وکیل حقوقی و وکیل کیفری هر کدام چه کارکردهایی دارند؟

گروه وکلای پارسا-کاماپرس

وکیل حقوقی از جمله وکلای مهم در قانون ایران محسوب می شود. به طور کلی می توان گفت که وکیل حقوقی بر اساس قوانین حقوقی سعی می کند از موکل خود در موارد مختلف دفاع کند.

به گزارش کاماپرس به نقل از گروه وکلای پارسا، از آن جایی که قانون حقوقی یک قانون کلی و جامع محسوب می شود، می توان گفت که کارکرد یک وکیل حقوقی بسیار گسترده است.

اما در مقابل یک وکیل کیفری  با مفهوم بسیار مهم جرم سر و کار دارد. در واقع یک وکیل کیفری به خوبی می داند که فعل صورت گرفته آیا می تواند جرم باشد؟ چگونه یک جرم اثبات می شود و در صورت اثبات چه مجازاتی برای آن در نظر گرفته می شود؟ همچنین این مجازات به چه شکلی باید اجرایی شود؟ این ها همه مواردی است که یک وکیل کیفری به آن ها می پردازد.

بنابراین در همین ابتدای کار می توانیم بگوییم که از مهمترین تفاوت های یک وکیل حقوقی و یک وکیل کیفری در این است که وکیل حقوقی امکان شکایت و اعلام جرم را ندارد و این کاری است که تنها از وکلا در گروه کیفری ساخته است. این نکته مهمی است که می تواند به ما در خصوص فهم تفاوت کارکرد های وکیل حقوقی و کیفری کمک کند. اما بیایید بیشتر با کارکرد هر کدام از این دست وکلا آشنا شویم.

گروه وکلای پارسا-کاماپرس

آریاک سفر

وکیل حقوقی چه کاربردی برای ما دارد؟

وکیل حقوقی از جمله وکلایی محسوب می شود که در غالب موارد الزام قانونی برای استفاده از آن ها در دادگاه یا مسیر قضایی وجود ندارد. بنابراین این سوال مهم مطرح می شود که چرا باید از چنین وکلایی در دادگاه ها یا مسیرهای قضایی استفاده کنیم؟ به طور کلی باید بیان کنیم که قانون ذاتا بر اساس روابط ایجاد شده است. در واقع این روابط بین انسان ها و سایر مفاهیم اجتماعی است که در هر دوره ای قانون را تعریف می کند و قانون سعی می کند چارچوب هایی برای این روابط ایجاد کند. بنابراین با توجه به سطح پیچیدگی و گستردگی روابط می توان حدس زد که قوانین تا چه اندازه سخت و پیچیده تدوین شده است.

همین سختی و پیچیدگی عملا باعث شده است که بسیاری از افراد جامعه امکان درک و فهم قوانین را نداشته باشند و یا حتی از خواندن ساده قانون عاجز باشند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که ما در تک تک لحظه های زندگی خودمان نیاز به قانون داریم. به نوعی هر رابطه ای که بخواهیم در جامعه داشته باشیم بر اساس قانون تعریف می شود. بنابراین در هر موقعیتی باید بدانیم که قوانین مربوط به آن موقعیت چیست و دقیقا از چه مسیرهای قانونی می توانیم پیش برویم. از طرف دیگر قانون در بخش حقوقی مشخص می کند که هر فرد از چه حقوقی برخوردار است. بنابراین ما به واسطه یک وکیل حقوقی می توانیم در موقعیت های مختلف از حقوق خودمان آگاه شویم. به طور مثال در خصوص تدوین و امضای یک قرارداد این وکیل حقوقی است که می تواند اصلی ترین راهنمایی ها را به ما داشته باشد. این ها مهمترین مفاهیمی است که در خصوص وکیل حقوقی وجود دارد.

وکیل کیفری و مهمترین بخش قانون

وکیل کیفری با بخشی از قانون سر و کار دارد که به عقیده بسیاری مهمترین جنبه قانون است. در واقع قانون در بخش کیفری به واسطه اثبات جرم این قدرت را پیدا می کند که در زندگی، جان یا مال افراد تاثیرگذار باشد. به طور مثال قانون در این بخش این قدرت را دارد که حتی برای زنده ماندن یا نماندن افراد ( اعدام ) تصمیم گیری کند. همین موضوع می تواند به خوبی اهمیت استفاده از وکیل کیفری را به ما نشان دهد. این موضوع به اندازه ای مهم است که در بسیاری از پرونده های کیفری قانون نسبت به استفاده از وکیل کیفری الزام در نظر گرفته است.

مسئله ای که وجود دارد این است که وکیل کیفری موظف است ابتدا بر اساس سه رکن مادی، معنوی و قانونی روند اثبات جرم را زیر نظر داشته باشد و بر اساس شرایط موکل خود اقدام کند. در گام دوم نیز این وکیل سعی می کند در صدور حکم مجازات تاثیرگذار باشد. بنابراین شما باید در انتخاب یک وکیل کیفری مناسب دقیق باشید.

اگر فکر می کنید نیاز به یک وکیل کیفری یا یک وکیل حقوقی مجرب دارید، می توانید از گروه وکلای پارسا کمک بگیرید. کارشناسان این گروه می توانند بهترین وکلا را بر اساس نیازتان به شما معرفی کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه وکلای پارسا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز