پرتکرارترین ایرادهای اجاق گازهای خانگی را بشناسید

لست سکند

قلب خانه آشپزخانه است و آنچه این قلب را به تپیدن وا می‌دارد، اجاق گاز است. اجاق گاز یکی از مهم‌ترین وسایل هرخانه یا آشپزخانه‌ای است که حتی یک چای دم کردن ساده بدون آن ممکن نیست. این ابزار مهم، آنقدر ساده و در دسترس است که هیچ‌گاه به امکان خرابی آن فکر نمی‌شود و زمانی که پای هزینه تعمیر اجاق گاز به میان می‌آید، تازه اهمیت آن آشکار می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار لوازم خانگی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

از این رو، ضروری به نظر می‌رسد که اجزای اجاق گاز را بشناسیم و همچنین با مهم‌ترین مشکلات و ایراداتی که ممکن است برای یک اجاق گاز پیش بیاید، آشنا شویم. در ادامه این مطلب، به این موارد پرداخته می‌شود؛

اجاق گاز چه اجزایی دارد؟

ترموکوپل: ترموکوپل، قطعه‌ای در اجاق‌گازهای مدرن است که امنیت آن‌ها را بالا می‌برد. این بخش ضروری، در بیشتر وسایل به خصوص وسایل گازسوز به کار می‌رود و وظیفه دارد در صورت قطعی گاز شبکه‌ای یا افت فشار آن، از تجمع گاز و خطر آتش‌سوزی و انفجار جلوگیری کند. گاهی هنگام تعمیر اجاق گاز نیاز به تعویض این قطعه وجود دارد.

صفحه اجاق گاز: آشکارترین بخش یک اجاق گاز صفحه آن است که در مدل‌ها و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود. صفحه اجاق گاز می‌تواند استیل، شیشه‌ای، چدن یا… باشد.

راز آسمان پایتخت

مشعل اجاق گاز: این قسمت از دو بخش تشکیل شده است. بخش نخست محفظه است که وظیفه آن ادغام هوا و گاز برای ایجاد شعله‌ای مقاوم و بادوام و همچنین به رنگ آبی است. بخش دوم سر شعله است که وظیفه آن هدایت شعله ایجاد شده به سمت ظرف است. در صورتی که مشعل اجاق گاز درست کار نکند تلاش تمامی قسمت دیگر نیز از بین می‌رود. مصرف انرژی نیز از طریق همین بخش سنجیده می‌شود. از این رو، آگاهی از ایراداتی که ممکن است برای مشعل اجاق گاز پیش بیاید، ضروری است.

مهم ترین ایرادات اجاق گاز و راه حل آنها

  • شعله یکسان نیست

در بهترین حالت باید تمامی شعله‌های اجاق گاز به رنگ آبی روشن باشند. همچنین ارتفاع آن‌ها باید در حالت عادی، حدود 20 میلی متر و پراکندگی آن‌ها نیز یک دست باشد. اگر یکی از شعله‌ها زردرنگ باشد یا ارتفاع کمتری نسبت به بقیه داشته باشد، نشان دهنده این است که اختلالی در اجاق گاز ایجاد شده است. راه حل رفع این مشکل، در مرحله اول تمیز کردن محل شعله و خشک نگه داشتن آن است، چراکه ممکن است رطوبت یا ماده شوینده در منافذ مشعل‌ها باقی مانده باشد. برای پیشگیری از این مشکل، پیشنهاد می‌شود از آلودگی‌هایی مانند چرب شدن و یا ریختن غذا بر روی مشعل اجاق گاز جلوگیری شود.

  • شمعک (پیلوت) خاموش می‌شود

علت خاموش شدن پیلوت می‌تواند این باشد که مقدار گازی که به آن می‌رسد کم است یا هوای زیادی به مخلوط کن وارد می‌شود. راه حل رفع عیب، تنظیم شعله پیلوت یا بستن صفحه محفظه است.

  • مشعل‌های فوقانی اجاق گاز روشن نمی‌شود

هنگام بروز این مشکل، در گام اول باید اطمینان حاصل شود که پیلوت خاموش نیست و در صورت خاموش بودن، روشن شود. اما اگر مشکل حل نشد، امکان دارد سوراخ‌های مشعل یا پیلوت، مسدود شده باشند. در این هنگام باید سوراخ‌های مشعل با دقت توسط یک میله باریک یا برس تمیز شده و نازل پیلوت نیز تمیز یا تعویض شود.

  • نوک مشعل‌ها زرد رنگ می‌سوزد

زمانی که نسبت هوا در مخلوط کن کم باشد، شعله‌ها رنگ زرد به خود می‌گیرند. در این حال، باید صفحه تنظیم مخلوط‌کن کمی باز شود یا در اجاق گازهای مدرن، اگر فاصله نازل تا لوله رابط به هم خورده، تنظیم شود.

  • شعله دود می‌کند

در صورتی که مقدار گاز نسبت به هوا در مخلوط کن افزایش پیدا کند این حالت رخ می‌دهد. بهترین راه برای رفع این ایراد بستن و یا کم کردن میزان گاز است. اگر هم نازل گشاده شده است، توصیه می‌شود که تعویض شود.

  • شعله مشعل خیلی بلند است

این ایراد، یکی از خطرناک‌ترین ایراداتی است که ممکن است برای اجاق گاز به وجود آید و باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام شود. زیاد بودن میزان گاز همراه با هوا، از علت‌های بروز این مشکل به شمار می‌رود.

  • فر روشن نمی‌شود

تعمیر اجاق گاز فردار کمی متفاوت است. وقتی فر روشن نمی‌شود ممکن است یا شعله پیلوت خاموش باشد یا اینکه تامیر در وضعیت صحیحی تنظیم نشده باشد.

  • فر در درجه حرارت تنظیم شده ثابت نمی‌ماند

علت این مورد این است که ترموستات فر بطور صحیح تنظیم نشده است و باید آزمایش و تنظیم شود. اما نکته مهم این است که در رابطه با این قطعات مهم مانند ترموکوپل و ترموستات، چه در تعمیر اجاق گاز فردار و چه در تعمیر اجاق گاز رومیزی باید یک تعمیرکار متخصص مشورت شود.

نجات آشپرخانه با هوم سرویز

همانطور که گفته شد، اجاق گاز یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل هر آشپزخانه‌ای است. هم آشپزخانه‌های منازل و هم آشپزخانه‌های ادارات بدون اجاق گاز نمی‌مانند. از این رو، اگر یک اجاق گاز خراب شود به طور کلی آشپزخانه از هم می‌پاشد. حتی اگر توسط تعمیرکار متخصص، تعمیر نشود نیز ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به بار بیاورد که خطرناک نیز هستند. هوم سرویز به عنوان یک مرکز ارائه دهنده خدمات، خدمات تعمیر اجاق گاز را نیز ارائه می‌دهد. به طوری که مشتریان، با ثبت نام رایگان در سامانه، درخواست خود را ثبت می‌کنند و سپس متخصصین این مجموعه جهت مشاوره رایگان و اعلام قیمت تماس گرفته و توضیحات لازم را در اختیارشان قرار خواهند داد.

هوم سرویز یک بازار آنلاین خدمات است که در آن، هر شخصی با توجه به نیاز خود، می‌تواند افراد مطمئن، معتمد و توانمند را پیدا کند. از سوی دیگر، سرویس‌دهنده‌ها نیز می‌توانند خدمات خود را در یک بستر امن، معرفی کنند. در واقع هوم سرویز یک حلقه ارتباطی مطمئن میان مشتریان و متخصصان است.

انتهای پیام

مرتبط با : هوم سرویز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز