وام اجاره ۵۰ میلیونی از هفته آینده می آید

از هفته آینده مستاجرانی که دارای كد رهگيری هستند با در دست داشتن مداركی كه بانك عامل اعلام می‌كند، می‌توانن وام اجاره 50 میلیونی را دريافت كنند.

به گزارش کاماپرس؛ یکی از طرح های سه گانه دولت برای کنترل بازار مسکن، حمایت از مستاجران با پرداخت وام ودیعه مسکن یا همان وام اجاره بود که قرار است از هفته آینده اجرا شود. طرحی که بر اساس آن مستاجران تهرانی۵۰ میلیون، مستاجران کلانشهرها ۳۰ میلیون و آنهایی که در سایر شهرها اجاره نشین هستند تا سقف ۱۵ میلیون وام می گیرند.

با این حال پرداخت این وام ها در حالي قرار است در هفته آينده آغاز شود كه ارقام ارايه شده توسط مركز آمار ايران نشان مي‌دهد از سال 1392 تا 1399، مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌علاوه‎ سه‌ درصد وديعه‎ پرداختي براي اجاره‎ يك مترمربع زيربناي مسكوني در شهر تهران با افزايش 350 درصدي از حدود ۱۶ هزار تومان در بهار ۱۳۹۲ (قبل از انتخابات رياست‌جمهوري) به حدود ۵۶ هزار تومان در بهار ۱۳۹۹ رسيده است.

۱۵ بانک مجری ارائه وام هستند

به گفته پروانه اصلاني مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، 15 بانك از جمله بانك‌هاي ملت، ملي، سپه، صادرات، پرداخت اين تسهيلات را برعهده خواهند گرفت و متقاضيان واجد شرايط مي‌توانند با اعلام قبلي براي دريافت اين تسهيلات در زمان اعلام شده به بانك‌ها مراجعه كنند.  مديركل دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي با يادآوري مبالغ وام وديعه مسكن گفته است: سقف وام وديعه مسكن طبق اعلام رسمي پرداخت مي‌شود مگر آنكه متقاضيان خود درخواست مبلغي پايين‌تر را داشته باشند و طبيعتا شاخص‌هايي كه نشان‌دهنده حمايت بيشتري از خانوارهاست در اولويت هستند.

آریاک سفر

نرخ سود وام چند درصد است؟

نرخ سودي كه براي اين وام در نظر گرفته شده ۱۳ درصد است و قرار است به دو روش تسويه شود. در روش اول مستاجران مي‌توانند به صورت ماهانه تنها سود ۱۳ درصدي را با بانك تسويه كنند و اصل وام باقي بماند و در آخر تسويه شود و در روش دوم در آخر دوره اصل و سود وام به صورت توامان به بانك تسويه شود.

چه گروههایی وام دریافت می کنند؟

گروه‌هايي مانند افراد تحت پوشش كميته امداد، سازمان بهزيستي، زنان سرپرست خانوار، حقوق‌بگيران، كارگران، مستمري‌بگيران و بازنشستگان جزو گروه‌هاي هدف اين طرح هستند و از هفته آينده اين برنامه اجرايي خواهد شد و متقاضيان استفاده از اين وام بايد در سامانه نام‌نويسي كنند كه بر اساس اولويت‌بندي انتخاب مي‌شوند.

شرايط مورد نياز براي دريافت وام اجاره

مستاجران حتما بايد اجاره‌نامه داراي كدرهگيري و شرايط وام ساماندهي را هم داشته باشند يعني وام يا امكانات يارانه‌اي از طرف دولت در بخش زمين يا مسكن نگرفته باشند و صاحب ملك نباشند و از سال ۸۴ هيچ‌گونه سابقه خريد و فروش ملك نداشته باشند. ضمن اينكه بايد سرپرست خانوار باشند و شهري را كه تقاضا مي‌كنند در آن ۵ سال سابقه سكونت داشته باشند و همه اين مولفه‌ها بايد مستند و در سايت قابل بارگذاري باشد.

این وام ها دردی از مستاجران دوا نمی کند

محمودجهانی کارشناس بازار مسکن در پاسخ به اين پرسش كه چه ساز و كاري طراحي شده تا اين وام به دست متقاضيان واقعي برسد به روزنامه اعتماد، مي‌گويد: حدود ۳۵ درصد از جمعيت كشور مستاجر هستند و در صورتي كه نصف اين تعداد را اقشار كم‌درآمد تشكيل بدهند، حجم قابل توجهي از اين تعداد مشمول دريافت اين تسهيلات دولت هستند. با توجه به رشد اجاره‌بها در تهران سقف وام ۵۰ ميليون تومان براي اين كلانشهر بسيار ناچيز است و شايد با اين ارقامي كه اعلام شده افراد بتوانند در اطراف شهر تهران يا شهرهاي بزرگ، مسكن تهيه كنند و در مجموع اين ارقام چندان تاثيري نخواهد داشت و باري از دوش مستاجران برنمي‌دارد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز