پتروشیمی خلیج فارس؛ دغدغه‌مند در اشتغال‌زایی

لست سکند

صنعت شیمیایی از جمله صنایع مطرح در چند دهه گذشته به شمار می‌آید که توجه خاص کشورها به این صنعت موجب رونق و فراگیری آن در جهان شده است و در حال حاضر این صنعت پس از صنایع غذایی و خودروسازی سومین صنعت بزرگ جهان محسوب می‌شود.

ایران ‌عنوان چهارمین تولیدکننده نفت جهان را داشته و دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا را در دست دارد. یکی از صنایع مرتبط با نفت و گاز، صنعت پتروشیمی است. در ایران مجموعه‌های زیادی در حوزه صنعت پتروشیمی فعالیت دارند که یکی از آن‌ها شرکت «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» است.

تولید انواع محصولات و فرآورده‌های شیمیایی و پتروشیمیایی، در حوزه فعالیت این شرکت قرار دارد. این هلدینگ تاکنون مجتمع‌ها و طرح‌های استراتژیک پتروشیمی و پالایشگاهی را در مناطق مختلف کشور اجرا کرده است. در ادامه کاماپرس به معرفی بیشتر این مجموعه می‌پردازد تا فعالان صنعت پتروشیمی و علاقمندان به این حوزه، بیشتر با روند شکل‌گیری و فعالیت‌های پتروشیمی خلیج فارس آشنا شوند؛

آغاز به کار پتروشیمی خلیج فارس

این شرکت به عنوان هلدینگ بزرگ تخصصی پتروشیمی در سال 1389 به صورت سهامی عام فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون هم زیر نظر بخش خصوصی و با مدیریت جعفر ربیعی، از نمایندگان شرکت توسعه نفت و گاز صبا کارون، به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. لازم به ذکر است که پتروشیمی خلیج فارس در سال 1392 به منظور اجرای اصل 44 قانون اساسی از مدیریت دولتی به بخش خصوصی واگذار شد.

راز آسمان پایتخت

این مجموعه در حال حاضر انواع محصولات پلیمری، مواد شیمیایی و پایه، آروماتیک‌ها، انواع کود و سم و سوخت و مواد هیدروکربوری را تولید می‌کند. اکنون پتروشیمی خلیج فارس اجرای پروژه‌های رفع تنگنای تولید، جهت دستیابی به ظرفیت طراحی در شرکت‌های تابعه تولیدی را، در راس برنامه‌های اجرایی خود قرار داده است.

مجموعه‌های تجارت صنعت خلیج فارس، پتروشیمی مهر، پتروشیمی بوعلی سینا، ره آوران فنون پتروشیمی، ان.پی.سی اینترنشنال و چندین مجموعه دیگر به عنوان شرکت‌های تابع پتروشیمی خلیج فارس معرفی شده‌اند.

افتخارآفرینی‌ها و اجرای طرح‌های اشتغا‌ل‌محور 

کسب رتبه یکم شاخص فروش سال 1397، تقدیر نامه همایش مسئولیت اجتماعی شرکت در صنعت پتروشیمی و کسب رتبه 35 در رتبه بندی شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمیایی جهان موسسه آی‌.سی.آی.اس در آخرین دستاوردهای این شرکت است.

این مجموعه در جدیدترین اقدام خود برای راه اندازی کارگاه تولید پارچه‌های نخی دستباف و تولید کارگاهی انواع البسه، کمک مالی کرده است. پروژه یاد شده در راستای اجرای طرح‌های اشتغال محور با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

این کارگاه باعث اشتغال زایی 18 نفر شده که 10 نفر از آنان از اعضای خانواده زندانیان بوده و در آن مشغول به کار شدند. همچنین قرار است ۸ نفر از زندانیان نیز در دوخت و دوز پارچه‌های تولیدی این کارگاه مشارکت کنند.

وضعیت پتروشیمی خلیج فارس در بازار بورس

سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازار دوم بورس با نماد «فارس» عرضه می‌شود. برای این مجموعه، تا زمان تنظیم گزارش، معادل هزار و 314 معامله ثبت شده و ارزش معاملات این نماد بیش از 153 میلیارد ریال بود. همچنین حجم معاملات فارس بالغ بر 15 میلیون سهم و ارزش بازاری آن نیز بیش از 2 هزار و 904 میلیارد ریال اعلام شده است.

شرکت‌های ملی صنایع پتروشیمی، گروه پتروشیمی تابان فردا، سهامی عام، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بخش 1 و واسط مالی دی، با مسئولیت محدود، سهامداران عمده این مجموعه هستند.

چشم انداز هلدینگ خلیج فارس برای آینده

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس چشم اندازی را در افق سال ۱۴۲۰ برای خود متصور است و در همین راستا تلاش می‌کند تا به ۴ هدف اصلی دست یابد. این مجموعه قصد دارد در اولین گامش به «منتخب مشتریان» تبدیل شود و با ادامه فعالیت در همین زمینه، به عنوان «منتخب کارکنان» دست یابد.

هلدینگ خلیج فارس همچنین برای رشد و درآمدزایی نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده و امیدوار است تا دو دهه آینده به عنوان «سرآمد در افزایش ثروت سهامداران» در بازار بورس شناخته شود.

این مجموعه در ادامه راه خود و به عنوان آخرین هدف تا سال 1420، سعی دارد با گسترش فعالیت‌های خود در بازار به «برند پتروشیمی رقابت‌پذیر و صاحب نام در سطح بین‌الملل» دست پیدا کند.

مرتبط با : پتروشیمی خلیج فارس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز