پتروشیمی اصفهان؛ اولین مجتمع آروماتیکی ایران

لست سکند

آروماتیک‌ها از مواد پایه‌ای شیمیایی بوده که در جهان امروز اهمیت زیادی دارند. این محصولات نقش مهمی در صنعت و زندگی مردم ایفا می‌کنند. ترکیبات آروماتیک‌ها به خصوص تولوئن، زایلن‌ها و بنزن در واقع به عنوان خوراک اصلی جهت تولید تعداد زیادی از مواد واسطه پتروشیمی استفاده می‌شوند.

بسیاری از بخش‌ها در پزشکی، صنعت هوایی، داروسازی و … این ترکیب شیمیایی را برای تولیدات خود به کار می‌برند. شرکت «پتروشیمی اصفهان» به عنوان اولین تولیدکننده محصولات آروماتیک در ایران شناخته می‌شود. کاماپرس در ادامه مطالب بیشتری از مجتمع مذکور را برای مطالعه علاقمندان و خوانندگان بیان می‌کند؛

چشم انداز آینده پتروشیمی اصفهان چیست؟

مجموعه سهامی پتروشیمی اصفهان در سال 1371 با هدف تولید بیش از 300 هزار تن مواد آروماتیک در سال، اعم از بنزن، تولوئن، ارتوزایلین، پارازایلین و مخلوط زایلین فعالیت خود را آغاز کرد. این مجموعه یکی از واحدهای زیربنایی کشور بوده و محصولاتش به عنوان خوراک صنایع پایین دستی کاربرد دارد. برای پتروشیمی اصفهان کیفیت در همه زمینه‌های کاری به عنوان مهم‌ترین عامل برای جلب رضایت مصرف کنندگان است.

این مجتمع گذشته از محصولات ذکر شده، انیدریدفتالیک، مخلوط زایلین، نیتروژن و انواع رافینت هم تولید می‌کند. پتروشیمی اصفهان در نظر دارد تا با تنوع بخشی به محصولات و فعالیت‌های خود و همچنین اتکا به سرآمدی، به یک هلدینگ پیشتاز پتروشیمی در عرضه خدمات و محصولات مرتبط تبدیل شود.

راز آسمان پایتخت

اوضاع شصفها در بازار پایه نارنجی فرابورس

سهام پتروشیمی اصفهان با نماد «شصفها» از سال 1378 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران عرضه شده و اکنون سهام این مجموعه در بازار پایه نارنجی فرابورس عرضه می‌شود. شصفها در بخش شیمیایی قسمت شیمیایی پایه به جز کود قرار دارد. تا چهاردهم تیرماه 1400، 61 معامله به ارزش 11 میلیارد و 446 میلیون ریال برای این سهام ثبت شد.

ارزش بازاری این سهام در زمان مذکور بیشتر از 37 هزار میلیارد ریال ارزش دارد. مجموعه‌های پالایش نفت اصفهان و صندوق بازنشستگی کشور نیز، سهامداران عمده پتروشیمی اصفهان هستند.

طبق آخرین اخبار 42 درصد سهام پتروشیمی اصفهان توسط شرکت پالایش نفت اصفهان خریداری شده و این اقدام گام اساسی در تبدیل پالایشگاه اصفهان به پتروپالایش محسوب می‌شود. به گفته سید مصطفی الهی، مدیرعامل پتروشیمی اصفهان، همکاری‌های دو سویه و هم افزایی دو شرکت، ارزش افزوده جدیدی برای پتروشیمی اصفهان ایجاد خواهد کرد.

پتروشیمی اصفهان و گواهی‌های استاندارد آن

این شرکت دارای گواهینامه استاندارد بین‌المللی کنترل کیفیت، مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی از شرکت اس.جی.اس انگلستان است. اس.جی.اس یک شبکه بین‌المللی فعال در زمینه‌های گوناگون بوده و خدمات کیفیتی مرتبط را هم ارائه می‌دهد.

این مجموعه تاکنون گواهینامه انطباق معیار مصرف انرژی ارزیابی سازمان ملی استاندارد ایران بین سال‌های 1392 تا 1394، گواهی و تایید عدم آلایندگی واحدها از سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال‌های 1387 تا 1395، واحد برتری کنترل تولید شرکت در سال 1395 و … را به دست آورده است.

این مجتمع حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه همگانی دانسته و به همین دلیل هم از سال‌های اولیه فعالیت خود اقدام به استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی کرد. در همین خصوص سال 1377 به عنوان اولین شرکت در مجموعه وزارت نفت و چهارمین مجموعه کشور، موفق به اخذ گواهینامه استاندارد بین المللی کنترل کیفیت شرکت اس.جی.اس سوئیس شد.

مرتبط با : پتروشیمی اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز