وکیل چک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

وکیل چک

این روزها استفاده از چک بانکی در معاملات به قدری رواج پیدا کرده است که هر شخص حتی اگر خودش دسته ‌چک نداشته باشد، بهتر است قوانین مربوط به آن را بداند. چک بی‌محل به چه چکی گفته می‌شود؟ چک برگشتی کدام است و شکایت و مجازات کسی که چک برگشتی دارد چیست؟ این‌ها مواردی است که باید تمام کسانی که دسته چک دارند بدانند.
به گزارش کاماپرس، قوانین صدور چک، برگشت خوردن و موارد مرتبط با چک بانکی موضوعات مهمی هستند که برای جلوگیری از سوءاستفاده و ایجاد ابهام در معاملات، باید از آنها آگاهی داشته باشید. طبق مادۀ ۳۱۰ قانون تجارت، چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که نزد محال علیه (بانک) دارد کلا یا بعضا مسترد یا به دیگری واگذار می‌کند.

در رابطه با اسناد تجاری در بین افراد سند تجاری چک کاربرد بیشتری دارد و مردم از چک به صورت بیشتری در معاملات خود استفاده می کنند و این موضوع با عث شده پرونده های زیادی در باب چک در محاکم قضایی ثبت شود و وکیل چک که به صورت تخصصی می تواند همراهی داشته باشد در مواردی که مشکل حقوقی پیش می آید و ما از ابعاد مختلفی می توانیم چک را مورد بررسی قرار بدهیم در رابطه با چک می توانیم از وکیل چک هم اقدام حقوقی و هم اقدام کیفری انجام بدهیم و وکیل چک یا خود شخص می تواند بر اساس شرایط شکلی و مرحله ای که سند تجاری چک طی کرده است اقدام می کنند
وکیل چک برگشتی چیست؟
چک به دو طریق صادر می شود یکی صادر کننده چک می تواند خود شخص صادرکننده باشد و هم بانک می تواند چک را به دستور صاحب حساب صادر کند که این چک بین بانکی است . صادر کننده چک باید چک را از نظر شکلی ، به صورت کامل بدون خط خوردگی صادر کند و تاریخی که شخص صادر کننده در سند تجاری چک ذکر می کند بسیار مهم است زیرا چک به روز است و در تاریخ مقرر باید وصول شود
بهترین وکیل چک چه شخصی است ؟
بهترین وکیل شخصی است که به طور تخصصی این نوع پرونده های چک و مطالبه وجه را انجام داده و رویه قضایی را به صورت تخصصی مسلط است و قوانین چک را به صورت کامل و حرفه ای تسلط دارد و وکیل چک باید این شرایط و مهارت را دارا باشد تا موکل به نتیجه مطلوب خود برسد زیرا موضوع چک از طریق های متفاوتی می تواند طرح دعوی شود و اگر دفاع درستی در این باب صورت نگیرد ممکن شخص دچار چالش بیشتری شود . لذا باتوجه به قانون صدور چک چنانچه چک به منزله زمانت صادر شده باشد و در سر رسید چک شخص دارنده به بانک برای دریافت وجه مراجعه نماید متصدی می بایست بدون در نظر گرفتن نوع توافقات فی مابین صادر کننده و دریافت کننده از هر بابت نسبت به پرداخت وجه چک اقدام نماید. ودر صورتی که مبلغ مورد نظر در حساب صادر کننده موجود نباشد و یا به اندازه کافی نباشد دارنده میتواند نسبت به مبلغ موجود خواسته خود را برای دریافت آن مطرح نماید و نسبت به مابقی آن درخواست گواهی عدم پرداخت را از بانک مطالبه نماید
شکایت کیفری
هرگاه دارنده چک در مدت شش ماه از تاریخ سر رسید اقدام به اخذ گواهی عدم پرداخت کند میتواند از تاریخ گواهی عدم پرداخت در همان مدت شش ماه اقدام به شکایت کیفری بر علیه صادر کننده چک نماید.
به گزارش ایسنا، برای مثال ما چکی به تاریخ 99/02/01 داشته باشیم و به بانک مراجعه کرده باشیم ولی وجه چک قابل پرداخت از طرف بانک نباشد از همان تاریخ سررسید با برگشت زدن چک تقاضای صدور گواهی عدم پرداخت رو از بانک بخواهید و بانک موظف است به شما ارائه دهد حال پس از گرفتن این گواهی عدم پرداخت از همان تاریخ سر رسید تا شش ماه اقدام به شکایت کیفری کنید یعنی چکی که سر رسیدش در تاریخ 99/02/01 بوده بعد از گرفتن گواهی عدم پرداخت تا تاریخ 99/08/01 میتوانیم اقدام به شکایت کیفری نمایید.لذا پس از منقضی شدن این مدت دیگر امکان شکایت کیفری میسر نیست.
دادخواست حقوقی
پس از مدت شش ماه از تاریخ سر رسید نسبت به طرح شکایت کیفری اقدام نشود تنها می توان تحت عنوان دادخواست حقوقی مبنی برمطالبه وجه را از مراجع قضایی درخواست نماید.
به طور کلی پیگیری قضایی چک در صورت وجود شرایط ذیل تنها از حیث حقوقی قابل مطالبه می باشد:
1- در صورتی که چک سفید امضاء باشد
2- در صورتی که چک وعده دارباشد
3- در صورتی که چک بابت ضمانت صادر شده باشد
4- در صورتی که شش ماه از تاریخ صدورچک اقدامی برای طرح شکایت کیفری نکرده باشد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

آریاک سفر

انتهای پیام

مرتبط با : موسسه حقوقی اوستا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز