هندوانه، خربزه و طالبی هم لاکچری شدند!

هندوانه و خربزه

افزایش قیمت سه قلم میوه جالیزی پرمصرف تابستانی شامل هندوانه، خربزه و طالبی موجب کمرنگ شدن آنها در سبد خانوارهای حقوق بگیر و کم درآمد شده و این میوه ها هم به نوعی لاکچری شده اند.

به گزارش کاماپرس، روزگاری خرید هندوانه، خربزه و طالبی به واسطه قیمت ارزان‌تر این میوه های جالیزی برای اقشار کم درآمد جامعه امکان پذیر بود اما بررسی قیمت ها در بازار میوه و تره بار حکایت از آن دارد که کم درآمدها با میوه هایی که برایشان باقی مانده بود هم خداحافظی کرده اند.

این وضعیت پیشتر برای میوه های گران تر پیش آمده بود و اکنون با حذف میوه های ارزان، یا به عبارت دیگر لاکچری شدن میوه هایی که پیش از این ارزان محسوب می شد ، سبد مصرفی میوه خانوارهای کم درآمد از همیشه خالی تر شده است.

اخبار مهم را بخوانید:

هزینه 500 هزار تومانی خانوارها برای خرید هفته ای یک عدد هندوانه، خربزه و طالبی

آریاک سفر

روزنامه همشهری در گزارش اقتصادی امروز خود این سوژه را مدنظر قرار داده و نوشته است؛ مشاهدات میدانی، در بازار میوه، سبزی و صیفی حکایت از آن دارد که حداقل قیمت هر کیلوگرم انواع میوه‌های تابستانه به 15هزار تومان افزایش یافته و موجب حذف تدریجی این اقلام از سبد مصرف اقشار کم‌درآمد شده است.

این گزارش با بررسی میانگین قیمت 3قلم صیفی شامل هندوانه، خربزه و طالبی در میادین میوه و تره‌بار و میوه‌فروشی‌های سطح شهر تهران به این نتیجه رسیده است که در صورت خرید حداقل هر هفته یک عدد از این اقلام، خانوارها در طول یک‌ماه باید 500هزار تومان هزینه کنند. با توجه این میزان هزینه، فعالان بازار میوه می‌گویند خربزه، هندوانه و طالبی نیز به میوه‌های لاکچری در سبد مصرفی این خانوارها تبدیل شده است.

چند نرخی بودن میوه در سطح شهر

بر اساس این گزارش قیمت خرده فروشی انواع میوه‌های تابستانه و صیفی   در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران و خرده‌فروشی‌های سطح شهر، بالا و چندنرخی است. در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران گیلاس تکدانه و گیلاس قرمز و سیاه ممتاز 37هزار، آلبالو پیوندی 23هزار، آلبالوی رسمی 22هزارو500، آلو خاکی، آلوشابلون و آلو زرد قطره طلا 22هزارو500، توت فرنگی 31هزار، زردآلو و سایر انواع 28هزار، زردآلو شکرپاره و بادامی 45هزار، شلیل و شبرنگ 21هزار، سیب گلاب 17هزارو500، سیب زرد لبنان 11هزار و هلو21هزار تومان است، نرخ انواع اقلام مذکور در مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر تهران 15تا20درصد بالاتر است.

علاوه بر این، واحدهای صنفی میوه‌فروشی‌ در شهر تهران براساس منطقه محل کسب و میزان قدرت خرید مشتریان، انواع میوه را با قیمت‌های چندگانه‌ای به مشتریان عرضه می‌کنند که در برخی موارد شکاف 10تا20هزار تومانی قیمت برخی اقلام میوه را در مناطق مختلف پایتخت شاهد هستیم.

در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران قیمت هر کیلوگرم گرمک و طالبی 8هزارو100، طالبی جانا 7هزارو800، خربزه بذر مشهدی 9هزارو200، خربزه زرد و سبز گرمساری و جباری 7هزارو300، هندوانه 5هزارو500، خیار رسمی 7هزار، خیار رویال 4هزارو500، خیارسالادی 3هزار، خیار کوتاه بذر اصفهان 7هزار و 200وخیار گلخانه‌ای7هزار و 500تومان اعلام شده است اما قیمت فروش این اقلام در مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر تهران نسبت به میادین میوه و تره‌بار به‌مراتب بیشتر است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز