هزینه لاستیک و روغن کامیون 100 میلیونی شد!

تعویض 5 جفت لاستیک به طور متوسط سالانه 90 میلیون تومان و هزینه تعویض روغن سالانه برای یک کامیون 18 میلیون است.

به گزارش کاماپرس، سازمان تنظیم بازار قرار است تعیین قیمت لاستیک را به تولیدکنندگان واگذار کند، هرچند اعلام شده این مجوز فقط به تولید کنندگان خودروهای سبک داده می شود اما تاثیرات خود را روی لاستیک خودروهای سنگین گذاشته است.

همچنین سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده که قیمت روغن موتور دیزلی تولید داخل تا سقف ۵۳ درصد گران خواهد شد.

این افزایش قیمت ها درحالی است که کامیون داران برای تعویض لاستیک و تعویض روغن، همین الان هم باید مبلغی بیش از 100 میلیون تومان هزینه کنند.

احمد کریمی دبیر کانون کامیونداران در گفت‌وگو با مهر درباره تغییر قیمت روغن موتور و تأثیر آن بر معیشت و درآمد کامیونداران اظهار داشت: عمده مصرف روغن موتور، محصولات داخلی ۴ شرکت بورسی است که نرخ آنها ۵۳ درصد رسماً اضافه شد؛ اما در عمل می‌بینیم که در بازار اولاً به وفور یافت نمی‌شود و ثانیاً واحدهای صنفی مربوطه، با هر نرخی که بخواهند، به فروش می‌رسانند؛ ضمن اینکه نظارتی هم دستمزد تعویض روغنی‌ها نیست.

آریاک سفر

18 میلیون هزینه تعویض روغن برای یک سال

وی افزود: هر بار تعویض روغن همراه با تعویض آن برای یک کامیون کشنده به طور متوسط ۴۰ لیتر روغن موتور مصرف می‌شود که روغن موتور ایرانی به قیمت ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و با دستمزد تعویض آن، ۱.۵ میلیون تومان برای کامیون دار هزینه در بر دارد.

به گفته این فعال صنفی، اگر به طور متوسط در هر ۱۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض روغن باشد، این میزان پیمایش معمولاً در یک ماه برای رانندگان اتفاق می‌افتد درنتیجه در یک سال تا ۱۸ میلیون تومان هزینه صرفاً تعویض روغن روی دست کامیون دار می‌گذارد؛ این نرخ‌ها بدون هزینه‌های جانبی مانند تعویض فیلتر هوا، واسکازین و امثال آن محاسبه شده است.

۹۰ میلیون تومان تعویض لاستیک خودروهای سنگین

اگر قرار به تعویض لاستیک در شرایط عادی باشد، با توجه به اینکه متوسط پیمایش کامیون‌ها در کشور، سالانه ۱۰۰ هزار کیلومتر است، کامیونداران مجبورند در یک سال ۵ جفت لاستیک تعویض کنند.

اگر متوسط قیمت هر جفت لاستیک سنگین را ۱۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، در یک سال ۹۰ میلیون تومان هزینه روی دست کامیون دار صرفاً بابت تعویض لاستیک باقی می‌گذارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز