واکسن فایزر قاچاق در تهران ارزان شد!

اگر اهل به جان خریدن دردسر باشید، واکسن فایزر به صورت قاچاق در تهران قابل خریداری است و قیمت این واکسن هم نسبت به قبل بیش از 50 میلیون تومان ارزان تر شده است، فقط احتمال تقلبی بودن این واکسن را فراموش نکنید.

به گزارش کاماپرس، در میان اخبار خوب و بد فراوانی که این روزها درباره واکسن کرونا شنیدیم – اخبار بدی مثل متوقف شدن روند واکسیناسیون افراد مسن و تزریق نشدن دوز دوم واکسن کرونا به سالمندان به دلیل نبود واکسن و اخبار خوبی مثل صدور مجوز مصرف برای واکسن ایرانی کووبرکت – ماجرای تزریق واکسن فایزر قاچاق در برخی مناطق تهران بسیار جالب توجه است.

واکسن فایزر همان واکسنی است که بسیاری از ایرانی ها تصور می کنند چون جزو نخستین واکسن های تایید شده در جهان به شمار می رود و آمریکایی ها آن را تولید می کنند بهترین واکسن جهان است ، گرچه برای این تصور دلیل و سند محکمی هم وجود ندارد.

روزنامه همشهری در گزارشی به این سوژه پرداخته و بر اساس این گزارش قیمت هر دو دوز واکسن 25 تا 60میلیون تومان با توجه به معرف و بازاریاب و محل تزریق متفاوت است.

قیمت شکنی میلیونی توسط قاچاقچی های واکسن

آریاک سفر

این گزارش می افزاید سال گذشته هم واکسن فایزر در تهران قابل دسترسی بود ولی قیمت آن در زمستان سال قبل حدود 80 میلیون تومان بوده است. پس تا اینجای کار قاچاقچی ها قیمت‌شکنی کرده و واکسن فایزر قاچاق را ارزان کرده‎اند!

این درحالیست که با توجه به حفظ زنجیره سرد این واکسن و نگهداری آن در مخازن سرمایشی پیشرفته، حالا هشدارها نسبت به کیفیت این واکسن‌ها و تقلبی‌بودن آنها بالا رفته است.

ضمنا سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز با تاکید بیان می کند: هرگونه تزریق واکسن فایزرممنوع است و وارد‌کننده و تمام عوامل آن قاچاقچی به شمار می‌روند.

مکان یک واحد اداری در ساختمانی نیمه‌اداری در یکی از خیابان‌های شمال تهران است. افراد با هماهنگی قبلی و با نام بردن معرف که همان بازاریاب است، اجازه ورود پیدا می‌کنند. شرط ورود، حضور 5نفر برای انجام اقدامات اولیه واکسیناسیون است، هر ویال(شیشه واکسن) برای 5 تا 6نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌گفته متصدی مرکز، اگر تعداد کمتر از این باشد، امکان واکسیناسیون وجود ندارد.

متقاضیان با کارت‌های پرپول، دور میزی در یکی از اتاق‌ها جمع می‌شوند، کارت ملی و گذرنامه‌شان را ارائه و توضیحات اولیه را گوش می‌دهند؛ توضیحات را متصدی اصلی این دفتر که با واسطه‌ها در ارتباط است، ارائه می‌کند: «هر ویال واکسن فایزر برای 5نفر و هر نفر 25میلیون تومان برای دو دوز تخفیف هم نمی‌دهیم. 16میلیون برای تزریق دوز اول و بیعانه پرداخت می‌شود، 21روز بعد ‌برای دریافت دوز دوم، مابقی پول که 9میلیون تومان است، گرفته می‌شود. » او می‌گوید تمام سازوکارها را واسطه‌ها انجام می‌دهند. متقاضیان تزریق واکسن را بازاریاب یا همان واسطه به آنها معرفی می‌کند. شرط اول هم ارائه اسامی 5نفر است، همان ابتدا هم عنوان می‌شود پس از شنیدن توضیحات و درصورت رضایت و اقناع، واکسیناسیون انجام می‌شود.

هر نیم‌ساعت، به گروهی وقت واکسیناسیون داده شده است و افراد در قالب گروه‌های 5نفره وارد می‌شوند.

روش های عجیب تشخیص واکسن اصل از تقلبی

نگرانی اولیه بیشتر متقاضیان، از کیفیت واکسنی‌است که ادعا می‌شود فایزر است. اما مسئول همان دفتر توضیح می‌دهد: «این واکسن‌ها را با کانتینرهای یخچال‌دار وارد می‌کنیم و تا حالا هم مشکلی ایجاد نشده است. اگر زنجیره سرمای این واکسن رعایت نشده باشد، زمانی که با سرم مخلوط شود، کف می‌کند و زرد‌رنگ می‌شود. همچنین زمانی هم که ویال را جلوی خودتان از یخچال خارج می‌کنیم، پس از قرار گرفتن در معرض دمای هوای معمولی اتاق اگر زنجیره سرمای آن حفظ نشده باشد، لیبل (برچسب) آن جدا می‌شود. یک نکته دیگر اینکه واکسن‌های اصلی هنگام باز‌شدن صدایی مثل باز‌شدن در نوشابه دارند و اگر با هدف پرکردن مایعی غیر از مایع واکسن اصلی در آن قبلا باز شده باشد، هنگام بازشدن از سوی ما صدایی نخواهد داشت.» او می‌گوید تمام این اقدامات جلوی متقاضیان واکسن انجام می‌شود تا اطمینان لازم را پیدا کنند.

او کارت‌های مخصوص را نشان می‌دهد و ادعا می‌کند اینها کارت واکسن است که مهر وزارت بهداشت کردستان عراق را دارد: «این کارت‌ها را وزارت بهداشت کردستان عراق صادر می‌کند که مهر آن هم مورد تأیید جهانی است. به همین دلیل برای تزریق باید کارت ملی و پاسپورت ارائه شود تا شماره گذرنامه روی همین کارت ثبت شود، شماره ملی هم برای ثبت در آینده است تا اگر به هر دلیلی واردات فایزر به کشور آزاد شد، مورد تأیید قرار گیرد.» به‌گفته او، سریال‌های پشت این کارت، قابل اسکن است و از قبل صادر شده. این کارت‌ها توسط تزریق‌کنندگان پر و تکمیل می‌شود. همزمان با اسکن بارکدهای خورده‌شده روی جعبه‌های واکسن هم می‌توانید وارد سایت اصلی شرکت داروسازی فایزر شوید.

او برای جلب اعتماد، این اجازه را به متقاضیان می‌دهد تا یخچالی را که واکسن‌ها در آن نگهداری شده‌اند‌ از نزدیک ببینند و از آن عکس بگیرند تا مطمئن شوند. یخچال کوچک جیوه‌ای رنگ، در اتاق انتهای دفتر قرار گرفته است. روی یخچال صفحه نمایشی وجود دارد که عدد منفی 80درجه را نشان می‌دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز