وجود بیش از 220 هزار حلقه چاه آب کشاورزی با سوخت دیزل در کشور

چاه آب کشاورزی

با توجه به این‌که در حال حاضر بیش از 220 هزار حلقه چاه آب کشاورزی با سوخت دیزل در کشور وجود دارد که بخش عظیمی از منابع نفتی کشور را مصرف می‌کنند، شرکت سرمایه‌گذاری جهاد نصر، بر آن شد که بمنظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی و درضمن حمایت اقتصادی از کشاورزان، برای برق‌دار کردن این چاه‌ها سرمایه‌گذاری نماید.

به گزارش کاماپرس، آنچه که در مرحله‌ اول این برنامه‌ است، برق‌رسانی به 50‌ هزار حلقه چاه گازوئیل سوز در سراسر کشور می‌باشد. یکی از راه‌کارهای جدید، پایدار و به‌صرفه برای برق‌دار کردن چاه‌های آب کشاورزی، برق‌دار نمودن آنها با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و نوین نظیر انرژی خورشیدی (پنل‌های خورشیدی)، انرژی بادی و یا استفاده از ژنراتورهای گازسوز می‌باشد. این شرکت مطالعه و طراحی سیستم پمپاژ خورشیدی برای 1000 حلقه چاه آب کشاورزی با مصرف انرژی کمتر از 10 اسب بخار را در سراسر کشور آغاز نموده است و به‌دنبال جذب سرمایه‌های خارجی و کمک‌های بین‌المللی برای توسعه این امر است. در این راستا شرکت‌های داخلی متعددی برای ورود به این عرصه به این شرکت درخواست همکاری داده‌اند که چنین اعتمادی برای مدیران شرکت بسیار ارزشمند بوده ولذا درنظر دارند همکاری‌های خود با سایر شرکت‌های فعال در عرصه‌ انرژی‌های خورشیدی را نیز توسعه دهند. این طرح تلاش دارد با جایگزینی برق ( برق شبکه سراسری یا برق حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر انرژی بادی یا خورشیدی یا مولدهای گازسوز) به‌جای گازوئیل مصرفی در پمپاژ آب چاه‌های کشاورزی،‌ علاوه بر صرفه‌جویی فوق، باعث بهبود شرایط اقتصادی و زیست‌محیطی در مزارع کشور شود.

دنیای اقتصاد در گزارشی افزود: بر این اساس برای تشویق کشاورزان به این امر،‌ یارانه‌هایی در نظر گرفته‌شده است. یارانه‌ اختصاص ‌یافته برای هر کشاورز متغیر بوده که این مقدار بر اساس شرایط چاه (طبق پروانه بهره‌برداری) و میزان مصرف گازوئیل در چاه (طبق سهمیه رسمی کشاورز) تعیین می‌شود. درصورتی‌که کشاورز تمام مراحل اجرای طرح (تجدید منبع انرژی چاه) را طبق شرایط و الزامات شامل پروانه بهره‌برداری معتبر چاه، استخراج آب در سال‌های قبل با پمپ‌های دیزلی (دارای سهمیه مصرف گازوییل باشد) و لیست اولویت‌های مشترک وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، به‌درستی طی کند،‌ در طول‌مدت هشت سال از یارانه‌ مربوطه بهره‌مند خواهد شد.

آریاک سفر

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : سرمایه گذاری جهاد
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز