پتروشیمی تخت جمشید؛ تلاش برای تبدیل شدن به قطب الاستومر کشور

لست سکند

مجتمع‌های پتروشیمی کشور هر کدام در تولید یکی از انواع مواد شیمیایی پیشگام شده‌اند. بوتادین از جمله مواد تولیدی در صنعت شیمیایی است که به دلیل مقاومت بالا در برابر گسستگی کاربرد زیادی دارد. این ماده به خاطر مقاومت در برابر پاره شدن، اغلب در صنعت لاستیک سازی استفاده می‌شود.

به گزارش کاماپرس، «پتروشیمی تخت جمشید» یکی از مجموعه‌هایی است که عمده تولیداتش مربوط به ماده شیمیایی بوتادین و الاستومر بوده و از ابتدای کار خود تا حال حاضر دارای واحدهای تولید استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر است.

از شکل گیری تا توسعه

عملیات اجرایی احداث مجتمع پتروشیمی تخت جمشید از سال 1391 در زمین 16 هکتاری منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر آغاز شد و در شش ماهه ابتدایی سال 1393 به بهره برداری رسید. خوراک مورد نیاز این مجموعه از طریق خط لوله پتروشیمی امیرکبیر و به وسیله تانکر پتروشیمی پارس تامین می‌شود. تاکنون عمده سرویس‌های جانبی مورد نیاز طرح‌های پتروشیمی تخت جمشید از داخل این مجموعه تامین شده است.

این مجموعه سعی در توسعه و تنوع  بخشی تولید محصولات الاستومری، با نگرشی دانش بنیان، مشتری مدار و همسو با مسئولیت اجتماعی و سازمانی خویش، با انتخاب مشتریان طراز اول و گسترش مرحله‌ای حیطه جغرافیایی فعالیتش داشته تا به قطب الاستومر کشور تبدیل شود.

راز آسمان پایتخت

در همین راستا، طرح‌های تخلیص 1 و 3 بوتادی‌ان و تولید پلیمر پلی آیزوبوتیلن این شرکت در مرحله نهایی تصویب قرار دارد و در آینده‌ای نزدیک عملیات مهندسی آن آغاز خواهد شد.

وضعیت شجم در بورس

سهام این شرکت با نماد «شجم» در بازار پایه زرد فرابورس عرضه می‌شود. تا چهاردهم تیرماه 1400، 549 معامله به ارزش 139 میلیارد و 226 میلیون ریال از این سهام به ثبت رسید. این مجتمع در انتهای سال مالی گذشته بیش از 4 هزار میلیارد ریال سود خالص داشت. میزان سود خالص هر سهم آن نیز معادل 921 ریال اعلام شد.

ارزش بازاری این سهام در تاریخ مذکور، بیشتر از 66 هزار میلیارد ریال اعلام شد. شرکت‌های طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی، پی.آی.تی کیش و هونام مهرپا از سهامداران عمده این مجموعه هستند.

دغدغه‌های زیست محیطی تخت جمشید

پتروشیمی تخت جمشید سال گذشته به عنوان تولیدکننده محصولات الاستومری در چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست حضور داشت. این رویداد از برندهای معتبر نمایشگاه‌های پلاستیک، پلیمر و صنایع تکمیلی پتروشیمی در غرب آسیا، خاورمیانه، آسیای میانه، حوزه قفقاز و شمال آفریقا بوده و هر ساله در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

این مجموعه به مقوله محیط زیست هم توجه ویژه داشته و در زمینه کاهش تولید آلاینده‌های هوا، بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی براساس استانداردهای روز طراحی شده است. به علاوه مجتمع مذکور یک واحد تصفیه پساب بومی پیشرفته، با سرمایه گذاری بالغ بر 500 میلیارد ریال، دارد.

پتروشیمی تخت جمشید از ابتدای سال مالی تا آخر خردادماه در بازارهای داخلی و خارج از کشور، بیشتر از 18 هزار میلیارد ریال انواع محصولات تولیدی خود را به فروش رسانده که از این میزان، بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال مربوط به خردادماه است.

مرتبط با : پتروشیمی تخت جمشید
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز