بازار پیش فروش آپارتمان قفل شد

پیش فروش آپارتمان

افزایش هزینه های ساخت و ساز و مشخص نبودن آینده قیمت ها در بازار مسکن از تمایل سازندگان به پیش فروش آپارتمان ها کاسته است به صورتی که بر اساس گزارش های میدانی اغلب واسطه های ملکی از قفل شدن بازار پیش فروش سخن می گویند.

به گزارش کاماپرس، پیش فروش آپارتمان همیشه به عنوان راهکار تامین مالی برای بساز و بفروش ها مطرح بوده و ترجیح آنها این بوده است که آپارتمان را اصطلاحا روی خاک – در مرحله ای که هنوز مقدمات گودبرداری در حال انجام است – به فروش برسانند.

این وضعیت اما در بازار کنونی با تغییرات فراوانی مواجه شده و سازندگان مسکن تمایل قبلی خود به پیش فروش را از دست داده اند. روند رو به رشد قیمت مصالح از یک سو و انتظارات تورمی از سوی دیگر موجب شده است که سازندگان عملا برآوردی از قیمت تمام شده و سود نهایی ملک در پایان عملیات ساخت و ساز نداشته باشند و ندانند قیمت ها در یک سال آینده در چه نقطه ای قرار خواهد داشت تا بر اساس آن امروز دست به پیش فروش بزنند.

قفل محکم بر بازار پیش فروش

دنیای اقتصاد در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است؛  در واقع شرایط بازار مسکن و جهش پی‌درپی قیمت مسکن و هزینه‌های ساخت و ساز، قفل بازار دوم معاملات مسکن یعنی بازار پیش فروش آپارتمان را که پیش از این و در نتیجه تصویب قانون پیش‌فروش ایجاد شده بود، محکم‌تر کرد.

تحقیقات میدانی«‌دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در شرایطی که بازار معاملات مسکن هم‌اکنون در فاز پساجهش قرار گرفته و در یک سناریو، احتمال کاهش قیمت مسکن در ماه‌های پیش‌رو مطرح است، تعداد فایل‌های پیش‌فروش مسکن در بازار معاملات املاک مسکونی به حداقل رسیده است. هم‌اکنون در مناطق نیمه جنوبی پایتخت تعداد فایل‌های پیش‌فروش مسکن تقریبا نزدیک به صفر است. یعنی در این مناطق تعداد فایل‌های پیش‌فروش نسبت به گذشته به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

آریاک سفر

کاهش هم زمان تقاضا و عرضه پیش فروش آپارتمان

در سمت تقاضا، نبود پیش‌خریدار به دلیل ضعف بنیه مالی به عنوان یکی از مهم‌ترین علل کاهش معاملات در بازار دوم معاملات مسکن رصد می‌شود. تحقیقات میدانی از تازه‌ترین شرایط بازار معاملات مسکن شهر تهران نشان می‌دهد افرادی که در بازار مسکن حضور دارند ترجیح می‌دهند هر چه سریع‌تر واحدی را خریداری کرده و در آن ساکن شوند تا مجبور به پرداخت اجاره‌بها نباشند؛ در واقع فرار از اجاره‌نشینی انگیزه اصلی محدود خانه اولی‌های حاضر در بازار است. این در حالی است که بخش دیگر متقاضیان حاضر در بازار معاملات مسکن در شرایط فعلی، افرادی هستند که قصد دارند واحد مسکونی خود را تبدیل به احسن کنند. بنابراین به دنبال واحد مسکونی آماده هستند تا همزمان با فروش واحد خود بتوانند در واحد جدید ساکن شوند.

از سوی دیگر خریدهای سرمایه‌ای که بخشی از بازار تقاضا برای پیش‌خرید را به خود اختصاص می‌داد نیز با از بین رفتن توجیه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن برای دستیابی به سود در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، به حداقل رسیده و بازار پیش‌خرید و پیش‌فروش را تحت تاثیر قرار داده است. در سمت «عرضه» نیز تورم پی در پی در هزینه ساخت و دشوار شدن تخمین هزینه تمام‌شده از یک سو و همچنین چشم‌انداز نامشخص تورم مسکن، بازار پیش‌فروش را راکد کرده و عملا به حالت تعطیل درآورده است.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز