وضعیت 3 ماه نخست غول‌های تکنولوژی در سال 2020

لست سکند

شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات با انتشار گزارش عملکرد سه‌ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، علاقه‌مندان را در جریان وضعیت تولید و درآمد خود گذاشتند.

به گزارش کاماپرس، این شرکت‌ها که در این سه ماه درگیر کرونا و عوارض جانبی آن بر عملکرد خود بودند، هرکدام در مقابله با این بحران راهکار منحصر به فردی را در پیش گرفتند. در این گزارش به بررسی عملکرد این شرکت‌ها در مدت مذکور خواهیم پرداخت.

مقاومت مایکروسافت در برابر کرونا

در حالی که بسیاری از علاقه‌مندان به حوزه تکنولوژی در انتظار انتشار گزارش مایکروسافت بودند تا تاثیر کرونا بر آن را بسنجند، این شرکت از کسب ۳۵ میلیارد دلار درآمد و ۱۰/۸ میلیارد دلار سود خالص در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد. بر اساس این گزارش، درآمد مایکروسافت به‌میزان ۱۵ درصد و سود خالص این شرکت به‌میزان ۲۲ درصد رشد داشته است.

اپل و کاهش درآمد آیفون

گزارش‌های مالی مربوط به سه‌ماهه نخست سال 2020 اپل از کاهش درآمد آیفون خبر می‌دهد. درآمد اپل در سه‌ماهه نخست سال مالی ۲۰۲۰ به‌میزان ۱ درصد رشد کرده و به ۵۸/۳ میلیارد دلار رسیده است. درآمد کسب‌شده توسط آیفون برای اپل در سه‌ماهه مالی موردبحث معادل ۲۸/۹۶ میلیارد دلار بوده است که نسبت به درآمد ۳۱/۰۵ میلیارد دلاری مدت مشابه سال گذشته، افت پیدا کرده است.

گذر هوآوی از تحریم‌های آمریکا و کرونا

در حالی که هوآوی با مشکلاتی از جمله تحریم‌های آمریکا و کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، گزارش مالی سه‌ماهه نخست این شرکت در سال 2020 از رشد ۱.۴ درصدی درآمد این شرکت حکایت دارد. البته، این رشد در مقایسه با رشد 39 درصدی این شرکت در مدت مشابه سال گذشته، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

راز آسمان پایتخت

این شرکت مدت‌زمان مذکور را با حاشیه سود 7.3 درصدی به پایان رسانده است.

تاثیر کرونا بر کاهش سود خالص سامسونگ

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، کرونا موفق شد بر عملکرد مالی سامسونگ اثری هرچند کوچک بگذارد. گزارش مالی سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ از کاهش جزئی سود خالص سامسونگ با وجود افزایش تقاضا برای تراشه‌‌ی حافظه‌های این شرکت حکایت دارد. بسیاری از کارشناسان حوزه تکنولوژی این اتفاق را برای بسیاری از شرکت‌ها در ماه‌های آینده محتمل می‌دانند و نسبت به ادامه‌دار بودن تبعات کرونا هشدار داده‌اند.

سود خالص سامسونگ در مدت مذکور، ۴/۸۸ تریلیون وون (معادل ۳/۹۹ میلیارد دلار) بوده که در مقایسه با سال گذشته با افتی جزئی روبه‌رو شده است. این در حالیست که درآمد سامسونگ با رشدی ۵/۶ درصدی از ۵۲/۳۹ تریلیون وون در سه‌ماهه نخست ۲۰۱۹ به ۵۵/۳۳ تریلیون وون در سه‌ماهه نخست امسال رسیده که در مقایسه با سال گذشته، 7.6 درصد کاهش داشته است.

ال‌جی؛ 903 میلیون دلار سود عملیاتی

گزارش مالی ال‌جی در سه‌ماه نخست سال 2020 از سود عملیاتی 903 میلیون دلاری این شرکت حکایت دارد. این شرکت که توانسته در 3 ماه نخست سال درآمدی بالغ بر ۱۲/۴ میلیارد دلار را به ثبت برساند، برای دومین بار موفق به شکستن رکورد حاشیه سود عملیاتی بیش از یک تریلیون وون کره جنوبی شده است.

در حالی که حدود ۶/۹۵ میلیارد دلار از کل درآمد این شرکت به بخش‌های لوازم خانگی و سیستم تهویه مطبوع و لوازم تفریحات خانگی متعلق است، بخش موبایل ال‌جی با درآمد ۸۴۳/۹ میلیون دلار یا ۹۹۸/۶ میلیارد وون، همچنان با حاشیه ضرر عملیاتی ۲۰۰ میلیون دلاری روبه‌روست.

نوکیا و ضرر 200 میلیون یورویی

نوکیا با انتشار گزارش مالی سه‌ماهه نخست سال میلادی جاری، از درآمد بالغ بر ۴/۹ میلیارد یورویی خود حبر داده است. این در حالیست که درآمد این شرکت در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با 2 درصد کاهش مواجه شده است. حاشیه سود ناخالص نوکیا در حدود ۳۶/۴ درصد و حاشیه سود عملیاتی نیز ۲/۴ درصد عنوان شده است.

وضعیت نه‌چندان خوشایند کوالکام

کوالکام در حالی از کاهش درآمد و سود عملیاتی خود در سه ماهه نخست سال 2020 خبر داده که پیش‌بینی کرده این روند ادامه‌دار بوده و تا پایان نیمه نخست این سال با 30 درصد کاهش فروش دیگر مواحه شود. این شرکت با افت ۲۹ درصدی سود خالص نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته روبه‌رو بوده است. سود خالص این شرکت به مبلغی بالغ بر ۴۶۸ میلیون دلار رسیده است.

مسئولان این شرکت می‌گویند: «ادامه گسترش بیماری کرونا و نحوه برخورد دولت‌های دنیا در مقابله با آن، میزان تقاضا برای گوشی‌های هوشمند جدید مجهز به تراشه یا محصولات دیگر کوالکام و شرایط زنجیره تامین قطعات و تجهیزات بی‌سیم، شبکه‌های توزیع و نیروی کار (فعالیت به‌صورت دورکاری) در دنیا از جمله عواملی هستند که این اتفاق را رقم خواهند زد.»

رشد درآمد آلفابت بر خلاف پیش‌بینی‌ها

درآمد آلفابت در سه‌ماهه‌ یادشده، ۴۱ میلیارد دلار بوده که درقیاس‌ با بازه‌ زمانی مشابه در سال قبل، ۱۳ درصد بیشتر است. درعین‌حال آلفابت در این سه‌ماهه، ۶٫۸ میلیارد دلار درآمد خالص داشته که نسبت به ‌سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۹، درحدود ۲٫۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

این در حالیست که حاشیه سود عملیاتی در این سه‌ماهه ۱۹ درصد رشد خالص را تجربه کرده است.

 

 

مرتبط با : آلفابتاپلال جیسامسونگکوالکاممایکروسافتنوکیاهوآوی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز