کلاهبرداران سفید پوش؛ هشدار درباره کلاهبرداری های کرونایی

لست سکند

در زمان شیوع بیماری هایی که موجب نگرانی و ترس عمومی می شوند و جدیدترین آنها کرونا است کلاهبرداران با استفاده از کلماتی مثل جدیدترین واکسن، ماسک های حیرت انگیز و مواد ضدعفونی کننده فوق پیشرفته به سودجویی و کلاهبرداری از این شرایط می پردازند.

به گزارش کاماپرس به نقل از ریانووستی، در گذشته اغلب افراد کم سواد و بی اطلاع در ایامی مثل شرایط کنونی بحران کرونا هدف کلاهبرداری  قرار می‌گرفتند اما با گذشت زمان کلاهبرداران نیز روش های خود را پیچیده تر و به روز تر کرده اند و در حال حاضر هر کسی می‌تواند به طعمه ای برای آنها تبدیل شود.

کلاهبرداران سایبری در ردیف اول 

اولین کلاهبردارانی که در زمان شیوع کرونا در روسیه، سوء استفاده از این شرایط را آغاز کردند کلاهبرداران سایبری بودند. آنها با ارسال ایمیل هایی به اسم سازمان بهداشت جهانی برای مخاطبان لینکی را برای آنها ارسال می کردند و مدعی می شدند در این ایمیل به اطلاعات مفیدی راجع به بیماری کرونا دسترسی خواهند داشت. کاربران به محض کلیک کردن روی لینک به سایت فیشینگ هدایت می شدند و از آنها خواسته می شد اطلاعات شخصی( پین کدها، حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی و …) خود را وارد سایت کنند و این اطلاعات مورد سوء استفاده کلاه برداران قرار می گرفت. ضمنا در برخی موارد با کلیک روی این لینک ها، ویروس هایی در کامپیوتر شخص فعال می شوند که توانایی کنترل سیستم عامل کامپیوتر و هک و  اخذ هر گونه اطلاعات را دارا هستند.

کلاهبردارن سنتی و درخواست کمک برای تولید واکسن

راز آسمان پایتخت

در حالی که کلاه برداران سایبری در حال تلاش برای خالی کردن جیب روس ها با روش های مدرن هستند، کلاه برداران دیگری نیز به روش های سنتی مثل پنهان شدن پشت نقاب موسسات خیریه متوسل می شوند. آنها پروژه سوء استفاده از شیوع کرونا را در قالب درخواست کمک برای مبتلایان کرونا، یا تولید دارو و  واکسن برای مبارزه با این بیماری پیش می برند.

کیت های تقلبی تشخیص کرونا

به محض پیدا شدن اولین نمونه های بیماری کرونا در روسیه، صحبت هایی نیز درباره فروش کیت های تست  تشخیص سریع بیماری نیز شایع شد. قیمت متوسط هر کدام از این کیت ها سر به چند هزار روبل می زد. کلاهبرداران برای فروش کیت های تقلبی علاوه بر اینترنت از فروش تلفنی و حضوری نیز استفاده می کنند. ضمنا آنها در برخی موارد داروهایی نیز برای درمان بیماری کرونا به متقاضیان می فروختند؛ صد البته داروهای بی اثر! به گفته یکی از مسئولان روس، این کلاهبرداران بیش از همه، افراد مسن را طعمه کلاهبرداری های خود می کنند و به نظر می رسد افراد مسن بیش از سایرین فریب کلاهبرداران را می خورند.

کلاهبرداران سفیدپوش!

طی روزهای اخیر مسئولان سن پطرزبورگ نسبت به کلاهبرداران سفید پوش این چنین هشدار دادند : افرادی در این شهر خود را پزشک و مسئولان بهداشتی معرفی کرده و به خانه شهروندان رفته و در مراجعه به خانه شهروندان مرتکب سرقت شده بودند. بر اساس هشدار مقام های مسئول، این نحو کلاهبرداری ها ممکن است بعلاوه بر سرقت به جرائم سنگین تر نیز منتهی شود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز