هلدینگ سیمان فارس و خوزستان؛ بزرگترین تولیدکننده سیمان در خاورمیانه

یکی از مصالح ساختمانی مورد استفاده در پروژه‌های مختلف، سیمان است. این واژه به زبان فرانسوی، یعنی ماده‌ای چسبنده که قابلیت چسبیدن ذرات به یکدیگر را دارد و از ترکیب خاک رس، سنگ آهک و اکسیدهای معدنی در دمای ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود. به ماده‌ای که حرارت می‌بیند، کلینکر می‌گویند، که در نهایت با مقداری سنگ گچ ترکیب و سیمان تولید می‌شود.

به گزارش کاماپرس، ۸۸ سال پیش اولین کارخانه سیمان ایران با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن در روز آغاز به کار کرد و امروزه بزرگترین تولیدکننده سیمان خاورمیانه نیز در کشورمان مشغول فعالیت است. شرکت سیمان فارس و خوزستان یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید سیمان کشور است که همچنان هم یکی از پیشتازان این حوزه محسوب می‌شود.

شروع به کار شرکت سیمان فارس و خوزستان

از زمان شروع فعالیت شرکت سیمان فارس و خوزستان شش دهه می‌گذرد، در واقع در سال ۱۳۲۹ با مشارکت سرمایه‌گذاری دو سازمان برنامه و شرکت سهامی سیمان شیراز با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیون ریال تاسیس شده است. بعد از چند سال از شیراز به تهران منتقل شد و در سال ۱۳۳۴ کارخانه‌ای با ظرفیت روزانه ۲۰۰ تن سیمان به بهره‌برداری رسید.

در سال ۱۳۴۲ به طور رسمی، نام این مجموعه به «شرکت سهامی سیمان فارس و خوزستان» تغییر نام داد، پس از تصویب قانون اصلاحی در تاریخ ۱۳۵۱ به سهامی عام تبدیل شد و در دی‌ماه ۱۳۵۴ با نماد «سفارس» مورد پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

آریاک سفر

۱۲ شرکت سیمانی و ۱۰شرکت غیر سیمانی از شرکت‌های تابعه این هلدینگ هستند. در سال ۱۳۹۹ این شرکت موفق به تولید ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان کرده است. ۳۳ شرکت فرعی به عنوان زیرمجموعه در این شرکت، مشغول فعالیت هستند.

بر اساس تصمیمی که در شرکت گرفته شد، و با هدف سرعت در عملیات، کارخانه‌های تابعه در قالب شخصیت‌های حقوقی قرار گرفتند. سیمان آبیک به عنوان آخرین واحد تابعه،در سال مالی ۸۱ـ۸۲ به شرکتی مستقل تبدیل شد، تا مجموعه سیمان فارس و خوزستان عملا به شرکت مادر تخصصی در صنعت سیمان تغییر پیدا کند.

مجموعه سیمان فارس و خوزستان، بزرگترین تولیدکننده سیمان در خاورمیانه است و حمیدرضا هوشیاری، در سمت مدیرعامل و مجید وفاپور، ریاست هیئت مدیره شرکت سیمان فارس و خوزستان را بر عهده دارد.

وضعیت سفارس در بورس اوراق بهادار

شرکت‌ سرمایه‌گذاری سیمان تامین، سهامی عام بخش ۱ با ۱۷درصد سهام، سهامدار اصلی شرکت سیمان فارس وخوزستان به شمار می‌رود. شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین، سهامی عام بخش ۲، گروه توسعه مالی مهرآیندگان، شرکت سام الکترونیک، شرکت بیمه البرز و… سهامداران این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

تعداد سهام شرکت سیمان فارس و خوزستان، ۵ میلیارد و ۶۲۵ واحد است؛ سهام این شرکت در بازار امروز، ۱۰۷ هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال ارزش دارد.

میزان سودآوری شرکت اصلی درسه ماهه نخست سال جاری، یک هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل، رشد ۷۰ درصدی داشته است. میزان فروش سیمان و کلینکر شرکت‌های تابعه نیز، در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱میلیون و ۵۰۷ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته حدود ۲۱ درصد رشد داشته است.

تولید انواع سیمان در بالاترین سطح استاندارد جهانی

شرکت سیمان فارس و خوزستان، ماموریت خود را تولید انواع سیمان باکیفیت در بالاترین سطح کیفی استاندارد جهانی و عرضه در داخل و خارج می‌داند. این مجموعه، منابع انسانی را مهمترین دارایی خود برشمرده و هدفش را، خدمت به جامعه و تقویت آبادانی کشور تعیین کرده است.

شرکت سیمان فارس و خوزستان، حمایت از محیط زیست را مسئولیت اجتماعی خود می‌داند و در این راستا اقداماتی در جهت کاهش آلودگی هوا انجام داده است.

مرتبط با : سیمان فارس و خوزستان
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز