چرا از ترسیدن و اتاق فرار ترسناک لذت می‌بریم؟

لست سکند

اگر چه برخی افراد از موقعیت‌های ترسناک فرار می‌کنند؛ اما واقعیت این است که این احساس برای بسیاری خوشایند است. تعداد زیادی از مردم دوست دارند تا در موقعیت‌های به اصطلاح خطرناک و هیجان‌انگیز قرار بگیرند و خودخواسته احساس ترس را تجربه کنند. اتاق فرار ترسناک و سافاری وحشت، بانجی جامپینگ و … از جمله بازی‌های وحشت‌آفرینی هستند که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. سوال این است که چرا برخی ترسیدن را دوست دارند؟

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ سرگرمی و تفریح، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

احتمالاً باور این مسئله کمی دشوار به نظر برسد که انسان بدون احساس ترس نمی‌تواند برای مدت طولانی زنده بماند. حقیقت این است که بدون ترس، بی‌پروا به ارتفاع می‌رود، با کسانی که بیماری مهلک واگیردار دارند در تماس می‌ماند و خود را بی‌محابا در موقعیت‌های خطرناک قرار می‌داد.

هدف ترس در تمامی جانداران، مسئله بقا است. گاهی پیش می‌آید که فرد موقعیت خطرناک را به هیچ وجه تجربه نکرده؛ اما نسبت به نشانه‌های آن واکنش نشان دارد. بسیاری از افراد هیچوقت در طول زندگی به طاعون مبتلا نشده‌اند؛ اما با دیدن یک موش از جای خود می‌پرند. بنابراین، پیش‌بینی یک محرک ترسناک می‌تواند موجب همان پاسخی شود که در هنگام مواجه با خطر واقعی تجربه می‌شود. با این تفاسیر، چگونه از برخی از موقعیت‌های ترسناک، مثل حضور و بازی در اتاق فرار ترسناک لذت می‌بریم؟

راز آسمان پایتخت

اگر طرفدار اتاق فرار ترسناک هستید …

بررسی‌ها و آزمون‌های بالینی بسیاری توسط روانشناسان در این زمینه انجام شده است. این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که نحوه تجربه ترس، نقش مهمی دارد. هنگامی که مغز متفکر، بازخوردی به مغز عاطفی می‌دهد که فرد درک می‌کند در فضای امنی قرار دارد، می‌تواند حالت ترس و برانگیختگی را تغییر داده و ترس را به لذت تبدیل کند. بنابراین، زمانی که وارد یک اتاق فرار ترسناک می‌شود، منتظر اتفاقات ترسناکی مثل ظاهر شدن یک چهره هراس‌آور یا گیر افتادن در اتاقی مخوف خواهد بود.

مغز انسان با دانستن این موضوع که این یک تهدید واقعی نیست، سریعاً درک فرد را از تجربه تغییر می‌دهد. ترس، حواس‌پرتی ایجاد می‌کند. آدرنالین خون را بالا می‌برد و در این موقعیت غیرواقعی، باعث یک تجربه مثبت می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که بازی‌های ترسناک را تجربه می‌کنند، هم فریاد می‌زنند و هم می‌خندند! احساس کنترل بر موقعیت ترسناک، باعث تغییر تجربه ترس به لذت می‌شود. با این حال، چرا برخی دیگر از احساس ترس لذت نمی‌برند؟

اتاق فرار ترسناک دوست ندارید؟

هر فرد، حس منحصر به فردی نسبت به ترس یا لذت دارد. عدم تعادل بین هیجان ناشی از ترس در مغز حیوانات و حس کنترل در مغز عینی انسان، ممکن است باعث هیجان بیش از حد یا ترس ناکافی شود. در واقع، اگر فردی تجربه حضور در اتاق فرار ترسناک یا دیدن فیلم ترسناک را بسیار واقعی درک کند، پاسخ شدید نسبت به ترس می‌تواند بر حس کنترل غلبه کند.

این مسئله حتی در میان کسانی که تجربه‌های ترسناک را دوست دارند هم اتفاق می‌افتد؛ مثلاً افرادی هستند که از تماشای فیلم کابوس در خیابان الم لذت می‌برند ولی از فیلم جن‌گیر بسیار می‌ترسند. این افراد حس می‌کنند که فیلم جن‌گیر، بیش از حد واقعی است.

افزایش اعتماد به نفس با حضور در اتاق فرار ترسناک !

به علاوه، یکی از دلایلی که باعث جذب افراد به بازی‌ها و موقعیت‌های ترسناک می‌شود، احساس اعتماد به نفس و قدرت است. مثلاً برخی پس از تجربه بانجی جامپینک، احساس می‌کنند که اعتماد به نفس‌شان بسیار تقویت شده و احتمالاً با خودشان می‌گویند: «من هم می‌توانم این کار را انجام دهم!».

تجربه حضور در اتاق فرار ترسناک از این جهت بسیار عالی بنظر می‌رسد. این بازی، چندین حواس را درگیر می‌کند تا احساس ترس را به ما القا کند. اما این ترس بسیار لذت‌بخش خواهد بود؛ چرا که مغز فرصت کافی را برای درک موقعیت غیرواقعی دارد.

مجموعه تایم فور فان، اطلاعات بهترین اتاق‌ فرار های ترسناک و سایر ژانرها در کشور را در وبسایت خود جمع‌آوری کرده تا انتخاب و رزرو آنلاین یک بازی مهیج را برای علاقمندان راحت‌تر کند. علاقمندان می‌توانند با انتخاب شهر و ژانر مورد علاقه، بر اساس نظرات و امتیاز کاربران یا نقد تخصصی تیم تایم فور فان، بهترین تجربه را از حضور در این بازی داشته باشند. این مجموعه، بزرگترین مرجع معرفی اتاق فرار در کشور شناخته می‌شود و با بهره‌گیری از تیم مجرب و کارآزموده به نقد و بررسی سرگرمی‌های نو می‌پردازد.

انتهای پیام

مرتبط با : تایم فور فان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز