وام 500 میلیونی ازدواج برای نورچشمی‌ها؟

پرداخت وام ۵۰۰ میلیونی ازدواج، بی رغبتی جوانان به تشکیل خانواده و افزایش سن ازدواج در کشور را حل خواهد کرد یا این وعده هم فقط بازار انتخابات 1400 را گرم می کند و بعد هم به فراموشی سپرده می شود؟

به گزارش کاماپرس، وام ازدواج امسال به 70 میلیون تومان رسیده است اما حتی خوش بین ترین متولیان و مسئولان کشور نیز امیدی به تاثیرگذاری مثبت این وام در افزایش ازدواج ندارند.

شاید 100 میلیونی شدن وام ازدواج برای زوجین زیر 25 سال بتواند به عنوان محرکی برای ترویج سنت حسنه ازدواج در برخی مناطق و نواحی کشور عمل کند اما با توجه به هزینه های سنگین زندگی و مسکن در کلانشهرها حتی تسهیلات 100 میلیونی ازدواج هم نمی تواند در بسیاری از جوانان انگیزه لازم را ایجاد کند.

در این میان برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز راه حل مساله ازدواج را افزایش تسهیلات مرتبط با این امر خطیر می دانند و وعده هایی نیز در این زمینه مطرح می کنند.

ایسنا از قول رئیس سابق کمیسیون پیوست نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاداتی به این وعده ها نوشته است.  وی با اشاره به وعده‌های اجتماعی و فرهنگی نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نظیر وعده پرداخت وام ازدواج ۵۰۰ میلیون تومانی،افزایش یارانه مستقیم، دادن حقوق به زنان خانه‌دار و … می گوید: مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور نظیر مساله ازدواج با شعارهای انتخاباتی و در کوتاه مدت حل نمی‌شود. ایده‌ای نظیر پرداخت وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی راه حل مساله ازدواج جوانان نیست بلکه مُسَکِن آسیب‌زایی‌ است که تنها کارکرد آن جمع آوری رای است.

آریاک سفر

حسن بنیانیان اظهار کرد: مسائل اجتماعی و فرهنگی نظیر ازدواج با اقدامات فوری و فوتی حل نمی شود، بلکه پس از شکل گیری دولت باید ریشه های اصلی این مسائل شناسایی شده و با اولویت به آنها پرداخته شود.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

تسهیلات ازدواج ۵۰۰ میلیونی و “نورچشمی‌ها”

وی افزود: با توجه به وضعیت مالی دولت و وجود کسری بودجه، تجربه ثابت کرده پرداخت وام ازدواج ۵۰۰ میلیون تومانی غیر عملی است و اگر هم اجرا شود تنها امکان پرداخت آن به تعداد محدودی فراهم  خواهد بود و بطور طبیعی به”نورچشمی”ها تعلق خواهد گرفت. شعاری برخورد کردن با مسائل پیچیده  اجتماعی و فرهنگی، اگر در متن یک برنامه جامع نباشد حل مشکل را پیچیده‌تر خواهد کرد.

این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی با شعارهای انتخاباتی که انتظار حل سریع مسائل  در آن مستتر است حل نمی‌شوند، ادامه داد: علیرغم اینکه بسیاری از جوانان به دریافت وام ازدواج احتیاج دارند اما شروع زندگی مشترک آن هم با وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی که جوان باید اقساط آن را بازگرداند خود معضلات بسیاری را ایجاد می‌کند چراکه محل تامین این منابع از تولید واقعی نیست و پس از پرداخت مابه ازای آن کالایی وجود ندارد و در نهایت منجر به تورم و گرانی می‌شود.

تاسیس مراکز همسریابی در مدارس و مساجد و دانشگاه ها

بنیانیان گفت: باید در جامعه اسلامی خود مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها را از حالت انفعالی فعلی به کانون‌های اجتماعی و فرهنگی فعال و قابل اعتمادی در دل محلات و شهرها تبدیل کنیم که مشاوران زبده در آنجا جوانان را تحت نظارت خود و خانواده به یکدیگر معرفی کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز