پیشنهاد صدور کارت لبنیات برای کم درآمدها

لست سکند

گرانی شیر و محصولات لبنی در هفته های اخیر خطر حذف این کالاهای غذایی را از سفره اقشار کم درآمد در پی داشته و مسئولان صنف دامداران راهکار رفع این مشکل را صدور کارت لبنیات برای این اقشار می دانند.

به گزارش کاماپرس، زمانی که سال ها پیش صحبت از آزادسازی قیمت شیر و لبنیات و حذف سوبسید این اقلام به میان آمد برخی کارشناسان در مورد اشتباه بودن این تصمیم و گرانی و حذف تدریجی لبنیات از سفره افراد حقوق بگیر و کم درآمد هشدار دادند.

حالا مشخص شده است که این هشدارها بی پایه نبوده و پیش بینی این کارشناسان به حقیقت پیوسته است. کاملا بدیهی است که وقتی قرار باشد یک خانوار برای خرید یک سطل 3 کیلویی ماست مبلغی حدود 35 تا 40 هزار تومان هزینه کند و خرید یک کیلو پنیر پاستوریزه مستلزم هزینه 50 هزارتومانی باشد، این اقلام از سفره کم درآمدها حذف می شوند. از سوی دیگر دامداران هم از کاهش فروش محصولات لبنی به دلیل گران بودن این محصولات زیان می کنند.

رئیس هیات مدیره صنف دامداران صدور کارت لبنیات برای اقشار کم درآمد را راهکاری می داند که می‌تواند قیمت محصولات لبنی را برای کم درآمدها کاهش دهد و یارانه شیر و لبنیات را به دست انتهای زنجیره تولید، یعنی مردم برساند. در واقع بعد از چند سال آزمون و خطا اکنون مشخص شده است که آزادسازی قیمت شیر و لبنیات به نفع مردم کم درآمد نیست و بهتر است برای آنها یارانه مخصوص این اقلام درنظر گرفته شود.

دامداران ماه هاست در حال زیان اند

فرهاد اکبری رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران با بیان اینکه ما نگرانی دولت از نتایج افزایش قیمت شیرخام را درک می‌کنیم، گفته است: به همین دلیل چند پیشنهاد به دولت برای کاهش فشار بر مردم با افزایش نرخ خرید مصوب شیرخام داده‌ایم که مهم‌ترین آن‌ها صدور کارت لبنیات برای اقشار کم درآمد است.

راز آسمان پایتخت

اکبری درباره آخرین تصمیمات درباره افزایش نرخ مصوب خرید شیرخام از دامداران، اظهار کرد: در نیمه تیرماه سالجاری وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای اعلام کرد که شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک، قیمت خرید هرکیلوگرم شیرخام از دامدارن را از 4500 تومان به 6400 تومان افزایش داده و تصویب کرده است.

بر اساس گزارش ایلنا ، وی ادامه داد: اما این مصوبه هنوز ابلاغ نشده است و حتی استانداران به ما اطلاع داده‌اند که مصوبه مذکور کان لم یکن اعلام شده است. به گفته اکبری؛ ابلاغ این قیمت به رغم تصویب در شورای تعیین قیمت، نیاز به مصوبه ستاد تنظیم بازار نیز دارد که تا امروز ستاد به آن ورود نکرده است.

وی معتقد است؛ به نظر می‌رسد ابلاغ افزایش قیمت مصوب خرید شیرخام به دولت بعد موکول شده باشد. اکبری با تاکید بر اینکه حداقل 3 تا 4 ماه زمان نیاز است تا در دولت جدید درباره قیمت‌‌ها تصمیم گیری کند، افزود: دامداران ماه‌هاست در حال زیان هستند و توان ادامه تولید با زیان تا چند ماه آینده را ندارند.

وی تصریح کرد: حداقل قیمت تمام شده شیرخام برای دامداران بیش از یک‌ماه پیش با تامین 100 درصد نهاده‌های دامی با نرخ دولتی 8 هزار و 500 تومان و بدون نهاده‌های دامی دولتی تا 10 هزار و 500 تومان برآورد شد، در حالی که حداکثر قیمت خرید از دامداران 5 هزار تومان است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز