چرا سکه در ایران ارزان نمی‌شود؟

قیمت طلا در یک هفته گذشته در بازارهای جهانی بیش از 100 دلار در هر اونس کاهش یافته است اما در کمال تعجب و به دور از انتظار مردم و مصرف‌کنندگان قیمت طلا و سکه در بازار داخل افت محسوسی نداشت.

به گزارش کاماپرس، مردم انتظار داشتند در شرایطی که با رشد قیمت‌های جهانی طلا، این فلز گرانبها در بازار داخلی هم گران می‌شود، حال که قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی از 2035 دلار به 1931 دلار سقوط کرده، نرخ طلا و سکه نیز در بازار ایران فروکش کند.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگویی که با ایسنا داشت مدعی شد: به دلیل صعودی پیش رفتن نرخ ارز در داخل کشور، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا آنطور که انتظار می‌رفت، کاهش پیدا نکرد. طی یک هفته اخیر نرخ ارز دقیقا زمانی که اونس جهانی ریزش داشت، روندی صعودی طی می‌کرد و همین موضوع سبب شد که تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی تاثیر چندانی بر بازار داخلی نداشته باشد.

بازار طلا کم‌تقاضا است

به گفته مسعود یزدانی در حال حاضر بازار سکه و طلا بازاری آرام و از بابت مصرف کم‌تقاضا است و فقط سفته‌بازی‌ها و مشارکت در بورس‌ دیده می‌شود. بازار ما باید به شکلی باشد که فروش مصنوعات رواج داشته باشد اما در حال حاضر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و میزان معاملات مصنوعات طلا بسیار کاهش یافته است. این سفته‌بازی‌ها و بورس‌بازی‌ها اجازه نمی‌دهند که تغییرات محسوسی در قیمت سکه ایجاد شود.

سکه 700 هزار تومان حباب دارد

آریاک سفر

این فعال بازار طلا گفت: حباب ۷۰۰ هزار تومانی برای هر قطعه سکه نشان می‌دهد که بازار ناسالم است. در بازار سالم حباب معنا ندارد و زمانی که معاملات و قیمت‌ها عادی باشند، حبابی وجود ندارد و قیمت سکه باید به میزان همان وزن طلا باشد؛ چراکه سکه، فلز طلا و از جنس طلاست و در نهایت باید ۱۰۰ هزار تومان با آن تفاوت قیمت داشته باشد اما ایجاد حباب‌های بزرگ که بعضا تا یک میلیون تومان هم رفته است، تنها به دلیل بازار غیرواقعی است.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌های معاملاتی در بازار سکه و طلا گفت: در حالی که در ابتدای هفته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بود، در آخر هفته این عدد به ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. در پایان هفته قیمت هر قطعه نیم سکه پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده که به ترتیب نیم سکه ۱۰ هزار تومان کاهش، ربع سکه بدون تغییر و سکه‌های یک گرمی ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته داشته‌اند.

این مقام صنفی افزود: همچنین هر مثقال طلا با کاهش ۱۰۵ هزار تومانی، چهار میلیون و ۴۴۷ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند که هر گرم طلای ۱۸ عیار نسبت به ابتدای هفته که حدودا یک میلیون و ۲۸ هزار تومان بوده، تغییر بسیار جزیی داشته است. همانطور که اشاره شد آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز با کاهش ۱۰۴ دلاری نسبت به ابتدای هفته ۱۹۳۱ دلار و هفت سنت است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “چرا سکه در ایران ارزان نمی‌شود؟

  1. درمانده گفته:

    چرا نمیگید سیاست ها و سوء مدیریت حاکمان ایران این بلا را سر ملت آورده . طلا گرون شه یعنی دلار ارزشش را از دست داده در ایران طلا و سکه گرون میشه . طلا ارزون شه یعنی دلار ارزش پیدا کرده باز هم در ایران طلا و سکه گران میشه. حکومت و اقتصاد جزیره ای عوارضی بهتر از این هم نداره. خواهشا از این تفسیرهای پفکی در سایت ها و صدا و سیما نذارین.

  2. پدرام گفته:

    شما اگه راستشو بگید سایتتون فیلتر میشه و مدیر سایت بازداشت میشه
    پشت پرده داستان سکه چیزهای دیگه ای هست
    که کمی سیاست بفهمی موضوع برات روشن میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز