پرسپولیس و استقلال کی بورسی می‌شوند؟

خبرهای پیرامون خصوصی‌سازی سرخابی‌ها از عجله دولت برای عرضه پرسپولیس و استفلال در بورس حکایت دارد.

به گزارش کاماپرس، پرسپولیس و استقلال که سال‌هاست در پیچ‌وخم‌های خصوصی‌سازی رفت و آمد می‌کنند، این بار به لطف دولت مسیر مستقیمی را یافته‌اند تا با کنار گذاشتن الزامات قانونی و تشریفات ورود به بورس، به زودی در بازار سرمایه عرضه شوند.

ارزش تقریبی سهام پرسپولیس و استقلال

قیمت سهام باشگاه پرسپولیس با توجه به موفقیت‌های اخیر آن (و همچنین تاثیرگذاری نرخ تورم) با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده و در مقایسه با قیمت‌گذاری که در مرحله قبلی تلاش برای خصوصی‌سازی، به ۳ تا ۴ برابر قیمت گذشته رسیده است. شنیده‌های تایید نشده از قیمت ۱۲۰۰ میلیارد تومانی این باشگاه خبر می‌دهند.

این در حالیست که استقلال با ناکامی‌هایی که در فصول گذشته پشت سر گذاشته، قیمتی بین 900 تا هزار میلیارد تومان خواهد داشت؛ رقمی که از ارزش پرسپولیس کمی پایین‌تر خواهد بود.

این در حالیست که برخلاف پرسپولیس، استقلال هنوز برنامه ۳ ساله خود را ارائه نداده و بنا به گفته مسئولان سازمان خصوصی‌سازی تا زمان ارائه این برنامه، هیچ اقدامی برای خصوصی‌سازی باشگاه‌ها صورت نخواهد گرفت.

آریاک سفر

تکلیف بدهی‌های دو باشگاه چه می‌شود؟

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور، تا زمانی که پرسپولیس و استقلال بدهی‌های خود، به‌ویژه بدهی به پیشکسوتان را تسویه نکرده باشند، خبری از خصوصی‌سازی نخواهد بود.

علیرضا صالح با اشاره به بدهی‌های سنگین دو باشگاه پرسپولیس و استقلال می‌گوید: «این باشگاه مشمول ماده ۱۴۱ است ولی تا زمانی که ورزشگاه آن واگذار نشود از ورشکستگی خارج نخواهد شد.»

لازم به ذکر است که در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن تنها ۱۰ درصد از سهام باشگاه پرسپولیس در بورس عرضه خواهد شد و بدهی‌های این باشگاه ربطی به بازار سرمایه و عرضه آن نخواهد داشت.

زمان احتمالی عرضه پرسپولیس و استقلال

رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره خصوصی‌سازی سرخابی‌ها می‌گوید: «جلسات بسیاری با وزیر ورزش برگزار شده است، امیدواریم بتوانیم در پایان مرداد ماه، سرخابی‌ها با دارایی‌های جدید وارد بازار بورس شده و پذیرش آنها انجام گیرد. کشف قیمت نهایی آن‌ها نیز در تابستان صورت خواهد گرفت.»

اگر باشگاه پس از عرضه زیان‌ده شد، تکلیف چیست؟

عرضه دو تیم بزرگ پایتخت را می‌توان یکی از پرابهام‌ترین عرضه‌های تاریخ نامید، زیرا پرسپولیس و استقلال از ضررده‌ترین تیم‌های حال حاضر فوتبال ایران به شمار می‌روند و هیچ تضمینی برای سوددهی آن‌ها پس از خصوصی شدن وجود ندارد.

از سوی دیگر، یکی از مهم‌ترین الزامات ورود هر شرکتی به بازار سرمایه سوددهی آن در چند سال متوالی و همچنین، شفافیت آن است؛ به طوری که صورت‌های مالی و حسابرسی شده آن‌ها می‌بایست جهت بررسی به سازمان خصوصی‌سازی ارائه شود که این موضوع در مورد هیچ‌یک از این دو تیم صدق نمی‌کند و مشخص نیست این خلأ قانونی مهم، یعنی «شفافیت» به چه شکل رفع خواهد شد.

به‌طور کلی، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، عاقبت سرخابی‌ها در بازار سرمایه را «مه‌آلود» توصیف می‌کنند.

مرتبط با : استقلالپرسپولیس
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آسیاتک
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز