واگذاری 70 هکتار زمین کشاورزی به دانش آموختگان کشاورزی

منطقه ارس به علت وجود سایت گلخانه‌ای و نزدیکی به رود ارس، موقعیت ویژه‌ای در زمینه کشاورزی داشته که در جریان سال‌های گذشته نیز از سوی سرمایه گذاران و مسئولان به این موضوع توجه شده است. همچنین این منطقه از لحاظ گسترش گلخانه‌ها با روش هیدروپونیک، به دلیل مناسب بودن قسمت وسیعی از شرایط اقلیمی، دسترسی آسان به آب و مواردی از این قبیل توانمندی دارد.

به گزارش کاماپرس، منطقه آزاد ارس به عنوان یکی از 6 دروازه حیاتی ایران بوده که در راستای پیوند اقتصاد داخلی با اقتصاد جهانی از ظرفیت‌های آن استفاده می‌شود. این منطقه درصدد شناخت درست از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها بوده و سعی در ارائه برنامه‌ای مشخص با رویکرد ملی داشته تا تعاملات بین المللی و میزان تولید و صادرات را افزایش دهد.

به همین منظور و با هدف استفاده از ایده‌های دانش آموختگان رشته کشاورزی، در زمینه تولید محصولات استاندارد و صادراتی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در منطقه ارس، در یک فاز ابتدایی 70 هکتار زمین با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال به سیستم آبیاری مجهز شده که این زمین‌ها مختص فارغ التحصیلان بومی رشته کشاورزی و دامداران ارس است.

طبق گفته محسن نریمان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، مطابق تصمیمات گرفته شده برای این اراضی و هدف گذاری‌های صورت گرفته، با گزینش فارغ التحصیلان بیکار و بومی، ابتدا به صورت یکساله اراضی اجاره داده شده و سپس در صورت اجرای طرح و سنجش میزان پیشرفت کار، به صورت قطعی و در قالب شرکت دانش آموختگان خوشنام ارس، زمین‌ها واگذار خواهد شد.

آریاک سفر

کشت هیدروپونیک و مزایای آن

در کشاورزی گلخانه‌ای به روش کشت هیدروپونیک افرادی که از تخصص و دانش کافی برخوردار بوده، نیاز غذایی گیاه را اندازه گیری می‌کنند. این مهم به منظور رسیدن عناصر مختلف مورد نیاز گیاه به آن انجام می‌شود. به اعتقاد نریمان همین ویژگی باعث شده نتوان با رویکرد سنتی که گاهی در کشت خاکی وجود داشته، در حوزه هیدروپونیک ورود و فعالیت کرد. به علاوه در یک گلخانه هیدروپونیک عواملی اعم از حرارت، نور، رطوبت و حتی محلول دهی به گیاه از یک برنامه زمان بندی شده مشخص تبعیت می‌کند.

یکی از خصایص مهم کشاورزی به شیوه هیدروپونیک کاهش قابل توجه مصرف آب بوده و این مسئله در ایران، به دلیل نامطلوب بودن حوزه منابع آبی، از اهمیت زیادی برخوردار است.

مرتبط با : منطقه آزاد ارس
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز