پتروشیمی خارک؛ پیشگام در تولید متانول کشور

یکی از محصولات شیمیایی مهم دنیا متانول است که مواد بسیاری از آن مشتق می‌شود. در حقیقت متانول به عنوان یکی از محصولات استراتژیک شناخته شده و استفاده از آن در صنایع مختلف، این محصول را بیش از پیش حائز اهمیت می‌کند. طوری که نوسان قیمتی این محصول بر بسیاری از صنایع تولیدی دیگر اثر ‌می‌گذارد.

در میان واحدهای پتروشیمی کشور، پتروشیمی خارک از جمله واحدهای تولید کننده متانول است. کاماپرس در ادامه این گزارش مجموعه مذکور را برای اطلاع بیشتر خوانندگان معرفی می‌کند تا با مراحل راه‌اندازی، تولیدات و فعالیت‌های پتروشیمی خارک بیشتر آشنا شوند؛

از مجموعه شیمیایی تا راه اندازی واحد متانول

مجموعه پتروشیمی خارک ابتدا با نام شرکت سهامی شیمیایی خارک، در جهت بازیافت پروپان، بوتان، نفتا و گوگرد از گازهای استحصالی چاه‌های نفتی فلات قاره ایران با مشارکت 50 درصدی شرکت آمریکایی آموکو، در سال 1348 به بهره برداری رسید. سرمایه اولیه این شرکت در آغاز به کار آن 900 میلیون ریال بود.

در سال 1378 نیز واحد متانول خارک به منظور جلوگیری از سوختن گازهای سبک تولیدی در فرآیند مجتمع و تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش افزوده، قطع وابستگی و افزایش صادرات و در نتیجه بالا رفتن درآمد ارزی، مورد استفاده قرار گرفت.

آریاک سفر

لازم به ذکر است که خوراک این مجموعه، گازهای ترش همراه استحصال شده از استخراج نفت مناطق دریایی و خشکی، اعم از هیدروکربن‌های سنگین و ترکیبات گوگردی، است.

چشم انداز پتروشیمی خارک برای آینده

اکنون محصولات اصلی پتروشیمی خارک متانول، پروپان، بوتان، نفتا و گوگرد هستند. پروانه بهره برداری از تمام محصولات مذکور در سال 1382 از طرف وزارت صنایع و معادن صادر شد.

این پتروشیمی در نظر دارد تا پایان سال 1404 به شرکت تولیدی، بازرگانی و یکی از سه قطب برتر عرضه متانول در منطقه خاورمیانه تبدیل شود. به منظور دست یابی به این هدف، مجموعه خارک بر ارزش‌های مشترک «توسعه مستمر، ارتقای نظام سازمانی، مشتری مداری و مسئولیت اجتماعی» تاکید دارد.

ارزش بازاری شخارک

سهام پتروشیمی خارک با نماد «شخارک» در بازار اول بورس عرضه می‌شود. این سهام در بخش شیمیایی، قسمت شیمیایی پایه به جز کود قرار دارد. از این سهام 622 معامله تا دوازدهم تیرماه 1400 ثبت شد که ارزش آن‌ها بیش از 60 میلیارد ریال بود. ارزش بازاری شخارک در زمان مذکور 280 هزار و 920 میلیارد ریال اعلام شد.

در حال حاضر این مجموعه دارای سرمایه 6 هزار میلیارد ریالی است. شرکت‌های گروه پتروشیمی تابان فردا، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری از سهامداران عمده پتروشیمی خارک هستند.

طرح‌های سودآور و سبز

سال 1398 پتروشیمی خارک طرحی را اجرایی کرد که به موجب آن بخشی از گازهایی که در سکوی نفتی فروزان به هدر می‌رود بازیافت و به خوراک این مجتمع تبدیل شود. این طرح موجب حفظ بیشتر محیط زیست شده و از لحاظ مالی نیز سودهایی را به همراه دارد.

بهمن ماه سال گذشته پروژه ارسال گازهای همراه مجتمع دریایی فروزان به پتروشیمی خارک انجام شد. طرح مذکور روزانه حداقل 4 میلیارد تومان ارزش افزود ایجاد می‌کند. هدف گزاری اولیه در این پروژه انتقال روزانه 40 میلیون فوت مکعب گاز بوده، ولی برای انتقال روزانه 80 میلیون فوت مکعب گاز ظرفیت سازی انجام شد.

پیش‌تر در این مجتمع از طرح بازیافت روزانه 3 تن پسماند فرآیندی واحد دی.ام.دی رونمایی شد. هدف از این طرح، که با صرف هزینه هزار دلاری و برای اولین بار در کشور به دست متخصصان داخلی صورت گرفته، کمتر کردن میزان پسماند فرآیندی و استفاده دوباره از ترکیبات با ارزش سوختی بود.

مرتبط با : پتروشیمی خارک
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز