پژو پارس TU5 جایگزین کدام خودروی گازسوز شد؟

لست سکند

شرکت ایران خودرو شرایط تبدیل خودرو سمند EF7 دوگانه سوز به پژو پارس  TU5 را اعلام کرده است و به نظر می‌رسد سمند گازسوز دیگر جایی در خط تولید این شرکت ندارد.

به گزارش کاماپرس، اگر جزو آن دسته از خریداران خودرو هستید که سمند EF7 دوگانه سوز از شرکت ایران خودرو پیش خرید کرده اید باید بدانید این خودرو دیگر تولید نمی شود و ایران خودرو به جای آن به شما خرید خودروی پژو پارس TU5 را پیشنهاد کرده است.

البته روزنامه هفت صبح در گزارشی وضعیت خودروهای دوگانه سوز را بررسی کرده و نتایج متفاوتی گرفته است. هفت صبح نوشته است؛ اولین ماه از سال 1400 را اگر در نسبت با اولین ماه از سال1399 ببینیم شاید رای به بازگشت دوران خوش گازسوزها بدهیم.

آمار تولید دو خودروساز بزرگ کشور حکایت از آن دارند که در فروردی نماه سال جاری، 2 هزار و 22 دستگاه خودروی گازسوز تولید شده اند که رشد 76 درصدی نسبت به فروردین سال گذشته را نشان می دهند؛ یعنی 878 دستگاه گازسوز بیشتر.

همچنین قوی ترین خودروی تولید داخل، یعنی دنا پلاس توربوی اتومات، قرار است به صورت گازسوز هم عرضه شود؛ با تغییراتی نسبت به گازسوزهای معمولی همچون ظرفیت بالاتر مخازن و جانمایی آنها در زیر خودرو که فضای بیشتری را در اختیار راننده قرار خواهد داد و برای مشتریان صنعت خودرو جذاب خواهد بود.

راز آسمان پایتخت

اما این تمام ماجرا نیست .هنوز مشکلات بسیار موتورهای گازسوز تولید داخل مرتفع نشده اند و با توجه به عدم اطمینان نسبت به تامین گاز مورد نیاز آنها خریداران ترجیح می دهند نسخه های بنزینی را خریداری کنند.

همچنین بازار کارکرده خودروهای گازسوز با توجه به استهلاک بالای آ نها چندان مطلوب نیست و بررسی های هفت صبح نشان می دهد که برای فروش خودروهای گازسوز باید مدت زمان بیشتری را در بازار خودروهای دست دوم سپری کنید تا بتوانید برای خودرو یتان مشتری پیدا کنید؛ منصف یا بزخربودنش هم بماند !

نسبت به سال های گذشته نیز تنوع خودروهای گازسوز کمتر شده است. در فروردی نماه سال جاری سایپا هیچ خودروی گازسوزی را روی خط تولید نداشت و ایران خودرو هم تولید آن ها را محدود به دو سایت خراسان و تبریز کرد. در واقع سایت سمنان که توسط خودروسازی فردا مدیریت می شود در فروردین 1400 حتی یک دستگاه هم پژو پارس دوگانه سوز تولید نکرد.

با وجود اتمام تولید پژو 405 بنزینی اما کماکان نسخه گازسوز آن از سوی ایرا ن خودرو خراسان تولید می شود و با 791 دستگاه تولید حتی رشد 60 درصدی را نسبت به فروردین 99 نشان می دهد!

معلوم نیست که چرا با وجود انتقادات بسیاری که به کیفیت و وضعیت استاندارد این خودرو وارد است و اعلام رسمی پایان تولید کماکان ایرا نخودرو تولید آن را ادامه می دهد. اما سمند دوگانه سوز که در سایت تبریز ایران خودرو تولید می شود با هزار و 231 دستگاه تولید و رشد 180 درصدی دیگر گازسوزی بود که رشد تولید را تجربه کرد.

با توجه به سازگاری بیشتر موتوربا سوخت گاز و استهلاک پایین تر آن، تقاضا برای سمند دوگانه سوز بیشتر EF7 است و آینده روشن تری را برای آن می توان تصور کرد. باتوجه به عدم استقبال بازار از گازسوزها، تمام این تولیدات قرار است به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند.

این خودروها اکنون در پایان راه خود، حداقل در بخش مصرف کنندگان عادی، قرار دارند و پیگیری جدی برنامه تولید خودروهای الکتریکی در کشور نشان می دهد که در آینده هم آنها جایگاه چندانی نخواهند داشت. تولید دناپلاس توربوی اتومات دوگانه سوز هم بر این مبنا نمی تواند پروژه ای موفق به نظر برسد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز