وام کرونا به دست کارآفرینان رسید؟

لست سکند

در حالیکه فرآیند پرداخت وام کرونا به بنگاه‌های دارای بیمه در دست‌انداز برخی بانک‌ها گرفتار شده ، ارائه تسهیلات به بنگاههای فاقد بیمه که اولیت دوم دولت بود، در ابهام قرار دارد.

به گزارش کاماپرس؛ با وجود آنکه دولت پایان تیرماه را آخرین فرصت ثبت نام کارفرمایان و صاحبان بنگاههای اقتصادی آسیب دیده برای دریافت وام کرونا اعلام کرده اما خبر میرسد که این تسهیلات همچنان به بسیاری از آنها که پیش از این ثبت نام کرده بودند و قرار بود از خردادماه تسهیلات خود را دریافت کنند، اعطا نشده است. این در حالیست که دولت وعده داده علاوه بر بنگاههایی که کارگران آنها بیمه شده‌‌اند، بنگاههای کوچک که اغلب کارگران آنها فاقد بیمه هستند هم می‌توانند از تسهیلات کرونایی استفاده کنند.

60درصد شاغلان؛ بیمه نیستند

به نوشته شهروند؛60 درصد از شاغلان ایرانی بیمه نیستند به همین دلیل اعطای تسهیلات کرونایی به بنگاه‌هایی که این قبیل افراد در آنجا کار می‌کنند، اهمیت بالایی دارد؛ این در حالی است که هنوز وام کرونایی به بنگاه‌هایی که کارکنان آنها بیمه هستند نیز به درستی داده نشده است. شنیده‌ها حاکی از این است که برخی بانک‌ها از پرداخت این تسهیلات خودداری می‌کنند.

وام برای کارگاه‌های فاقد بیمه

راز آسمان پایتخت

به نوشته شهروند؛ دولت اعلام کرده است که صاحبان و شاغلان کسب‌وکارهایی که کد بیمه و کارگاهی ندارند، حمایت می‌شوند. بر اساس برآوردهای دولت حدود ٣‌میلیون نفر شاغل در ١٤ رسته منتخب قرار دارند که مشمول حمایت‌های دولت می‌شوند و تاکنون بیش از یک‌میلیون و٥٠٠‌ هزار نفر از شاغلان شناسایی و احراز شده‌اند.

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره میزان این وام گفته است: «برای اشخاص حقیقی خویش‌فرما یا خوداشتغال مبلغ ٦٠میلیون ریال، برای واحدهای کسب‌وکاری که امکان اثبات رابطه کارفرما-کارگر وجود ندارد، صرفا به کارفرما مبلغ ٦٠‌میلیون ریال و برای واحدهای کسب‌وکاری که امکان اثبات رابطه کارفرما-کارگر وجود دارد، به ازای هر شاغل مبلغ ٨٠‌میلیون ریال تعلق خواهد گرفت.» عیسی منصوری افزوده است: «علاوه بر اینکه متقاضیان باید دارای مجوز فعالیت از دستگاه بخشی باشند، همچنین باید در ‌سال گذشته و جاری فعال باشند مگر آنکه بر اساس مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا فعالیت آنها متوقف شده باشد.» به گفته منصوری، نرخ سود تسهیلات پرداختی از سوی موسسات عامل به مشمولان ١٢‌درصد است. حداکثر زمان پرداخت تا پایان تیر ٩٩ و مدت بازپرداخت تسهیلات نیز با احتساب دوره تنفس ٢٤ ماه و از ابتدای آبان ماه ٩٩ تعیین شده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز