چرا قیمت آپارتمان در دی ماه 99 گران شد؟

در حالی که بازار مسکن در آذرماه علائم جدی تخلیه حباب را بروز داده بود روند بازار در دی ماه معکوس شد. چرایی بازگشت قیمت آپارتمان به مدار صعودی در دی ماه 1399 پرسشی است که می تواند آینده قیمت ها در بازار مسکن را تعیین کند.

به گزارش کاماپرس، با فرا رسیدن روزهای پایانی بهمن ماه 99 گمانه زنی ها برای پیش بینی آینده یکی از مهم ترین بازارهای کشور اهمیت بیشتری یافته است و متقاضیان خرید و سرمایه گذاران بازار مسکن روندهای این بازار را به دقت رصد می کنند.

تغییر دولت در آمریکا خوش بینی هایی در مورد گشایش اقتصاد ایران و رهایی از تحریم پدید آورده بود که این خوش بینی ها در معاملات آذرماه 1399 بازار مسکن منعکس شد. در واقع در آذرماه امسال بازار مسکن آماده شد حبابی که بر اثر هجوم نقدینگی با انگیزه های سفته بازانه به این بازار در خود جمع کرده است را تخلیه کند اما این روند که به کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت مسکن به گواهی مسئولان اتحادیه مشاوران املاک انجامیده بود – آمارهای رسمی کاهش قیمت مسکن را در آذرماه حدود 8 درصد نشان می دهد – ناگهان در دی ماه متوقف و در حقیقت معکوس شد.

فخر الدین زاوه کارشناس اقتصادی در تحلیل چرایی گرانی قیمت آپارتمان در دی ماه 99 در روزنامه دنیای اقتصاد یادداشتی منتشر کرده و در بخش هایی از این یادداشت نوشته است؛ مرکز ملی آمار با انتشار شاخص بهای مسکن تهران برای دومین ماه پیاپی،  نشان داد در دی‌ماه ۱۳۹۹ بهای مسکن بیش از ۸ درصد گران شده و این درحالیست که  افت۵/ ۸ درصدی بهای مسکن درآذرماه را شاهد بودیم.

واکنش معامله گران حرفه ای بازار مسکن به کاهش انتظارات تورمی

آریاک سفر

وی در بخش دیگری از این یادداشت گران شدن مسکن در دی ماه را به حرفه ای بودن معامله کنندگان این بازار نسبت داده که در آذرماه به سرعت به کاهشی شدن انتظارات تورمی واکنش نشان داده و تلاش کرده اند املاک خود را با حداکثر سود ممکن و در کوتاه ترین زمان قبل از ترکیدن حباب قیمت به فروش برسانند اما در دی ماه همین معامله کنندگان به سرعت تغییر موضع داده و متوجه شده اند انتظارات تورمی به سرعتی که آنها در آذرماه تصور می کردند، فروکش نخواهد کرد.

زاوه نوشته است: حضور گسترده سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در هر دو سمت عرضه و تقاضا ممکن است عامل مهم کاهش قیمت اسمی در آذر ماه باشد و با بازگشت بازار به شرایط متعارف و با درنظرگرفتن چسبندگی قیمت ناشی از گریز سرمایه‌گذاران از زیان اسمی،  بازار تقریبا به سطوح قیمتی آبان‌‌ماه بازگشته باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرده است:  توجه شود که چشم‌انداز محتمل مسکن همچنان تعدیل قیمت است که ممکن است به روال گذشته به‌صورت ثبات نسبی قیمت اسمی و تعدیل با تورم یا به‌صورت کاهش ارزش اسمی در بازار رخ دهد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار مسکن، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز