چرا جنگنده های اف 16 عراق نیروی هوایی این کشور را قوی‌تر نکرد؟

جنگنده های اف -16 عراقی خریداری شده از ایالات متحده ، پس از تنها چند سال فعالیت ، مشخص شد که قادر به انجام مأموریت های رزمی نبوده و فقط برای سرگرم کردن مردم در رژه های نظامی مناسب هستند.

به گزارش کاماپرس و به نقل از Defence24، گزارش های تازه منتشر شده نشان می دهند که دلایل اصلی بیهودگی ناوگان F-16 نیروی هوایی عراق در کمبود بودجه و آمادگی ضعیف پرسنل در این کشور و همچنین عدم حمایت امریکا ذکر شده است.

در حال حاضر ، نیروی هوایی عراق مجهز به 34 فروند جنگنده اف 16 است که طبق قرارداد منعقد شده در سال 2011 در طول سال های 2014-2017 به این ارتش این کشور تحویل داده شده و 2 فروند از آنها نیز تا به حال در سوانح هوایی از بین رفته اند.

به نوشته این نشریه لهستانی، هواپیماهای F-16IQ از نظر تئوری با استاندارد F-16C / D Block 52+ مطابقت دارند ، اما توانایی های جنگی آنها توسط آمریکایی ها محدود شده است. این مسئله به ویژه در مورد تسلیحات مورد استفاده این جنگنده ها نیز صدق می کند. عراق آخرین موشک های کوتاه برد AIM-9X Sidewinder یا موشک های میان برد استاندارد AIM-120C AMRAAM را از ایالات متحده دریافت نکرد در صورتی که برای مسلح نمودن این جنگنده ها AIM-7M-F1 / H Sparrow و AIM-9L بسیار قدیمی تر را از این کشور تحویل گرفت. در مورد سلاح های هوا به زمین، این زرادخانه شامل موشک های هدایت شونده Paveway II / III از نسل قدیمی و همچنین موشک های AGM-65D / G / H / K ماوریک است.

در ادامه این گزارش می افزاید: روشن است که عراق از اعتماد کامل دولت آمریکا برخوردار نیست و نمی تواند روی جدیدترین سلاح های خریداری شده حساب باز کند، اما مسئولین عراقی انتظار دارند تجهیزات ارائه شده برای انجام وظایف، یعنی مبارزه با نیروهای داعش کافی خواهد بود. با این وجود ، اف -16 های عراقی آنطور که باید در مقابله با این تهدید موفق عمل نمی کنند.

آریاک سفر

Defence24 در ادامه می نویسد، با اشاره به اینکه در اواسط سال گذشته اطلاعاتی در مورد کارآمدی تنها 20 درصد از جنگنده های عراقی منتشر شده بود، از این بین حداقل 10 فروند F-16IQ به طور مداوم زمینگیر بوده و دیگر جنگنده ها با مشکلات کمبود قطعات یدکی، به ویژه قطعات مربوط به رادار و سیستم ناوبری دست و پنجه نرم می کنند. این قطعات از پیچیده ترین و پرهزینه ترین قطعات بکار رفته در این جنگنده ها هستند و پرسنل عراقی در نگهداری آنها قوی نیستند.

در دسامبر سال 2020 ، F-16 های عراقی انجام عملیات های مشترک با ائتلاف بین المللی علیه داعش را به طور کامل متوقف کردند. همانطور که در گزارش های رسمی در عراق بیان شده، جنگنده هایی که آماده انجام علمیات های جنگی هستند کمتر از 7 فروند بوده، اما عملکرد بیشتر آنها ملزم به برداشتن قطعات لازم از سایر جنگنده ها است.

در این بین، در تاریخ 6 ژانویه سال جاری، 24 فروند F-16IQ در رژه نظامی این کشور شرکت کردند. با این حال ، طبق گزارش Defence24، بیشتر آنها فاقد سیستم های تسلیحاتی قابل استفاده، رادار و بعضا ماژول های مورد نیاز بودند. برخی از آنها از سیستم های پشتیبان به جای سیستم های اصلی در حین پرواز استفاده می کردند. در نتیجه به نوشته این نشریه لهستان نمی توان به این جنگنده ها عنوان واحد رزمی تمام عیار داد و فقط برای رژه ها و جشن ها مناسب هستند.

 

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز