پتروشیمی آبادان؛ فعال در تولید پی.وی.سی کشور

صنایع شیمیایی دسته بندی‌های مختلفی دارند که یکی از آن‌ها انواع پلاستیک است. یکی از پرمصرف‌ترین و مهم‌ترین مواد شیمیایی که در دسته‌بندی پلاستیک‌ها قرار می‌گیرد، پی.وی.سی است؛ این ماده در تولید محصولات مختلف و ساخت و سازها کاربرد زیادی دارد. البته پی.وی.سی یا همان پلی وینیل کلراید، بسته به ترکیبات به کار رفته در آن، به دو حالت منعطف یا سخت تقسیم می‌شوند. استفاده از این ماده شیمیایی هم روز به روز فراگیرتر می‌شود چراکه نسبت به دیگر محصولات پلیمری ارزان‌تر بوده و استحکام و ماندگاری نسبتا بالایی هم دارد.

یکی از مجموعه‌های بزرگ تولید کننده این محصول در ایران، «پتروشیمی آبادان» است. به گزارش کاماپرس سال 1342 این شرکت در نتیجه مطالعات گروه منتخب انستیتو نفت فرانسه از مکان صنایع پتروشیمی ایران شکل گرفت. در ساخت پتروشیمی آبادان مجموعه ملی صنایع پتروشیمی و بی.اف.گودریچ آمریکایی مشارکت داشتند. با وقوع انقلاب و جنگ تحمیلی، این مجموعه با مشکلاتی روبرو شد و بار دیگر مورد بازسازی قرار گرفت. در ادامه گزارش، اطلاعات بیشتری از فعالیت‌ها و فرازها و نشیب‌های این شرکت در سال‌های فعالیت ارائه می‌شود؛

چه عواملی باعث شکل گیری پتروشیمی آبادان شدند؟

طرح پتروشیمی آبادان که به دلیل وجود پالایشگاه آبادان، دسترسی به برق سراسری، قابلیت استفاده از معادن نمک خوزستان و دریا به نظر سودآوری داشته، سال 1346 اجرائی شد و اواخر سال 1348 به بهره برداری رسید. مجموعه لاماس آمریکا عملیات ساخت بنای مجتمع آبادان را انجام داد.

پتروشیمی آبادان کار خود را با تولید سالیانه 24 هزار تن سود سوزآور، 20 هزار تن پی وی سی و 10 هزار تن دودسیل بنزن شروع کرد. این شرکت همواره در حال گسترش ظرفیت خود است و اکنون بالای 60 هزار تن در سال پی وی سی عرضه می‌کند. تولید سالانه 11 هزار تن پی.وی.سی از برنامه‌های چند سال آینده پتروشیمی آبادان است.

آریاک سفر

تلاش پتروشیمی آبادان برای تولید انواع پلیمرها

این مجموعه با مدیریت محسن علوی عطا آبادی به دنبال «نوآوری با زنجیره ارزش کامل و پایدار در تولید انواع پلیمرها» است. پتروشیمی آبادان در حال حاضر یکی از زیرمجموعه‌های اصلی شستا محسوب می‌شود.

شرکت‌های پتروگام اطلس اروند و پولیکا نوین از زیر مجموعه‌های پتروشیمی آبادان هستند. اطلس اروند به فعالیت‌هایی مانند تامین نیروی انسانی، اجاره انواع ماشین آلات، ساخت تجهیزات، برنامه ریزی و اجرای پروژه در پتروشیمی آبادان می‌پردازد. پولیکا نوین هم به تولید لوله، اتصالات و گرانول‌های پی.وی.سی ایرانی مشغول است.

فراز و نشیب‌های سهام شپترو

نماد «شپترو»، در پایه زرد فرابورس، یکی از نمادهای شیمیایی مورد توجه فعالان بازار سرمایه است. این نماد بورسی به پتروشیمی آبادان تعلق دارد. نرخ خرید و فروش این سهام در محدوده ۴ هزار و ۵۰۰ ریال اسپلیت.

اکنون ارزش بازاری شپترو بیشتر از 25 هزار و 270 میلیارد ریال است. شرکت‌های سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری سهامداران کلی پتروشیمی آبادان هستند. بیشتر از 3 میلیارد و 355 میلیون سهم شپترو در اختیار این دو شرکت قرار دارد.

در سه سال گذشته روزهای سختی برای این مجتمع رقم خورد. آتش سوزی واحد 600 پتروشیمی آبادان در تیرماه ۱۳۹۷ ضربه سختی به این مجموعه وارد کرد و شریان اصلی تولید محصول پی.وی.سی پتروشیمی آبادان به طور کامل از بین رفت. بعد از آن نیز کرونا و تعطیلی‌های پی در پی، بر مشکلات این شرکت افزود؛ تا اینکه در اردیبهشت سال 1399 واحد 600 با تلاش شبانه‌روزی کارکنان مجموعه بازسازی شد و این مجموعه دوباره به سوددهی رسید. در کل میزان فروش سال گذشته پتروشیمی آبادان 337 درصد نسبت به سال 1398 افزایش داشت.

حادثه‌ای که باعث خودکفایی پتروشیمی آبادان شد!

احیای واحد 600 این شرکت، دستاوردهای دیگری هم برای این مجموعه به دنبال داشت؛ از جمله اینکه مهندسان پتروشیمی آبان توانستند پمپ‌های جی.اِی 601 را از روش مهندسی معکوس تولید کرده و در سرویس واحد 600 قرار دهند. این پمپ به عنوان شاهکار شرکت آمریکایی اینگرسولرند- فعال در تولید انواع کمپرسور و روغن کمپرسور- شناخته می‌شود. پمپ 601 قبل از وقوع حادثه، به دلیل فرسودگی چندین بار در روند کاری واحد 600 مشکل ایجاد کرده بود.

این مجموعه تصمیم دارد امسال 4 هزار تن از انواع محصولاتش را به خارج از ایران صادر کند. با تحقق این میزان صادرات، 8 میلیون دلار ارز به کشور وارد خواهد شد.

پتروشیمی آبادان در کنار انجام فعالیت‌های شیمیایی، به مسئولیت‌های اجتماعی خود هم توجه داشته و برای انجام آن به توزیع بسته‌های کمک معیشتی بین خانواده‌های آسیب دیده از بیماری کرونا می‌پردازد.

مرتبط با : پتروشیمی آبادان
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز