همه آنچه باید درباره پتروشیمی فارابی بدانید

مواد لاستیکی و پلاستیکی در بسیاری از امور کاربرد دارند. این محصولات به دلیل داشتن مقاومت شیمیایی، سایشی و خاصیت عایق بودن‌شان باعث کاربردهای بسیاری در زمینه خوردگی می‌شوند. یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه پتروشیمی که با هدف تامین خوراک صنایع داخلی در حوزه لاستیک و پلاستیک، رنگ و رزین سازی و چرم مصنوعی مورد بهره برداری قرار گرفته، شرکت «پتروشیمی فارابی» است. در ادامه کاماپرس مطالب خواندنی از این مجموعه را برای آگاهی بیشتر خوانندگان و علاقمندان ارائه می‌دهد؛

پتروشیمی فارابی چگونه ساخته شد؟

شرکت «پتروشیمی فارابی» سال 1365 با مشارکت مجموعه‌های صنایع ملی پتروشیمی ایران و میتوسبیشی ژاپن تاسیس شد. در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، این مجتمع به عنوان اولین شرکت پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده و از همان روزهای نخست، کارمندان این مجموعه در جهت بومی سازی قطعات در کشور تلاش کردند. این شرکت یکی از زیر مجموعه‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی، شستا، است.

در حال حاضر بسیاری از قطعات مورد نیاز مجموعه به دست متخصصان داخلی آن یا شرکت‌های دانش بنیان حاضر در استان خوزستان و بندر ماهشهر ساخته و تامین شده است.

اکنون این مجتمع دو محصول انیدرید فتالیک و دی اکتیل فتالات تولید می‌کند و مدیریت آن با محمود فخرایی است. این شرکت در نظر دارد تا در آینده ضمن داشتن تولید متنوع، حضور در بازار و حفظ سهم آتی خود، به سود پایدار نیز دست پیدا کند.

آریاک سفر

آخرین اطلاعات از سهام شفارا

سهام پتروشیمی فارابی با نماد «شفارا» در بازار پایه زرد فرابورس عرضه می‌شود. ارزش بازاری این سهم بالغ بر 11 هزار و 508 میلیارد ریال اعلام شد. در بازار بورس امروز 266 معامله از شفارا، به ارزش 41 میلیارد و 872 میلیون ریال صورت گرفت. شرکت‌های پتروشیمی فن آوران، پتروشیمی امیر کبیر، بانک رفاه کارگران و گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین از سهامداران عمده این مجموعه بودند.

این مجموعه در سال جاری برای اولین بار 242 تن از محصول فاکتور فعال کننده پلاکتی خود را در بورس کالا به فروش رساند. عرضه این محصول شرکت پتروشیمی فارابی با تقاضای بیش از هزار و 100 تنی در بورس کالا مواجه شد. در نهایت کل محصول عرضه شده چهار درصد بالاتر از قیمت پایه، معادل هر تن ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، به فروش رسید.

سوددهی پتروشیمی فارابی بعد از شش سال

شرکت پتروشیمی فارابی در پایان فصل بهار سال جاری، موفق به تولید هزار و 122 تن دی اکتیل فتالات و 7 هزار و 304 تن انیدرید فتالیک شد. میزان تولید فتالات و فتالیک نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب 60 و 49 درصد رشد داشته است. همچنین مقدار کل محصول تولیدی پتروشیمی فارابی در سه ماهه نخست امسال، 8 هزار و 426 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 22 درصد رشد کرد.

در سال جاری از این مجتمع به منظور بهبود شرایط تولید و خروج از رکود و زیان چند ساله، از جانب مدیریت پتروشیمی فناوران تقدیر شد. لازم به ذکر است که پتروشیمی فارابی توانست پس از شش سال فروش خود را به میزان 282 درصد بالا ببرد و از زیان به حاشیه سود شش درصدی دست پیدا کند.

مرتبط با : پتروشیمی فارابی
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز