پالایش یکم و 3 نکته مهم درباره آینده این سهام

لست سکند

ارزش دارایی صندوق پالایشی یکم روز به روز کمتر می شود، همین موضوع باعث نگرانی خیلی از سهامدارانی شده که این سهام دولتی را خریده اند.

به گزارش کاماپرس، بسیاری از کارشناسان معتقدند نباید به بورس نگاه کوتاه مدت داشت و پالایشی یکم در بلندمدت سودده می شود، اما سهامداران نگرانی های زیادی درباره آینده این سهام دارند چون ارزش دارایی صندوق پالایشی یکم از زمان قابل معامله شدن این صندوق تا کنون کمتر شده است. در صورتی که بقیه صندوقهای سهام های دولتی چنین شرایطی ندارند.

حال باید دید کاهش ارزش این صندوق واقعا نگران کننده است یا صرفا این روند ناشی از ذات پر ریسک بازار سرمایه و امری طبیعی است؟ اما ۳ نکته مهم درباره آینده این سهام ممکن است تکلیف سهامداران را روش کند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

۱- تایید و تکذیب عرضه و کاهش ارزش صندوق

راز آسمان پایتخت

این صندوق که شامل باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس است از همان ابتدا پر از حاشیه بود. درحالی که وزارت اقتصاد قول عرضه سه صندوق را در روزهای اوج بورس به مردم داده بود، یک قدم مانده تا عرضه پالایشی یکم، به عنوان دومین صندوق و بعد از عرضه دارایکم، وزیر نفت ساز مخالفت زد و پذیره نویسی این صندوق با حاشیه همراه شد.

تایید و تکذیب عرضه یا عدم عرضه پالایشی یکم آنقدر ادامه داشت که باعث حرکت نخستین مهره ریزش بازار شد! ریزشی که از مردادماه آغاز شد و تا اوایل آبان ماه ادامه داشت. ریزشی که دامنه آن به ارزش پالایشی یکم نیز کشیده شده و بسیاری از خریداران این صندوق ناراضی از خرید خود، دولت را مقصر می دانند.

۲- تاخیر در قابل معامله شدن و کاهش ارزش صندوق

طبق قانون که ETF ها باید یک ماه بعد از پذیره نویسی قابل معامله شوند، این صندوق قابل معامله نشد و خریداران این صندوق از ۱۱ اذرماه امکان معامله پیدا کردند. برای این تاخیر دلایل متعددی ذکر شد که به نظر می رسد، کاهش ارزش سهام پالایشی دلیل اصلی آن بود، زیرا پس از پایان پذیره نویسی نمادهای پالایشی نزولی شدند و ارزش صندوق در مقایسه با دوران پذیره نویسی کاهش یافت.
البته روند نزولی سهم های پالایشی پس از قابل معامله شدن پالایشی یکم همچنان ادامه دارد؛ به طوریکه این صندوق در ۱۶ روز معاملاتی گذشته (از ابتدای فعالیت)، فقط سه روز مثبت بوده و در سایر روزها روندی نزولی داشته است. این صندوق اکنون به زیر قیمت بازگشایی رسیده و قیمت صندوق پالایشی یکم از خالص ارزش دارایی‌های این نماد بیشتر است. روز گذشته NAV (ارزش خالص دارایی) صندوق ۸۴۰۰ تومان و قیمت هر واحد صندوق ٩٠٠٠ تومان بود.

۳- ارزش پالایشی یکم متاثر از سهم های پالایشی

به گزارش ایسنا، آنچه که به روند نزولی پالایشی یکم دامن زده، سهام جایزه شپنا است که باعث غلبه عرضه بر تقاضا شده است؛ موضوعی که روی روند سایر سهم های پالایشی نیز تاثیرگذار است و باید منتظر تخلیه این فشار فروش بود.

از سوی دیگر میزان نقدینگی موجود در بازار سرمایه با اوایل سال قابل مقایسه نیست. حدود ۱۰ تا ۱۶ هزار میلیارد نقدینگی در بازار وجود دارد که برای بالا کشیدن همه سهم های بزرگ کافی نیست. برای مثال یک روز خودرویی ها، روز دیگر بانکی ها و… صعودی خواهند بود. درواقع نقدینگی موجود در بازار، بین سهم های بزرگ پخش شده است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “پالایش یکم و 3 نکته مهم درباره آینده این سهام

  1. بیگی گفته:

    بورس ایران از سایت های شرط بندی بدتره اونا تعداد محدودی رو گول زدن اما بورس با جلب اعتماد مردم بیست درصد مردم رو گول زد

  2. مرضیه گفته:

    سلام ، تورو خدا برسونید به ده ما پولی ک از جهیزیمون قرض دادیم به دولت رو برداریم بریم سر خونه زندگیمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز