وام بانکی با سود 2 درصدی رونمایی شد

وام بانکی با سود ۲ درصدی در حالی رونمایی شده است که بعضی از بانکها برای جذب پول مردم هر روز طرحهای جدیدی پیشنهاد می دهند.
به گزارش کاماپرس، ثابت ماندن نرخ سود بانکی و علاقه به سرمایه گذاری در بورس و خرید سکه و دلار ، باعث شده میزان سپرده گذاری بلند مدت در بانکها کاهش محسوسی داشته باشد. به همین دلیل بعضی از بانکها برای جذب پول مردم هر چند وقت یک بار بسته های پیشنهادی جذابی به سپرده گذاران ارائه می کنند.

آمارها نشان می دهد در شش ماه اول سال ۹۹، سپرده‌های جاری در نمونه منتخب مجموعا حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان(۱۳.۳ درصد) کاهش یافته است. اما در مدت مشابه سال گذشته، سپرده‌های یکساله بیشترین سهم را در افزایش سپرده‌های بانکی داشته‌اند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

همین شرایط باعث شده بانک‌ها دست به کار شوند و دو اقدام جدید انجام بدهند. یکی افزایش سود سپرده‌ها آن هم بدون دستور قانونی (البته تاکنون) و دوم ارائه طرح‌های مختلفی که به جذب سپرده طولانی‌مدت کمک می‌کند.

وام دو تا ۱۷ درصدی بانکها برای سپرده گذاران

آریاک سفر

به گزارش تجارت نیوز یکی از راه‌هایی که بانک‌ها این روزها برای جذب سپرده بلندمدت استفاده می‌کنند ارائه طرح‌هایی برای دریافت تسهیلات با وثیقه کردن سپرده است. در این روش‌سپرده‌گذار ضمن دریافت سود علی‌الحساب سالانه سپرده سرمایه‌گذاری خودش، می‌تواند از تسهیلات نیز استفاده کند.

مثلا در حال حاضر بانک سپه در طرح باران 2 تسهیلات با نرخ سود دو تا 17 درصد در مدت زمان 12 ماهه، 24 ماهه و 36 ماهه می‌دهد. در این طرح میزان ماندگاری سپرده است که تعیین می‌کند تا چه میزان می‌توانید با سپرده خود وام بگیرید. برای مثال اگر 180 روز سپرده را در بانک بگذارید، می‌توانید به اندازه مبلغ سپرده‌تان وام دریافت کنید.

سود سپرده باید مطابق قانون باشد

«توجه کنید که بانک اجازه ندارد به بهانه تسهیلات سود کمتری به سپرده وثیقه شده شما بدهد.» محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانکهای خصوصی با بیان این مطلب می گوید:« مطابق با مقررات بانک مرکزی بانک عامل حتما باید به سپرده‌ای که وثیقه قرار داده شده نرخ سود قانونی ( 16 درصد یک ساله و 18 درصد دو ساله) بدهد در غیر این صورت از قانون تخطی کرده است.

برخی بانک‌ها نرخ سود کمتری به سپرده می‌دهند و در مقابل تسهیلات را هم با نرخ سود کمتری می‌دهند در حالی که این کار قانونی نیست و به عبارتی فریب دادن مشتری است. در واقع این تسهیلات به این دلیل با نرخ سود ترجیحی به شما داده می‌شود که شما به سپرده خود در طولانی‌مدت دست نزده‌اید نه به این شکل که بانک‌ها تسهیلات ترجیحی را در جای دیگری جبران کنند.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز