پنجشنبه قانون جدید چک اجرا می‌شود؟

بانک مرکزی اعلام کرده است که اجرای قانون جدید چک از فروردین 1400 آغاز می شود و مجلس هم درباره اجرای این قانون در فروردین ماه ضرب الاجل تعیین کرده اما پرسش این است که بانک ها این قانون را در اولین روز کاری سال جدید یعنی پنجشنبه عملیاتی می کنند؟

به گزارش کاماپرس، قانون جدید چک برای شفاف تر شدن وضعیت تراکنش های بانکی و خصوصا تراکنش هایی که از محل چک در بانک ها انجام می شود تدوین شده و قرار است با اجرای این قانون  از کلاهبرداری با چک و صدور چک بی محل جلوگیری شود.

در مورد زمان دقیق اجرای این قانون پرسش هایی مطرح است و مشتریان بانک ها اظهار می کنند لازم است بانک مرکزی با صدور اطلاعیه زمان شروع اجرای قانون چک را به صورت روشن اعلام کند. تاکنون – روز سه شنبه سوم فروردین ماه 1400 – چنین اطلاعیه ای از سوی بانک مرکزی و یا هیچ یک از بانک ها صادر نشده است.

اگر ملاک عمل بانک ها را اطلاعیه های قبلی بانک مرکزی بدانیم ، طبق اعلام قبلی مسئولان این بانک، اجرای مفاد قانون چک باید از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شود و با توجه به اینکه اولین روز کاری تمام بانک‌های دولتی و خصوصی در سال ۱۴۰۰، پنجشنبه ۵ فروردین ماه است، انتظار می‌رود تمام بانک‌ها مفاد جدید قانون چک را دقیقا از همین روز اجرایی کنند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

آریاک سفر

پیش از این برخی بانک ها به صورت جسته و گریخته اعلام کرده بودند زیرساخت های لازم برای اجرای این قانون را مهیا نکرده اند اما به نظر می رسد این اظهارات از نظر مدیران بانک مرکزی قابل پذیرش نیست و آنها تاکید کرده اند، زیرساخت‌ها برای اجرای این بند از قانون چک فراهم است و از فروردین ماه جاری نظام بانکی باید اجرای آن را آغاز کند.

مجلس هم بر اجرای قانون جدید در فروردین ماه تاکید دارد و برخی نمایندگان مجلس همچون حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرده اند که این مهلت به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

با این اوصاف به نظر می رسد قانون جدید چک با تمام جزئیات آن از جمله، صدور چک الکترونیکی و ثبت سیستمی چک در سامانه صیاد از پنجشنبه اجرایی شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز