چرا باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شویم؟

لست سکند

یکی از موضوعاتی که این روزها نگرانی اهالی بازار سرمایه را برانگیخته، ورود افرادی است که آشنایی چندانی با بورس ندارند و به امید چند برابر کردن پول خود در زمانی کوتاه وارد آن شده‌اند. اما راه حل آن‌ها چیست؟

بورس تهران که سال 99 را با روندی فوق رویایی آغاز کرد و قله‌های موفقیت و رکوردهای پی در پی را پشت سر گذاشت، این روزها از آن هیجان اولیه افتاده و روند معاملات آن رنگ و بویی طبیعی‌تر به خود گرفته اما همین چند لرزه بر اندام بازار کافی بود تا کم‌تجربه‌ها و آن‌هایی که با کمترین دانش در مورد بورس وارد این بازار شده بودند، با تشکیل صف‌های فروش از بازار خارج شوند.

اما متخصصان بازار این نوع سهامداری را بسیار خطرناک دانسته و علاقه‌مندان به ورود به بازار سرمایه را به ورود از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری تشویق می‌کنند.

در همین راستا، روزبه پیروز، بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره گروه مالی فیروزه، مدیرعامل گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران، دانش آموخته روابط بین الملل و بورس از دانشگاه های تراز اول دنیا نظیر استنفورد، آکسفورد و هاروارد، موسس شرکت ماندس و عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه در گفت‌وگو با برنامه «پشت صحنه» رادیو تهران، می‌گوید: سرمایه گذاری در بورس بصورت طولانی مدت همیشه کار مناسبی است و بین بازارهای مختلفی که در کشور ما و سایر کشورهای دنیا مثل ملک، ارز، طلا وسپرده بانکی وجود دارد، سرمایه گذاری در بورس برای طولانی مدت بسیار مناسب تر از سایر گزینه هاست اما در کوتاه مدت فراز و نشیب دارد و خطرات بیشتری از سایر سرمایه گذاری ها دارد و نکته ای که خیلی مهم است این است که شما در بورس میتوانید هم سهم بخرید و هم اوراق. این روزها با توجه به اینکه بازار سهام از لحاظ قیمتی بسیار بالا رفته است، خرید اوراق هم گزینه خوب و مناسبی است.

در بازار طبیعی پول کسی چند برابر نمی‌شود!

وی ادامه می‌دهد: اینکه شخصی بخواهد در کوتاه مدت سرمایه اش را چند برابر کند اتفاق درستی نیست، اگر هم اتفاق بیفتد طبیعی و اصولی نیست، با زمان و مدیریت درست و سرمایه گذاری درست میتوان سرمایه را چند برابر کرد. خرید سهام شرکتهای ارزنده که در بورس حضور دارند راه حل خوبی است و اوراقی که مردم میتوانند در بورس بخرند، بازدهی به مراتب بهتری نبست به سپرده گذاری در بانک دارد.

راز آسمان پایتخت

برای مثال بانکها در حال حاضر ۱۵ درصد سود سپرده میدهند اما اوراق مشارکت مناسب ۲۰-۲۱ درصد بازدهی مالی دارند. قطعا میتوان از سرمایه گذاری در بورس و اوراق پول درآورد ولی اینکه چقدر و در چه زمانی بتوان پول درآورد، منوط به این است که منطقی فکر کنیم و با احتیاط عمل کنیم.

پیشنهاد به ورود از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری

پیروز تصریح کرد: برای ورود به بازار سرمایه کارگزاری‌های زیادی وجود دارد، ولی به نظر من انتخاب کارگزاری خیلی مهم نیست چرا که کارگزار فقط برای شما خرید و فروش می‌کند و همگی نرخ واحدی دارند، چیزی که مردم باید توجه کنند صندوقهای سرمایه گذاری هستند که بطور متفاوت مدیریت می‌شوند. به شدت توصیه می‌کنم مردم مستقیما به هیچ عنوان وارد بورس نشوند و از طریق صندوقهای سرمایه گذاری وارد بورس شوند چون این صندوقها کارشناسان خبره و باتجربه ای دارند و سالها در این حوزه فعالیت کرده اند. برای انتخاب بهترین صندوقها هم روزنامه های اقتصادی همه روزه درباره عملکرد صندوقهای سرمایه گذاری و میزان سود و زیانشان توضیح میدهند. به عنوان مثال صندوق خود ما (سرمایه گذاری فیروزه) صندوقی است که ریسک کمتری میکند ولی برخی صندوقها ریسک بیشتری دارند و ممکن است در زمانی که بازار داغ باشد عملکرد بهتری هم داشته باشند. تمام اینها بستگی به سلیقه مردم دارد. نکته مهم همان انتخاب و ورود به بازار بورس از طریق صندوقهای سرمایه گذاری است.

مزایای خرید اوراق بورسی

وی ادامه داد: صندوقهایی که از طریق اوراق و سپرده به مردم یک نرخ بازدهی می‌دهند، صندوقهای خوبی هستند چون بطور کلی نرخ بازدهی و سودی که به مردم میدهند از سپرده بانکی بالاتر است. طبیعتا آنهایی که بیشتر دراوراق و با خود بانکها فعالیت میکنند به اعتقاد من خیلی خوب است چون مردم حتی دیگر ریسک عملکرد بانکی را هم ندارند و اوراق دولتی را خریده اند ولی بطور کلی من صندوقهای با سود ثابت و بر اساس اوراق مشارکت را به مردم توصیه میکنم.

عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه در پایان عنوان کرد: به نظر من بازار بورس گزینه بسیار مطلوب و خوبی است. اوراق بهادار که بسیار گزینه ارزنده و جذابی برای سرمایه گذاری است و میتواند سود خوبی بدهد. بازار سهام در بلند مدت خوب است اما همانطور که گفتم از طریق صندوقها اگر مردم وارد شوند و از مدیریت تخصصی بهره مند شوند به نفعشان است. در نهایت برای تمام مردم ایران امید موفقیت و سوددهی بسیار خوب آرزو میکنم.

پایان پیام

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز