پترول؛ فعال در سرمایه‌گذاری سهام و طرح‌های پتروشیمی

امروزه در کشور فعالیت‌های بورسی و یا اقدامات مرتبط با بورس رونق زیادی پیدا کرده است. صنایع مختلفی در بورس حضور داشته و سودهای مناسبی را به سهامداران خود پرداخت کردند. سهام شرکت‌های مختلف پتروشیمی از جمله سهام‌های مورد توجه در بازار بورس هستند.

در ایران نیز مجموعه‌هایی فعالیت دارند که حوزه تخصصی‌شان سرمایه‌گذاری در خرید سهام شرکت‌های فعال در زمینه تهیه و تولید مواد و محصولات پتروشیمی، شیمیایی و فرآورده‌های فرعی آن‌ها از مرحله قبل از بهره برداری تا تولید است. به گزارش کاماپرس، یکی از این مجموعه‌ها «پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان» بوده که علاوه بر حضور در بازار سرمایه، سهام مدیریتی چندین مجتمع پتروشیمی را نیز در اختیار دارد و در ادامه بیشتر به آن پرداخته می‌شود؛

قدمت پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان

گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان در جهت پاسخگویی به نیازهای توسعه سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی و استفاده از مزیت‌های اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، توسعه بنگاه‌داری اقتصادی به شیوه‌های نوین و … در سال 1389 با سرمایه 100 میلیارد ریالی شکل گرفت.

سرمایه گذاری در مسکوک، فلزات گرانبها، گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های سرمایه گذاری در اختیار بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری مجاز و ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار به عنوان فعالیت‌های فرعی این مجموعه اعلام شده است. این مجموعه در نظر دارد تا امسال در فهرست 3 شرکت برتر صنعت سرمایه گذاری پتروشیمی کشور قرار بگیرد.

آریاک سفر

شرکت‌های پتروشیمی جم، پتروشیمی کرمانشاه، کود شیمیایی اوره لردگان، پتروشیمی صدف خلیج فارس به همراه 11 شرکت دیگر به عنوان زیرمجموعه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان شناخته می‌شوند.

ارزش بازاری پترول چقدر است؟

سهام این مجموعه از همان سال بهره برداری در بازار پایه فرابورس پذیرفته شد. سال 1395 سهام پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با نماد «پترول» در بازار دوم بورس عرضه شد. ارزش بازاری این سهام در تاریخ سیزدهم تیرماه، 227 هزار و 250 میلیارد ریال بود. تا تاریخ مذکور 2 هزار و 57 معامله از پترول در بازار بورس ثبت شد که بیش از 129 میلیارد ریال ارزش داشت.

مجموعه‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، توسعه مالی مهر آیندگان، سرمایه گذاری مدبران اقتصاد و مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانیان از سهامداران عمده پترول هستند.

این مجموعه در خردادماه امسال خبر افزایش سرمایه فعلی خود را از 2/5 به 11/5 هزار میلیارد تومان از محل سایر اندوخته‌ها منتشر کرد. در صورت موافقت سازمان بورس، سرمایه این شرکت بیش از 360 درصد رشد خواهد داشت.

مشارکت پترول در طرح‌های توسعه‌ای

این شرکت قرار است به زودی ساخت دو طرح جدید پتروشیمی به نام‌های اتیلن اکساید و اتیلن پروپیلن دی از مونومر را آغاز کند. همچنین پترول در تکمیل شرکت پتروشیمی صدف خلیج فارس نیز مشارکت دارد. این طرح در نیمه نخست سال 1401 تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

این مجموعه سال گذشته 248 میلیون یورو بدهی ارزی خود را تسویه و سهام اولیه پتروشیمی ارومیه را در فرابورس عرضه کرد. دیگر دستاورد مالی و سرمایه گذاری پترول، رشد 230 درصدی ارزش بازار آن طی یکسال اخیر است. به علاوه این شرکت در سال 1399 توانسته بیش از 30 هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب انتشار اوراق مرابحه، سلف موازی و اجاره از بازار سرمایه و موسسات مالی دریافت کند.

مرتبط با : پتروشیمی خلیج فارس
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “پترول؛ فعال در سرمایه‌گذاری سهام و طرح‌های پتروشیمی

  1. موحد گفته:

    این همه قرارداد و طرح و پروژه و سود سازی فایدش چیه وقتی هلدینگ فارس سهامدار عمده اش قیمت سهم پترول سرکوب میکنه و اجازه رشد قیمتی به سهم نمیده.واقعا متاسفم.برید از حال و روز سهامداران پترول گزارش بدید.قیمت سهم از عمد سرکوب میکنن وحتی اجازه نمیدن سهم با ارزش ذاتی خودش معامله بشه.این جنایت نیست؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز