پشت پرده سقوط بورس چیست؟

بازار بورس در روزهای اخیر وضعیت مطلوبی نداسته و ریزش های سنگینی متحمل شده است. این وضعیت باعث ایجاد صف‌های فروش به‌جای خرید و در نتیجه سقوط آزاد بورس شده است.اما پشت پرده سقوط بازار بورس چیست؟
به گزارش کاماپرس، کارشناسان بازار بورس و سهام معتقدند بعد از حضور هیجانی مردم در بورس و خرید سهام و البته تشویق مسئولان برای فعالیت در این حوزه، حالا که بورس اوضاع خوبی ندارد، هیچ خبری از حمایت مسئولین نیست.

مسئولان معتقدند سرمایه گذاری در بورس ریسک است و خود مردم باید تشخیص بدهند چه سهامی بخرند تا ضرر نکنند و کسی نمی تواند موفقیت آنها را تضمین کند. با تمام این حرفها و به گفته یکی از نماینده های مجلس شائبه دستکاری در بورس توسط دولت و دستوری‌بودن آن قوت می گیرد.

بازار بورس حبابی است؟

محمدرضا رسولی در یادداشتی در روزنامه شرق درباره سقوط بازار بورس نوشته:«در دوره‌ای که تورم بالا و افزایش سهم پول از نقدینگی هشداری برای اقتصاد به شمار رفته و فرار پول از بازار سرمایه و گسیل آن به بازارهای غیرمولد، دلالی و موازیِ بی‌خاصیت می‌تواند زمینه رسیدن به ابرتورم را فراهم کند، عده‌ای القا می‌کنند که بورس حبابی است و با این اقدام خود استرس فکری بر افکار تصمیم‌گیر تحمیل می‌کنند تا بعضا با اتخاذ تصمیماتی عجولانه مانع رشد بازار سرمایه شوند. بر فرض اگر بازار سرمایه حبابی هم بوده باشد، در‌حال‌حاضر با این اصلاحات اساسی اخیر! عاری از این مسئله شده! »

اظهارات مسئولین مخرب است

آریاک سفر

او در ادامه این یادداشت نوشته:« اظهارات شتابزده و خارج از چارچوب مسئولان، بیش از اینکه کمک‌حال باشد مخرب است و فعالان بورس پس از این اظهارات باید دلواپس این باشند که شاخص‌ها چه واکنشی به سخنان جدید نشان می دهند! در واقع سیاست‌های نادرست و غیرکارشناسانه دولت باعث نگرانی مردم در بازار سرمایه شده است. با اینکه این روزها همه بازار‌های مالی با رشد مثبت همراه بوده‌اند، بازار سرمایه روزهای سخت و طاقت‌فرسایی را پشت‌سر می‌گذارد.

روزی که بازار روند مثبت دارد، از حبابی‌بودن بورس می گویند و با عرضه‌های سنگین، موجب ریزش بورس می‌شوند و یک روز در کمال ناباوری مردم را از سرمایه‌گذاری در بورس می‌هراسانند و هنگامی که بازار به‌شدت منفی شد، با خریدِ سهامِ سهامداران مضطرب و ترسانده‌شده، خود را ناجی بازار جلوه داده و سهام خریداری‌شده را چند روز بعد می‌فروشند.»

آیا بازار بورس دستوری است؟

رسولی در ادامه این یادداشت درباره شائبه دستوری بودن بورس اینگونه نوشته است:« به‌تازگی مدیرعامل بورس تهران گفته دولت به کسی درباره بورس تضمینی نداده و همواره اعلام می‌‌شد که کسی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری در بورس را تضمین کند! به این شکل در‌حال‌حاضر، دعوت مسئولان به حضور مردم در بورس نتیجه معکوس داشته و باعث ایجاد صف‌های فروش به‌جای خرید و در نتیجه سقوط آزاد بورس شده است.

روشن است که دولت هیچ حمایت و برنامه‌ای برای بهبود وضعیت بازار سهام نداشته و دیواری کوتاه‌تر از دیوار سرمایه‌گذاران در بورس پیدا نکرده است.

گفت‌وگوی قابل‌تأمل حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی که به‌تازگی با خبرگزاری مهر انجام شده شائبه دستکاری در بورس و دستوری‌بودن آن را افزایش می‌دهد. نامبرده اظهار کرده زمانی که دولت می‌خواهد سهام خودش را به فروش برساند، با همکاری برخی از سهامداران عمده قیمت آن سهام را افزایش می‌دهد و زمانی که سهام خود را عرضه کرد و به فروش رساند، بازار را رها می‌کند تا قیمت‌ها سقوط کند.

در واقع از این طریق، دولت سهام‌های خودش را با قیمت گزافی به فروش می‌رساند اما مردم که این سهام‌ها را خریداری می‌کنند، دچار ضرر و زیان می‌شوند. سؤال اینجاست؛ دولت که به زعم خویش ابتکار عمل در بازار سرمایه را در دست گرفته و آن را کنترل کرده است، چطور در بازارهای موازی مانند خودرو، طلا، سکه، مسکن، ارز و… وارد عمل نمی‌شود و آنها را کنترل نمی‌کند؟ شاید نقطه‌ضعف بزرگ بازار سرمایه می‌تواند این باشد که دارای تابلو است و تمامی قیمت‌ها شفاف و در معرض دید عموم!»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار بورس و سهام ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “پشت پرده سقوط بورس چیست؟

  1. حسن کذاب گفته:

    پشت پرده سقوط بورس اینه که مسولان دیدند باینکه تمام راههایی که بنحوی بمردم اب باریکه میرسیدرابسته اندامامردم دربورس دارند سودمیکنند تصمیم گرفتندبجای بستنش ازان بعنوان یک فرصت عالی برای چپاول کل دارایی مردم استفاده کنند بنابراین باحکم اتش باختیاری که گرفته بودند بجان اموال مردم افتادندوچنان چاپیدندکهدیگه هیچکس جرات نمیکنه طرف بورس بره وهمینو رودلاروطلاوخودروپیاده کردند حالاایناکسانی هستندکه لباس پیامبرراپوشیده اندو دم ازدین ودیانت مزنندشمابگید ایناشیطونندیاشیطون ایناست

  2. علی نقوی گفته:

    سرمایه گذاری تو کوتاه مدت جواب نمیده و اگر هم بده اتفاقیه. سرمابه گذاری دید بلند مدت حداقل دو ساله میخاد . سرمایه گذاری ریسک های خودش رو داره. دولت و حکومت هم مشخصه به هیچ‌عنوان راضی نیستن مردم سود کنند و در رفاه باشن. یکی از اصلی ترین سیاست های این حکومت جلوگیری از ثروتمند شدن مردم هست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز