پلیسی کردن بازار مسکن خانه را ارزان نمی‌کند

۸۰ درصد افزایش قیمت مسکن به تورم عمومی بستگی دارد که اگر کنترل شود رشد قیمت مسکن نیز کنترل خواهد شد.

به گزارش کاماپرس؛ رشد نرخ مسکن در ماه‌های گذشته با واکنش هایی از سوی نمایندگان مجلس همراه بود؛ مجلسی که پیکان انتقادات را به سوی دولت نشانه گرفت‌ و شرایط را برای تصمیمات آنی از سوی دولت فراهم کرد. اما آخرین تکه از پازل امنیتی شدن بازار مسکن با اعلام آمادگی پلیس برای ورود به این بازار چیده شد.

در روزهای گذشته فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت که در صورت درخواست دولت یا قوه قضاییه آمادگی دارد با موارد تخلف و سودجویی در بازار مسکن مقابله کند.

با این اظهارنظر احتمالا باید همانند بازار ارز و سکه؛ از این شاهد دستگیری محتکران یا دلالان آپارتمان باشیم. اما یک کارشناس بازار‌مسکن می‌گوید پلیسی کردن بازارمسکن مشکلات این حوزه را بیشتر می‌کند.

نرخ دستوری جواب نمی‌دهد

آریاک سفر

مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه میانگین تورم بخش‎مسکن در طول ۲۷ سال گذشته ۲۴ درصد بوده است، به ایسنا گفته است: ۸۰ درصد افزایش قیمت مسکن مربوط به نرخ تورم عمومی است و نمی‌توان با نرخ های دستوری بازار مسکن را کنترل کرد.

او گفت: در طول ۲۷ سال گذشته که آمارهای سیستماتیک و منظم بخش‌مسکن ارائه شده، میانگین تورم عمومی سالیانه ۱۹.۵ درصد، متوسط رشد سالیانه قیمت مسکن ۲۴ درصد و میانگین رشد اجاره بها ۲۱.۵ درصد بوده است.

کشورهای کمی، تورم دورقمی دارند

این کارشناس اقتصاد‌مسکن با بیان اینکه کنترل تورم کاری دشوار اما شدنی است، تاکید کرد: متوسط نرخ تورم در دنیا چهار درصد است و کشورهای اندکی هستند که همانند ایران تورم دو رقمی دارند.

سلطان محمدی گفت: ریشه تورم ناشی از رشد نقدینگی است. اگر ما بتوانیم فقط همین اقدام یعنی رشد نقدینگی را کنترل کنیم افزایش قیمت همه کالاها از جمله مسکن متوقف یا کند خواهد شد.

نگرش پلیسی ، بازار را محدود می‌کند

این کارشناس اقتصاد‌مسکن با اشاره به اعلام آمادگی پلیس برای برخورد با تخلفات بازار‌مسکن گفت: پلیسی​ کردن بازار مسکن، عرضه را در فشار قرار می‌دهد. اگر سازنده ببیند با محدودیت های روبروست از بازار خارج می‌شود و مشکلات بخش‌مسکن بیشتر خواهد شد.

به گفته سلطان محمدی، نرخ های دستوری هم شفافیت را از بازار می گیرد و قراردادها به سمت توافقات نانوشته سوق پیدا می کند. ما اگر داده های قیمتی را حذف کنیم در واقع چشم متقاضیان را به واقعیات بازار می بندیم.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز