چشم‌انداز صنعت گردشگری در سال ۱۴۰۰ تیره است

لست سکند

یک فعال صنعت گردشگری چشم انداز پیش روی این صنعت در سال 1400 را تیره توصیف کرد و خواستار حمایت مسئولانه و غیرشعاری دولت از فعالان گردشگری و جلوگیری از تعطیلی آژانس های مسافرتی و بیکاری گسترده کارمندان آژانس ها در سال جاری شد.

به گزارش کاماپرس، فرید توانگری رئیس هیات مدیره آژانس مسافرتی بیسان گشت در لایو صفحه کاماپرس در اینستاگرام درباره پیش بینی خود از افق صنعت گردشگری در سال 1400، گفت: «شیوع ویروس کرونا ضربه سختی را به این صنعت وارد کرده است و با ادامه این اوضاع در سال 1400 نیز نباید انتظار رونق چندانی برای صنعت گردشگری داشت. تا زمان وجود ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های کرونایی و فشارهای اقتصادی، رونق به صنعت گردشگری باز نخواهد گشت».

وی تصریح کرد: «فعالان این عرصه در سال جاری نیز برای ماندگاری و حفظ کسب وکار خود تلاش خواهند کرد نه به امید رونق و سود».

بی‌برنامه‌گی متولیان گردشگری وضعیت کرونا را بحرانی‌تر کرد

توانگری در پاسخ به وضعیت تورهای داخلی در سال 1400 و مجوز داشتن تورها به جای مسافرت‌های شخصی گفت: «سفرهای داخلی حجم زیادی از صنعت گردشگری کشور را پوشش می‌دهد. اما دیدگاه آژانس‌های مسافرتی برگزاری این سفرها به صورت شخصی نیست. اگر سفرها با تورهای گردشگری انجام می‌شد، قاعدتاً در بهبود شرایط کنونی ناشی از کرونا موثر بود. اما قانون برگزاری تورها در 25 اسفندماه سال قبل، نوعی بی‌برنامگی بود. چون برای آژانس‌های گردشگری امکان برنامه ریزی چارترها، گارانتی هتل‌ها و … در پنج روز پایانی سال و برای تعطیلات نوروز امکان پذیر نبود».

راز آسمان پایتخت

حمایت‌ها از صنعت گردشگری شعاری بود

رئیس هیئت مدیره آژانس مسافرتی بیسان گشت درباره انتظارات آژانس‌های مسافرتی از دولت بیان کرد: «صحبت‌هایی در ابتدای ورود کرونا برای حمایت از آژانس‌ها مطرح شد، ولی در عمل اتفاقات چندانی صورت نگرفت. خیلی از سرمایه‌های هزینه شده در خرید تور‌ها و قراردادهای منعقد شده برای آژانس‌ها برگشتی نداشتند. افراد بسیاری از این صنف هزینه‌های زیادی کردند و خسارت پرداختند. نبود برنامه و دیر اعلام شدن انجام تورها، ضربه زیادی برای آژانس‌های گردشگری داشت».

کرونا در حال حاضر غافلگیری ندارد و غافلگیری از سوء‌مدیریت است

فرید توانگری درخصوص تجربه‌های مشابه کشورهای دیگر در سال‌ ورود کرونا و راهکارهای آن‌ها برای صنعت گردشگری نیز چنین اظهار داشت: «کشورهای دیگر برنامه ریزی دقیقی در این حوزه انجام دادند. به طور مثال با ورود کرونا به کشور چین و آغاز تعطیلات آن، برنامه ریزی خود را شروع کرده و مدیریت کردند. کرونا در ابتدای راه غافلگیری داشت اما اکنون اینطور نیست. این تصمیمات اتخاذ شده برای صنعت گردشگری و سایر بخش‌ها کنونی کشور است که باعث غافلگیری در این شرایط می‌شود».

وی در ادامه به شایعه برگزاری تورهای واکسن به مقصد ترکیه اشاره کرد و گفت: «شایعه تور واکسن کرونا فشار مضاعفی بر آژانس‌ها وارد کرد گرچه هیچ پایه و اساسی نداشت».

وی در ادامه با اسفناک توصیف کردن  وضعیت کنونی آژانس های مسافرتی گفت: «همه کسب و کارها در آغاز کرونا تعطیل شدند ولی به تدریج به فعالیت بازگشتند اما با گذشت زمان بیش از یکسال هنوز هم آژانس‌ها نتوانسته‌اند فعالیت خود را از سر بگیرند».

توانگری در انتهای این جلسه لایو صحبت‌های خود را این چنین به پایان برد: «بهتر است رسانه‌ها بیشتر به مشکلات آژانس‌ها پرداخته و با آن‌ها تعامل داشته باشند. کرونا شرایط تمام فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار داد اما آژانس‌ها وضعیت مناسبی نداشته و به حمایت بیشتری نیاز دارند. برای مثال امهال حق بیمه‌ها به نوعی تبلیغات بود و موثر واقع نشد. برخی آژانس‌ها در این خصوص با بدهی‌های سنگینی مواجه شدند. وام‌های حمایتی نیز شرایط سختی داشته و ما حاضر به دریافت آن نشدیم. درخواست آژانس‌ها در حال حاضر نیز حمایت بیشتر از این صنف است».

مرتبط با : بیسان گشت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز