واردات خودرو توسط خودروسازان ؛ تهدید یا فرصت ؟

دولت واردات خودرو را به خودروسازان واگذار کرده که این امر، تهدیدهایی را به دنبال خواهد داشت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از دنیای اقتصاد، با آنکه پیش از اعلام لیست واردکنندگان، وزیر صمت واردات خودرو توسط خودروسازان را تکذیب کرده بود با این حال بررسی فهرست، نشانگر آن است که تقریبا تمام وارد کنندگان تولیدکنندگان هستند.

وزارت صمت در دولت سیزدهم لیست پیشین واردکنندگان را حذف وتولیدکنندگان به این لیست اضافه شده‌اند که در شرایط نقدینگی ایجاد شده برای خودروسازان شاید این امر سبب رفع چالش‌های نقدینگی آن‌ها شود و مزایایی همچون انتقال احتمالی فناوری را به دنبال داشته باشد، ولی از معایب این هدف‌گذاری جدید که خودروسازان واردات را انجام دهند می‌توان به تشدید انحصار، احتمال کنترل بازار و … اشاره کرد.

در بند 8 آیین‌نامه واردات خودرو قید شده بود که شرکت‌ها برای دریافت مجوز واردات خودرو باید از پس شرط انتقال فناوری برآیند که این امر به جز تولید خودرو محقق نخواهد شد. این بند پس از ابلاغ آیین‌نامه توجه بسیاری را به خود جلب کرد و انتقادات بسیاری را به همراه داشت.

آریاک سفر

در لیستی به تاریخ سوم آبان 7 خودروساز و در تاریخ 11 آبان ماه نیز 5 خودروساز به عنوان واردکننده خودرو معرفی شدند که انتشار این دو لیست با انتقادات بسیاری همراه شد. واردکنندگان قدیمی این روند را اخراجشان از صنف خود می‌دانستند و برخی نمایندگان مجلس نیز این روند را انحصار و سود بردن تولیدکنندگان اعلام کردند. البته سخنگوی وزارت صمت این روند را انحصار ندانسته و اعلام کرده تصمیم‌گیری‌ها با استدلال قوی انجام شده است.

از شرکت‌های موجود در لیست واردکنندگان خودرو می‌توان سایپا، پارس خودرو، سیتروئن، کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور، آرین موتور پویا، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو را نام برد.

خودروسازان واردکنندگان خوبی نبوده‌اند!

تجربه واردات خودرو نشانگر آن است که خودروسازان واردکنندگان خوبی نبوده‌اند؛ در سال 87 پارس خودرو نیسان مورانو را با قیمتی حدودا 75 میلیون تومان وارد کرد اما خودروسازان خصوصی این خودرو را با قیمتی حدود 60 میلیون تومان وارد کردند؛ به این ترتیب پارس خودرو زیان کرد و به دنبالش، مسیح مشهدی تفرشی در مهرماه سال 87 از توقف واردات مورانو به سبب زیان‌دهی خبر داد.

مدیرعامل پارس خودرو در همان سال اعلام کرد که هیچ یک از شرکت‌های خودروساز در واردات به صورت سی بو یو موفق نبوده‌اند و هر شرکتی با سرمایه‌گذاری در تولید، چرخ خود را می‌چرخاند.

از واردات خودرو پژو 407 در سال 87 توسط ایران‌خودرو نیز می‌توان به ناکامی واردات توسط خودروسازها اشاره کرد. در حالی‌که هیچ شرکتی همزمان با ایران خودرو پژو 407 وارد نکرد ولی واردات این خودرو همزمان شد با واردات سوناتا و آزرا تا جایی که دو سال پس از واردات پژو 407 نیز نیمی از خودروهای وارداتی به فروش نرسیدند.

معایب واردات خودرو توسط خودروسازان

البته قدرت زیاد این شرکت‌هایی که در لیست واردکنندگان قرار گرفته‌اند را نیز می‌توان خطر دیگر واردات توسط خودروسازان دانست زیرا نفوذ زیادی در بازار دارند و بدون چالش خاصی می‌توانند به دنبال منافع خود باشند. در حالی‌که هدف اصلی واردات حمایت از مصرف‌کنندگان است و در این صورت واردات از هدف اصلی خود دور خواهد شد.

با آنکه سیاست‌گذاران آزادسازی واردات را خروج از انحصار و ایجاد رقابت در کشور اعلام کرده بودند ولی شروط ایجاد شده در آیین‌نامه واردات خودرو، نشانگر مستحکم شدن انحصارها خواهد بود.

دست بردن خودروسازان و حذف کردن برخی آپشن‌های خودروهای وارداتی و فروش آن با قیمتی بالا را می‌توان یکی دیگر از معایب واردات توسط خودروسازان دانست زیرا فضای انحصاری و عدم وجود رقیب این کار را آسان‌تر خواهد کرد که تمامی این موارد نقض حقوق مصرف‌کننده را نشان می‌دهد.

البته با توجه به بازار و خودروهای تولید شده توسط خودروسازان متوجه عدم موفقیت خودروسازان داخلی خواهیم شد زیرا خودروهایی تولید می‌شود که از لحاظ کیفی و کمی قابل دفاع نیستند.

در شرایط موجود می‌توان به آن امیدوار بود که تولیدکننده‌ها با واردات خودرو بتوانند به برخی فناوری‌ها دست یابند که البته این مزیت را نیز نمی‌توان بدون طرح سوال پذیرفت زیرا سالیان زیادی است که خودروسازان مونتاژ خودرو انجام می‌دهند و تاکنون این اتفاق مثبت رخ نداده است.

حال باید منتظر ماند تا چه نتیجه‌ای در پس واردات خودرو رخ می‌دهد. البته ممکن است که پس از انتقادات وارد شده، وزارت صمت لیست سومی نیز از واردکنندگان منتشر کند که شاید در این صورت فضای رقابتی در بازارهای خودرو وارداتی ایجاد شود.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز