چرا تابستان امسال خاموشی نداشتیم؟

برگ برنده تابستان امسال برای وزارت نیرو و شهروندان این بود که پیک مصرف برق، بدون خاموشی گذشت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس و به نقل از اکوایران، در تابستان امسال عمده راهکارهای وزارت نیرو برای عبور از بحران خاموشی‌ها، مدیریت مصرف با اقداماتی همچون تغییر ساعات کاری ادارات و اعمال خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده برای مصارف صنعتی و شهرک‌های صنعتی بود. یعنی به قیمت کاهش ساعت کار ادارت و خاموشی برای کارخانجات و صنایع خاموشی‌ها کاهش یافت.

حالا سوال این است که خاتمه خاموشی ها با مدیریت تقاضا شدنی است یا تقویت عرضه؟ چطور می‌شود از چرخه باطل سهمیه بندی خاموشی ها خارج شد؟

ابراهیم خوش گفتار، رییس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در این رابطه می‌گوید: در ماه‌های گرم امسال وزارت نیرو مدیریت انجام داد و خاموشی‌ها را به شکل محسوسی به خصوص در بخش خانگی کاهش داد.

آریاک سفر

خوش گفتار معتقد است نمره وزارت نیرو در این بخش بیست است و دلیل آن هم مدیرانی است که از دوره‌های پیشین تغییری نکردند و هم در بخش خانگی و هم در بخش صنایع، مصرف برق را مدیریت کردند مثلا به شهرک‌های صنعتی گفتند که یک روز مشخص را تعطیل کنید. این مدیریت، منطقی و عقلانی است.

این کارشناس همچنین ادامه می‌دهد: همه می‌دانیم حدود 12 هزار تا 18 هزار مگاوات برق کم داریم و باید سرمایه‌گذاری انجام شود. به گونه‌ای که به گذشته باز گردیم. ما از سال 1393 به این سو، در بیشتر مواقع سرمایه‌گذاری خوبی در بخش تولید برق نداشتیم. ما همواره به تولید برمی‌گردیم در حالی باید به توزیع توجه کنیم. ما مشترکین را دسته‌بندی نکردیم درحالی که اکنون شعار علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو این است که باید کنتور دیجیتال نصب شود، سریع هم نصب شود و تعرفه‌ها تغییر کند!

خوش گفتار اعتقاد دارد که اگر در چهارسال ابتدایی دولت کنونی این اقدامات انجام شود، یک شاهکار است چراکه از سال 79 باید این اتفاق می افتاد و اگر همان زمان، انجام شده بود، الان تا این حد مشکل مدیریت این موضوع را نداشتیم به شکلی که مثلا اگر هر خانوار باید 300 وات در ماه مصرف کند، باید مشخص شود در چه ساعت‌هایی مصرف کند و چه ساعت‌هایی نه.

سال‌ها، زمانی که بحث خاموشی‌ها مطرح میشد خلا توسعه حوزه نیروگاهی مطرح میشد و بخش خصوصی متذکر می‌شد که توسعه نیروگاهی اتفاق نیفتاده و به همین علت است که خاموشی بوجود می‌آید. اما باید دانست که خاموشی امسال سیگنال متفاوتی دارد که اگر ما توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاهی نداشته باشیم هم با مدیریت مصرف میتوانیم آن را مهار کنیم.

باتوجه به اینکه اکنون قیمت برق برای مصرف کننده اصطلاحا در حد رایگان است این نشان میدهد که همچنان بحث تقاضا وجود دارد اما باید روی بحث عرضه اقدامات جدی صورت بگیرد. این سیگنال نشان می‌دهد که باید به توزیع بازگشت چون مشکل کنونی این است که باوجود داشتن ارزان‌ترین برق دنیا، تفکیکی بین کسی که بد مصرف می‌کند یا خوب یا کم وجود ندارد. باید به قانون بودجه سال 77 بازگردیم که مجلس در آن به نتیجه رسید که برای از بین بردن خاموشی، کنتورهای چند تعرفه بذاریم اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. همراه با مدیریت مصرف، خاموشی‌ها از بین می‌رود.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز