وام ودیعه مسکن به درد تهرانی‌ها نمی‌خورد!

به گفته یک کارشناس بازار مسکن؛ هزینه‌های سنگین اجاره در تهران و کلانشهرها با وام ودیعه قابل تأمین نیست. بنابراین به نظر نمی‌رسد این وام برای مستأجران شهر تهران و کلانشهرها کارگشا و اثر‌گذار باشد.

به گزارش کاماپرس؛ افزایشی شدن قیمت مسکن در تهران و شهرهای مختلف کشور چند ماهی است که بازار مسکن را آشفته کرده و نگرانی‌هایی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است. براساس آمار رسمی، متوسط نرخ اجاره در شهر تهران از متری 4.5 میلیون در سال 96 به متری بیشتر از 19 میلیون در خرداد امسال رسیده است یعنی قیمت مسکن در این شهر در 3 سال بیش از 4‌برابر شده است.. همین مساله باعث شد دولت برای کنترل قیمت‌ها تمهیداتی بیندیشد. از جمله تعیین سقف اجاره بها، طرح مالیات بر خانه های خالی و ارائه وام ودیعه مسکن. اما اینطور که گزارشها نشان می دهد؛ نه تنها تاکنون این طرح ها اجرایی نشده و در بحث اجاره بها، کمتر صاحبخانه‌ای از آن تبعیت می‌کند که حتی در بسیاری موارد شنیده‌ایم که مستاجران با افزایش دو برابری نرخ اجاره از سوی صاحبخانه ها مواجه بوده اند. روزنامه «ایران» در گزارش امروز خود بر اساس مشاهدات میدانی در بازار معاملات مسکن، به این موضوع پرداخته که آیا طرح‌هایی چون وام ودیعه مسکن که از سوی دولت مطرح شده، به کنترل بازار خواهد انجامید.

طرحی که روی هواست

به نوشته ایران؛ وام ودیعه مسکن در شهر تهران به مستأجران واحدهای حداکثر 75 متر و کمتر از آن و در سایر شهرستان‌ها حداکثر 90 مترمربع و کمتر از آن پرداخت می‌شود و این ملاکی اصلی برای تعیین جامعه هدف است. اما با توجه به شروع فصل جابه‌جایی و با توجه به اینکه هنوز جزئیات برنامه حمایتی از مستأجران مشخص نشده است، این نگرانی وجود دارد که این برنامه برای مستأجران در فصل جابه‌جایی در تابستان کارایی نداشته باشد و باید ساز و کار اجرایی آن باید هر چه زودتر مشخص شود.

شهرهای کوچک، هدف وام ودیعه مسکن

آریاک سفر

در همین رابطه نرگس رزبان، کارشناس اقتصاد مسکن موفقیت طرح دولت را منوط به بالا بودن میزان وام و تعیین شرایط آسان برای پرداخت آن عنوان کرد. او گفته است: اثر‌گذاری این برنامه در بازار اجاره به مبلغ وام بستگی دارد. به گفته رزبان در حال حاضر بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات محدودیت منابع دارند بنابراین به نظر می‌رسد وام ودیعه تعداد کمی از مستأجران را پوشش دهد و رقم آن نیز اندک خواهد بود. اما در شهرهای کوچک نسبت به تهران، اثرگذاری پرداخت وام ودیعه بیشتر قابل لمس خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

 

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز