شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی پس از برگزاری جلسه‌ای با معاونت آموزشی این دانشگاه مقرر شد حذف ترم بدون افزایش سنوات در نیمسال تحصیلی جاری برای دانشجویان مجاز شود.

دانشگاه خوارزمی:”حذف ترم” یا “طولانی تر شدن ترم” نداریم

معاونت آموزشی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با ایسنا با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد؛ بر اساس ابلاغ معاونت آموزشی وزارت علوم، دستور هیات رییسه دانشگاه و نظرات اخذ شده از شورای برخی دانشکده ها شورای مدیران معاونت آموزشی مصوب آموزش نیم سال جاری را تصویب کرد.

حذف ترم و یا طولانی تر کردن ترم به علت مشکلات پشتیبانی کلاس ها و نبود امکانات ضروری رفاهی دانشجویان امکانپذیر نیست.در جلسه این شورا همچنین مصوب شد، تا اعلام مصوبه رسمی دولت مبنی بر بازگشایی دانشگاه ها و امکان برگزاری کلاس های حضوری، تمام درس های نظری همه مقاطع و همه اساتید دانشگاه خوارزمی (تمام وقت و مدعو) به صورت مجازی از طریق سامانه مدیریت آموزش دانشگاه (سماد) برگزارشود و استفاده از شیوه های دیگر از تاریخ یکم اردیبهشت ۹۹ قابل قبول نیست.

دانشگاه مازندران هنوز تصمیمی در مورد حذف ترم نگرفته است

رئیس دانشگاه مازندران به عنوان بزرگ ترین دانشگاه دولتی استان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به شرایط مجازی آموزش ناشی از ویروس کرونا، گفت: حذف نیمسال دوم تحصیلی خسارات جبران ناپذیری را به نظام آموزشی وارد می کند و عملا نشدنی است.اگر چه با حذف نیمسال دوم شهریه ها برای دانشجویان محفوظ می ماند، اما هزینه های جانبی هنگفت دانشجویان ، والدین ، هزینه های اعتباری دانشگاه ها از جمله مشکلاتی است که گریبانگیر آموزش عالی خواهد شد.

در حال حاضر بحث حذف نیمسال تحصیلی مطرح نشده است ولی در صورت چنین اتفاقی شهریه پرداختی دانشجویان شبانه و پردیس برای ما که دانشگاه دولتی هستیم محفوظ است و برای نیمسال بعدی به نام دانشجوی مربوطه در حساب دانشگاه ذخیره می شود.

شرایط حذف ترم برای دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با ایسنا گفت: اگر دانشجویی شرایط خاصی دارد و برای ما ثابت شود که امکانات مورد نیاز برای استفاده از کلاس‌های مجازی را ندارد، می‌تواند نیم‌سال را حذف کند.

علیرضا جلیلی‌فر با اشاره به شیوع ویروس کرونا و برگزاری کلاس‌های دانشگاه به صورت مجازی، اظهار کرد: با توجه به اینکه همه کلاس‌های نظری دوره کارشناسی برگزار می‌شوند در نتیجه انتظار داریم زحمتی که کشیده می‌شود به هدر نرود.وی افزود: مجموعه معاونت آموزشی و کل دانشگاه درحال تلاش است تا شرایطی ایجاد شود که ترم فعلی حذف نشود و دانشجو متضرر نشود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی در خصوص شرایط حذف درس یا ترم گفت: ما برای حذف ترم مشکلی نداریم اما شرایطی هم برای حذف ترم می‌گذاریم؛ اگر دانشجویی شرایط خاصی دارد و برای ما ثابت شود که امکانات مورد نیاز برای استفاده از کلاس‌های مجازی را ندارد، می‌تواند نیم‌سال را حذف کند.

جلیلی‌فر ادامه داد: اصرار ما برای دانشجویان کارشناسی این است که دروس نظری حذف نشوند. همچنین برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، حذف نیم‌سال یا درس، منوط به این مساله است که درس‌ها عملی باشند. اگر درسی به هر دلیلی ارائه نشده است، یکی از راه‌های آن حذف است. اما راه حل دیگر اضافه شدن درس موردنظر برای ترم بعد بدون احتساب واحدهای مربوط به آن درس است. یعنی درسی که مربوط به این نیم‌سال است اگر به نیم‌سال ۹۹_ ۱۴۰۰ اضافه شود، ما آن را برای نیم سال ۹۸_۹۹ حساب می‌کنیم.

دانشگاه رازی کرمانشاه: امکان حذف درس و ترم تحصیلی فراهم شد

علی سلیمی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه، در گفتگو با صدا و سیما با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشجویان به صورت مجازی گفت: همه دانشگاه‌ها ملزم به ارائه آموزش‌های مجازی هستند، شاید در ابتدای راه برگزاری کلاس‌های مجازی دشوار باشد، اما لازمه گذر از این مرحله همدلی، تلاش و کوشش است کما اینکه در زمان راه‌اندازی سیستم گلستان دانشگاه نیز با این مشکلات مواجه بودیم و به مرور زمان، مسیر هموار شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه ابراز کرد: با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شده کلاس‌های آموزشی به صورت حضوری برگزار نشوند، امکان حذف درس و حذف ترم تحصیلی بدون احتساب سنوات و بدون شهریه، برای دانشجویان در نیمسال جاری فراهم است.

دانشگاه تبریز: دانشجویان برای حذف ترم یا دروس عجله نکنند!

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در گفتگو با تابناک گفت: دانشجویان برای حذف ترم یا دروس عجله نکنند؛ چرا که تا خرداد ماه برای اینکار فرصت دارند، با حذف ترم دانشجو از درس عقب افتاده و با مشکلات زیادی مواجه ‌می‌شود.وی با بیان این‌که تمامی موارد مربوطه در اطلاعیه‌ای به طور ریز و با جزئیات در سایت دانشگاه درج شده است، افزود: تاکنون هیچ گونه تغییری در قوانین و مقررات اعمال نشده و هر گونه اعمال تغییری نیز اعلام خواهد شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در خصوص برگزاری ترم تابستان دانشگاه در سال جاری، گفت:  امسال در چنین شرایطی ترم تابستان وجود ندارد.وی در خصوص شهریه‌ی ترم‌های حذف شده،  خاطرنشان کرد: تمامی موارد با جزئیات کامل در مورد حذف ترم، شهریه‌ی ترم و خوابگاه‌ها در اطلاعیه‌ها تشریح شده است، تصمیمات لازم در خصوص این موارد نیز بعدا اتخاذ و نوشته خواهد شد، بر فرض اگر کسی در کلاس حضور نداشته باشد و حذف ترم کند، شهریه‌اش عودت داده خواهد شد.وی افزود: با توجه به شرایط، قطعا حق و حقوق دانشجویان را در نظر خواهیم داشت و هیچ گونه نگرانی در مورد شهریه وجود ندارد.

دانشگاه بوعلی سینا:حذف ترم را توصیه نمی‌کنیم!

دکتر حسن ساری‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از روز شنبه ۱۶ فرودین ماه تدریس دروس دانشگاهی به صورت تماماً مجازی خواهد بود، افزود: باتوجه به اطلاعیه‌ای که در هفته گذشته منتشر شد، روش کار تهیه دروس در سامانه درس افزار مجازی دانشگاه توسط اساتید مشخص شده است به گونه‌ای که در مرحله قبلی اجباری به مجازی شدن تمامی دروس نبود اما از روز شنبه تمامی دروس در تمام مقاطع تحصیلی به صورت مجازی در سامانه مجازی دانشگاه بارگذاری خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه حذف ترم جاری را به دانشجویان توصیه نمی‌کنیم، اعلام کرد: با توجه به مصوبه ۲۰ بندی که از طرف وزارت علوم به دانشگاه‌ها ارسال شده است، باید این ۲۰ بند در شورای آموزشی دانشگاه نیز به تصویب برسد که این مصوبه در شورای آموزشی دانشگاه که به صورت مجازی تشکلی می‌شود، مطرح شده و در مرحله تصویب قرار دارد بنابراین به علت اینکه تمامی دروس ترم جاری در ترم آینده ارائه نخواهد شد و از طرفی منجر به بی‌نظمی آموزشی برای دانشجو می‌شود و می‌تواند روند تحصیل فرد را به تأخیر بیندازد، حذف ترم جاری را توصیه نمی‌کنیم.

دانشجویان دانشگاه پیام‌نور مشمول حذف ترم نیستند!

رئیس دانشگاه پیام نور استان همدان با بیان اینکه مصوبه ۲۰ بندی وزارت علوم شامل حال دانشگاه پیام نور نمی‌شود، گفت: دانشگاه پیام نور امکان برگزاری کلاس‌های الکترونیکی را داراست و این زیرساخت قبل از بحران کروناویروس و همه گیری آن در سطح ایران و جهان در این دانشگاه فراهم بوده و دانشجویان این دانشگاه مشمول حذف ترم نیستند.

دکتر صفی‌الله صفایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کلاس‌های الکترونیکی دانشگاه پیام نور تفاوتی با کلاس‌های حضوری معمولی ندارد و در این کلاس‌ها استاد و دانشجو ارتباطی دوطرفه دارند و دانشجو می‌تواند در کلاس‌های مجازی سوال‌های خود را مطرح کند همچنین استاد برای ارائه درس مربوطه خود با محدودیتی مواجه نیست.

این گزارش طی روزهای آتی همچنان به‌روز و تکمیل می‌شود و هرگونه اطلاعیه‌ای که دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد در مورد شیوه حذف ترم منتشر کنند، در همین صفحه منتشر می‌شود.

چنانچه در مورد حذف ترم تحصیلی خود سوالی دارید، در بخش کامنت‌ها درج کنید تا ما در حد توان خود به آنها پاسخ دهیم.

این خبر همچنان در حال تکمیل است…

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

18 دیدگاه برای “چطور حذف ترم کنیم؟

    • مجید جعفری گفته:

      دوست عزیز سلام،تقویم آموزشی دانشگاه ها متفاوت بود و شما می بایست به سایت آموزش دانشگاه خود مراجعه کنید.

  1. مهناز گفته:

    سلام و احترام باتوجه به قطع ووصلی اینترنت در زمان کلاس آنلاین یاپهنای باندضعیف دانشگاه ووصل نشدن به کلاس آنلاین ونبودفیلم ضبط شده که به اشتباه در سایت نوشته شده ازساعت۲۰تا۸صبح فیلم های ضبط شده قرارداده می‌شود که متاسفانه آن هم موجودنیست به فکر حذف ترم افتادم وباتوجه به تعطیلی بخش اداری دانشگاه حذف ترم چگونه صورت میگیرد؟خواهشمندم پاسخی اتخاذبفرمائیدباتشکر.

  2. sara گفته:

    سلام و وقت بخیر . آیا با توجه به تعطیلی دانشگاه ها و اداراتی که محل انجام پژوهش بوده است ، در خصوص مهلت تمدید رساله دکترا دانشگاه آزاد ، که قبلا تا 30 شهریور بوده است ، تصمیمی گرفته شده است ؟

    • مجید جعفری گفته:

      دوست عزیز سلام،با توجه به گفته ی معاون دانشگاه آزاد؛ مهلت دفاع از رساله که تا اول اردیبهشت ماه بود، تمدید شد.ما پیش از این اعلام کرده بودیم که دانشجویانی که می‌خواستند به صورت دو مرحله‌ای از رساله خود دفاع کنند، تا اول اردیبهشت ماه فرصت دارند اما با توجه به شرایط موجود این زمان برای این دسته از دانشجویان تمدید می‌شود.

  3. زینب گفته:

    سلام کسی که کارشناسی ناپیوسته باشد ترم یک حذف کرده باشد بدون ثنوات الان هم میتواند حذف ترم کند دوباره؟

    • مجید جعفری گفته:

      دوست عزیز سلام،طبق روال عادی وزارت علوم این مورد امکان پذیر نیست ولی باتوجه به شرایط خاص کشور بسته دانشگاه محل تحصیل شما این امکان فراهم شده است.برای اطلاعات بیشتر به سایت آموزش دانشگاه خودتون مراجعه کنید.

    • مجید جعفری گفته:

      دوست عزیز سلام،وزارت علوم این مسئله آموزشی رو به خود دانشگاه ها واگذارکرده برای همین منظور پیگیر اخبار حذف ترم از سایت آموزش دانشگاه خود باشید.

  4. زهرا گفته:

    با سلام . ببخشید شرایط برای دانشجویان ارشد که فقط انجام کارهلی آزمایشگاهی برای پایان نامه خود دارند چگونه خواهد شد . ممنونم

    • مجید جعفری گفته:

      دوست عزیز سلام،باتوجه به اعلام وزارت علوم با هماهنگی آموزش دانشگاه فعالیت های تحقیقاتی در دانشگاه با رعایت نکات بهداشتی بلامانع است.

  5. Nooshin گفته:

    سلام من قبل از شروع ترم انتخاب واحد نکردم و مرخصی هم نتونسم برم دانشگاه بگیرم کلن هرکار میکنم از طریق سایت درخاست میزنم نمیشه واقعا موندم چیکارکنم

    • مجید جعفری گفته:

      دوست عزیز سلام، برای انجام درخواست خود با مراجعه به بخش آموزش و کمیسیون موارد خاص دانشگاه درخواست خود را پیگیری کنید.

  6. زهرا گفته:

    با سلام .ببخشید توی دانشگاه ولیعصر رفسنجان مصوب شده که فقط و فقط دانشجویان دکترا می تونن کارهای آزمایشگاهی رو انجام بدن و من با توجه به اینکه دانشجوی ارشد هستم و کارمند و مدت ماموریتم محدود با مشکل مواجه شدم . این تصمیم بر خلاف وزارت علوم نیست که قبلا گفتین ؟ . ممنون

    • مجید جعفری گفته:

      دوست عزیز سلام، بخشنامه وزارت علوم این اجازه را به دانشجویان داده است اما باتوجه به شرایط خاص کشور در نهایت اختیار به دانشگاه واگذار شده است. درخواست خود را با آموزش دانشگاه مطرح کنید.

  7. علی گفته:

    سلام من همین الان دیدم وضعیت تمام درسام رو زده حذف فقط از من اینجوریه درصورتیکه من اصلا این کار انجام ندادم حالا باید چیکار کنم

  8. Mahi گفته:

    سلام خسته نباشین من ترم قبل نرفته بودم دانشگاه مرخصی گرفتم ولی هرچقد پرداخت شهریه رو میزنم میگه بخاطر وضعیت شما در ترم جاری مجاز به پرداخت شهریه نمیباشید میشه راهنماییم کنین باید چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز