وام کرونا ؛ چرا صاحبان کسب وکار از این وام استقبال نمی کنند؟

صاحبان کسب و کار معتقدند که شریط دریافت وام کرونا آنقدر پیچیده و دشوار است که انصراف از دریافت آن برای آنها معقول تر و منطقی تر است!

به گزارش کاماپرس، وام کرونا یکی از تسهیلاتی است که دولت برای آن دسته از مشاغلی که در این ایام آسیب دیده‌ و کسب و کارشان تعطیل یا نیمه تعطیل شده در نظر گرفته است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از صاحبان کسب کار از دریافت تسهیلات دولتی استقبال نمی‌کنند.

نبود ضمانت برای ادامه کسب‌وکار

علاءالدین ازوجی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم‌استقبال فعالان اقتصادی از تسهیلات حمایتی را نبود ضمانت کافی برای تداوم کسب درآمد و پرداخت اقساط می‌داند؛ چراکه به عقیده او کسب‌وکارها به این مسئله فکر می‌کنند که اگر این تسهیلات را دریافت کردند، آیا تقاضایی برای کالا و خدمات آنها وجود دارد که قادر به تسویه اقساط این تسهیلات باشند یا نه. در حقیقت این اظهارنظر، معقولانه‌ترین تفسیری است که مدیران وزارت کار از دلیل این اتفاق داشته‌اند؛ اما ازنظر فعالان اقتصادی، این موضوع تمام ماجرا نیست.

هراس از تعهدات بلند مدت

آریاک سفر

عضو کانون عالی کارفرمایان کشور، هراس بنگاه‌های اقتصادی از دریافت تسهیلات کرونا را تأیید می‌کند، منتها می‌گوید: این هراس بیش از آنکه مربوط به ناتوانی در بازپرداخت اقساط باشد، به ترس بنگاه‌های اقتصادی از ایجاد تعهدات بلندمدت در قبال تسهیلاتی است که رقم بالایی نیز محسوب نمی‌شود.

اصغر آهنی‌ها، در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به اینکه کرونا برخی از کسب‌وکارها به‌خصوص در حوزه خدمات را با مشکل جدی مواجه کرده، می‌افزاید: در شرایط فعلی، نامشخص بودن اتمام کرونا و همچنین نوسانات قیمتی که در بازار اتفاق می‌افتد، حاشیه سود بسیاری از فعالیت‌ها کاهش پیدا کرده و حتی صرفه اقتصادی آن از بین رفته است؛ درنتیجه صاحبان برخی کسب‌وکارها به‌جای ادامه کار با دریافت تسهیلات کرونا، به گزینه تعطیلی فعالیت فکر می‌کنند. او با تأکید بر اینکه حفظ اشتغال و تداوم فعالیت، سیاست اصلی همه کسب‌وکارهاست، اظهار می‌کند این سیاست تا جایی قابل‌اجراست که زیان ناشی از آن به ضرر و زیان جدی به بنگاه منجر نشود.

وام کرونا در خدمت بنگاه‌های خاص

آمارها نشان می‌دهد روال پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به حدی آهسته و بی‌رمق بوده که مثلا در پایتخت از مجموع 10هزار میلیارد تومان منابع اختصاص یافته به این کار، فقط حدود هزار و 260میلیارد تومان یعنی حدود 12.6درصد از کل منابع به آسیب‌دیدگان پرداخت شده است؛ درحالی‌که اظهارات یک کارفرمای حوزه خدمات با 31کارگر نشان می‌دهد برخی از مراحل فرایند دریافت تسهیلات کرونا با ارقام به‌خصوص در مورد تأمین وثایق موردنیاز، به‌گونه‌ای است که عملا بنگاه‌ها قادر به تکمیل پرونده بانکی نیستند و مجبورند عطای تسهیلات را به لقای آن ببخشند.

از سوی دیگر کارفرمایان صنایع بزرگ نیز معتقدند تلاش‌هایی برای پرداخت نشدن این تسهیلات انجام می‌شود و گویی قرار است این منابع در خدمت بنگاه‌های خاص مانند خودروسازی قرار گیرد. یکی از کارفرمایان صنایع غذایی به سنگ‌اندازی‌های مداوم در مسیر دریافت تسهیلات حمایتی کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: واحد تولیدی ما به‌واسطه موافقت با دورکاری کارگران در موج اول و دوم کرونا و پرداخت دستمزد کامل به آنها، دچار ضرر و زیان شده و قادر به ادامه فعالیت نیست؛ اما هیچ مرجعی این واحد تولیدی را جزو آسیب‌دیدگان کرونا محسوب نمی‌کند.

 وام کرونا در دام بروکراسی

بر اساس دستورالعمل‌های مربوط به اجرای مصوبه ستاد مقابله با کرونا برای پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده، دریافت وام‌های 12 و 16 میلیون تومانی فقط با ارائه سفته یا چک امکان‌پذیر است؛ اما بنگاه‌هایی که 12 تا ۴۸ میلیون تومان وام دریافت می‌کنند، علاوه بر سفته یا چک، یک ضامن نیز نیاز دارند که می‌تواند یک واحد اقتصادی یا یک کارمند دارای گواهی کسر اقساط از حقوق باشد.

بر اساس این دستورالعمل، هر‌چه رقم وام کلان‌تر باشد، وثایق آن نیز بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود به‌گونه‌ای که وثیقه وام 48 تا 120 میلیون تومانی شامل‌سفته یا چک و دو ضامن کارمند است و وام ۱2۰ تا 180 میلیون تومانی علاوه بر چک یا سفته به سه ضامن کارمند به‌عنوان وثیقه نیازمند است. البته مشکل اصلی از جایی شروع می‌شود که برای تسهیلات بیش از 180 میلیون تومان، متقاضیان وام باید از سوی صندوق‌های ضمانت و یا بنا به تشخیص بانک وثایق متعارف ارائه کنند.

در حقیقت تمام بنگاه‌هایی که 11 کارکن دارند و در دوره کرونا به‌اجبار تعطیل شده‌اند و تمام بنگاه‌هایی که دارای 15 کارکن و بیشتر هستند و از کرونا آسیب‌دیده‌اند، برای تهیه وثیقه مشمول این بند هستند و این یعنی آغاز بوروکراسی پیچیده بانکی برای قبول وثیقه‌هایی که گاه تامین آن از توان بنگاه آسیب‌دیده خارج است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز