پتروصنعت گامرون؛ تولیدکننده بزرگ فرمالین کشور

کشور ایران دارای بیشتر از 2 میلیارد تن ذخایر نفتی و 18 درصد کل منابع گاز طبیعی جهان است. با این حال صنایع پایین دستی ایران چندان مورد توجه نیست. این صنایع که پایه اولیه محصولات پتروشیمی کشور هستند، به سرمایه گذاری‌های مناسب داخلی و خارجی نیاز دارند.

مجموعه «پتروصنعت گامرون» به منظور ایفای نقش بخش خصوصی در توسعه صنعتی کشور فعالیت می‌کند. این مجموعه به توسعه فعالیت صنعتی بخش پتروشیمی و صنایع پایین دستی توجه ویژه‌ای دارد. در ادامه کاماپرس به توضیح مفصل این شرکت می‌پردازد؛

گامرون به موازات اهدافش حرکت می‌کند

فاز اول مجتمع پتروصنعت گامرون در استان هرمزگان احداث شد و این مجموعه رسما از زمستان سال 1391 مورد بهره برداری قرار گرفت. واحد تولیدی این شرکت به منظور رشد اقتصادی استان، ایجاد اشتغال، تحقق آرمان‌ها، اجرای اصول قانون اساسی و سند چشم انداز 1404 شکل گرفت.

اهداف عمده گامرون دستیابی به درصد بالاتری از بازارهای منطقه‌ای و بازارهای هدف جدید، افزایش سهم محصولات شرکت در بازارهای جهانی، بهره گیری از توانمندی‌ها و امکانات استان و دسترسی به یکی از پیشرفته‌ترین بنادر کانتینری و … است. در حال حاضر هدایت این مجتمع فعال با سید یحیی واحدی است.

آریاک سفر

کاربرد محصولات گامرون در تولیدات مختلف

این مجموعه جز یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فرمالین کشور و خاورمیانه به حساب می‌آید. فرمالین با ویژگی‌های محلولیت، شفاف بودن، بی‌رنگی و بوی تندش، معرفی و شناخته می‌شود. این محصول در صنعت کشاورزی، پلاستیک، داروسازی و حتی هگزامین تولیدی گامرون هم کاربرد دارد.

پودر سفید رنگ هگزامین ماده پایه ساخت انواع دارو، رزین، لاستیک و … است و کاربردهای زیادی دارد. رزین اوره فرمالدهید دیگر محصول تولیدی پتروصنعت گامرون بوده و نوعی محصول افزایشی اوره و فرمالین محسوب می‌شود. صنایع نساجی، چسب و رزین، ریخته گری، کاغذ و سلولز از این ماده بهره می‌گیرند. این مجموعه توانایی تامین اوره فرمالدهید را با مشخصات مورد نظر مشتریان و غلظت‌های متفاوت دارد.

تمامی این محصولات علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی به خارج از کشور هم صادر می‌شود.

عملکرد سهام شگامرن در فرابورس

پتروصنعت گامرون از شرکت‌های سهامی عام است. سهام آن با نماد «شگامرن» در بخش شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس قرار دارد. صفحه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، ارزش بازاری کنونی سهام گامرون را بیشتر از 16 هزار و 109 میلیارد ریال تخمین زده است.

81 درصد سهم شگامرن در اختیار مجموعه «سرمایه گذاری الوند» قرار دارد. سپس شرکت‌های گسترش صنایع و معادن ماهان، بانک گردشگری و سوله سازان حدید کاران کرمان سهامداران عمده این شرکت هستند.

سود خالص این شرکت در پایان سال مالی گذشته نسبت به 1398، تقریبا 828 میلیارد و 181 میلیون ریال رشد کرد. سود خالص هر سهم شگامرن هم در پایان سال قبل، 16 هزار و 118ریال بود.

توجه همزمان گامرون به محیط زیست و توسعه

محصولات تولیدی این شرکت پایه مواد اولیه مورد استفاده دیگر مجتمع‌های شیمیایی است. این مجموعه از سیستم کنترل گسترده «کنترلر منطقی قابل برنامه ریزی» و سامانه «کنترل توزیع شده» در جریان تولیدات استفاده می‌کند.

مسائل زیست محیطی یکی از مولفه‌های فرهنگ سازمانی مجتمع پتروصنعت گامرون است. این شرکت انواع گواهی‌های استاندارد زیست محیطی و ایمنی و بهداشتی را در کارنامه کاریش دارد. این مجتمع به منظور بهبود تولید محصولات و توجه کافی به مسائل زیست محیطی، خود اظهاری محیط زیست، مانورهای واکنش در شرایط اضطراری، برگزاری دوره‌های ایمنی و … را انجام می‌دهد.

این شرکت درصدد احداث طرح توسعه تولید محصولات جدید با گریدهای تخصصی آزمایشگاهی و دارویی است. این محصولات همگی در زمره صنایع تکنولوژی پیشرفته قرار گرفته و در صورت تولید آن‌ها، ارزش افزوده فراوانی برای مجموعه گامرون و صنعت کشور ایجاد خواهد شد.

مرتبط با : پتروصنعت گامرون
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز