پیش فروش نفت با نرخ بشکه ای 40 دلار به مردم از سال آینده

طرح پیش فروش نفت که چندی پیش از بحث های فراوانی پیرامون آن انجام شد و قرار بود گشایش اقتصادی امسال باشد، در سال آینده اجرایی می شود.

به گزارش کاماپرس، محدود شدن امکان فروش نفت به دلیل تحریم ها دولت را به تکاپو واداشته است که برای تامین بودجه طرح های عمرانی و هزینه های جاری کشور، نفت خام را در ساز و کاری خاص به مردم پیش فروش کند.

این که چنین طرح تا چه حد قابلیت اجرایی دارد و در صورت اجرا با چه واکنشی از سوی مردم به عنوان سرمایه گذار مواجه می شود هنوز چندان روشن نیست اما به هر حال بر اساس اخباری که از دولت به گوش می رسد این طرح سال آینده قطعا اجرا می شود.

بی اثر کردن تحریم ها با فروش نفت به مردم

بر اساس گزارشی که امروز روزنامه ایران منتشر کرده عموم علاقه مندان و سرمایه گذاران می توانند از سال آینده نفت بخرند و با خرید بشکه‌های نفت سرمایه‌گذاری کنند؛ نفت بشکه‌ای 40 دلار که بر مبنای نرخ نیمایی محاسبه می‌شود.

آریاک سفر

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه ستاد بودجه 1400 به تشریح آخرین جزئیات این طرح در قالب بودجه سال آتی پرداخت و در جمع خبرنگاران توضیح داد: طرح پیش فروش نفت که سال آینده اجرایی خواهد شد، یک روش دورزدن و بی‌اثر کردن تحریم‌هاست.

او با بیان اینکه سال آینده آنچه از فروش نفت به دست می‌آید به دو شیوه است، اظهار کرد: «یک بخش، فروش و صادرات نفت است که امسال با شرایط سخت آن را صادر کرده‌ایم و سال آینده نیز چنین خواهیم کرد و درآمد‌های ارزی آن را با ارز 4 هزار و 200 تومانی، ریالی آن را در بودجه بیاوریم و ارز آن را به کالا‌های اساسی اختصاص دهیم. در بخش دیگر، نفت برای استفاده غیرصادراتی در نظر گرفته شده که پیش‌فروش آن مدنظر است.»

سیاست کاهش وابستگی به نفت ادامه دارد

با وجود اجرا شدن طرح پیش فروش نفت در سال آتی، این مقام مسئول می‌گوید که دولت قصد ندارد سهم نفت و درآمدهای نفتی را در بودجه افزایش دهد. به طوری که نوبخت روز گذشته بار دیگر در جمع خبرنگاران تأکید کرد: «سیاست کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی را سال آینده دنبال می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «در سال آینده منابع عمومی برای خروج از رکود تعیین کننده هستند و اگر با طرح‌های عمرانی و افزایش آن بتوانیم از رکود خارج شویم و رشد اقتصادی داشته باشیم، باید سرمایه‌گذاری و هزینه کنیم.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز