هزینه میلیاردی تست کرونای فوتبالیست های ایران

برگزاری مسابقات لیگ برتر و دسته اول در شرایطی که کرونا تا حدودی فروکش کرده با اما و اگرها فراوانی مواجه است که یکی از مهمترین آنها گرفتن تست کرونا از بازیکنان و عوامل اجرایی تیم ها و هزینه سنگین این تست ها است.

به گزارش کاماپرس، بحث و جدل بر سر برگزاری باقیمانده مسابقات لیگ برتر فوتبال هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند و مربیان و بازیکنان و مسئولان فوتبال با اظهارنظرهای خود تنور این بحث را داغ نگه می‌دارند اما برگزاری این مسابقات طبق پروتکل‌های بهداشتی یک هزینه سنگین نیز به باشگاه‌ها تحمیل می‌کند که تکلیف آن نامشخص است.

16 میلیارد یا 7 میلیارد؛ هزینه تحمیلی کرونا به فوتبال

به نوشته روزنامه شهروند 16 تیم در لیگ‌برتر بازی می‌کنند که در هر وعده ٥روزه تست کرونای اعضای همه این تیم‌ها حدود ٤٤٨‌میلیون تومان هزینه در پی دارد. حالا درنظر بگیرید از ابتدای خردادماه که تمرینات شروع شده تا اواسط مردادماه که مسابقات طبق برنامه سازمان لیگ ادامه دارد، تقریبا یک بازه ٧٥روزه را تشکیل می‌دهد. در این دوره تیم‌ها باید ١٥ تست کرونا را پشت‌سر بگذارند که در مجموع ٦‌میلیارد و ٧٢٠‌میلیون تومان هزینه دارد.

این موضوع فقط لیگ‌برتر را شامل نمی‌شود و لیگ دسته اول هم که ١٨ تیم در آن فعالیت دارند، باید همین رویه را در پیش بگیرند. شاید به همین هزینه‌ها بود که سازمان لیگ تصمیم به تعطیلی مسابقات لیگ‌های دسته پایین‌تر گرفت. در لیگ دسته اول هر هفته هزینه تست‌های کرونا ٥٠٤‌میلیون آب می‌خورد و برای یک دوره ٧٥روزه این هزینه‌ها به ٧‌میلیارد و ٥٦٠‌میلیون تومان می‌رسد. مجموع این هزینه‌ها برای ادامه مسابقات لیگ‌برتر و دسته اول ١٤‌میلیارد و ٢٨٠‌میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

آریاک سفر

جدا از هزینه‌ای که باشگاه‌ها باید برای گذراندن تست کرونا پرداخت کنند، فدراسیون هم باید برای انجام تست کرونا به صورت هفتگی دست به جیب شود. حتی اگر نیروهای یگان ویژه و برخی از عوامل ورزشگاه که در کنار زمین چمن نیستند را درنظر نگیریم، به نظر می‌رسد داوران قضاوت‌کننده در هر هفته، ناظر فدراسیون، ناظر داوری و چند مسئول دیگر در کنار زمین باید تست کرونا را پیش از حضور در مسابقات پشت‌سر بگذارند. ٦ داور برای هر مسابقه لیگ‌برتر یا لیگ دسته اول، هر هفته فقط ١٠٢ داور را راهی شهرهای مختلف برای قضاوت می‌کند. اگر در کمترین حالت ممکن تعداد کل عوامل اجرایی با داوران را ١٥٠نفر در هر هفته بدانیم، تست‌های کرونا هر هفته ١٠٥‌میلیون و در ٧٥روز یک‌میلیارد و ٥٧٥‌میلیون تومان هزینه برای فدراسیون خواهد داشت.

در مجموع هزینه‌گرفتن تست از اعضای تیم‌های لیگ‌برتری و لیگ دسته اول به همراه داوران و عوامل اجرایی تنها برای ادامه لیگ نوزدهم و جام حذفی‌ سال جاری، به صورت تخمینی چیزی حدود ١٦‌میلیارد خواهد بود.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، هزینه کیت‌های تست کرونای دولتی کمتر از نصف کیت‌های آزاد قیمت دارد. می‌توان گفت، تقریبا هربار تست از یک بازیکن به جای ٧٠٠‌هزار تومان نزدیک به ٣٠٠‌هزار تومان هزینه در پی خواهد داشت که یک کاهش هزینه چشمگیر برای باشگاه‌ها و حتی فدراسیون خواهد بود. درنظر بگیرید هزینه ١٦میلیاردی با دادن سهمیه کیت‌های دولتی به ٦ یا ٧‌میلیارد برسد. به نظر می‌رسد درشرایط فعلی که کرونا همچنان آمار پایینی در ایران ندارد، تنها راه برای راضی‌کردن باشگاه‌ها به انجام این تست جهت برگزاری مسابقات فوتبال اختصاص‌دادن کیت‌هایی با قیمت دولتی به فوتبالی‌هاست.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز