کاشی و سرامیک حافظ؛ تولیدکننده محصولات منحصربه‌فرد

لست سکند

سرامیک یکی از اولین و مهم‌ترین دست‌ساخته‌های هنری بشر است که نقش پررنگی در رشد سطح زندگی و فرهنگ انسان بازی می‌کند. تولد صنعت کاشی و سرامیک سازی، به خصوص کاشی‌های سرامیکی در ایران به ۶۱ سال پیش برمی‌گردد. در حال حاضر ایران در بین ۲۱۰ کشور تولید و صادرکننده کاشی و سرامیک جهان، دارای رتبه پنجم است اما در منطقه جایگاه نخست را دارد.

به گزارش کاماپرس، بر اساس آمارهای موجود امروز حدود ۱۵۰ کارخانه کاشی و سرامیک در کشور فعالیت می‌کنند و دامنه تولید سالانه نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مربع است. یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تولید کاشی وسرامیک باکیفیت، گروه تولیدی حافظ است که با طرح‌های متنوع خود در بازار داخل و خارج توانسته جایگاهی برای خودش داشته باشد.

اولین تولیدکننده پرسلان نانو پولیشی

شرکت کاشی و سرامیک حافظ در سال ۱۳۵۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. در ابتدا، با راه‌اندازی کارخانه‌ای با وسعت ۴۱ هکتار در نزدیکی شیراز اقدام به تولید محصول موردنظر خود کرده است. این مجموعه در ابتدا فعالیت خود را تنها با تولید کاشی دیوار آغاز کرد و به مرور توانست با سه خط تولید کف، دیوار و پرسلان اکسترودی، محصولات خود را روانه بازار کند. شرکت کاشی و سرامیک حافظ سالانه در حدود ۸.۵ میلیون متر کاشی و سرامیک تولید می‌کند. کارخانه اصلی شرکت در کیلومتر ۲۵ جاده شیراز زرقان، بلوار پاسداران واقع شده است.

بازساری و به‌روز رسانی تجهیزات کارخانه‌های شرکت کاشی و سرامیک حافظ که تحت مدیریت امیر مصطفی اعرابی‌پور قرار دارد، در دوره‌های منظم انجام می‌شود. این مجموعه در حال حاضر پتانسیل تولید کوچک‌ترین سایزهای کاشی و سرامیک- ابعاد ۲۰*۲۰- تا بزرگ‌ترین سایز یعنی ۶۰*۱۲۰ و همینطور ۱۰۰*۱۰۰ را داراست و به زودی تولید کاشی‌های استخری را نیز به سبد محصولاتش اضافه خواهد کرد.

راز آسمان پایتخت

مجموعه کاشی و سرامیک حافظ، لقب نخستین تولیدکننده پرسلان ۱۰۰*۱۰۰ نانوپولیشی و غیر پولیشی را از آن خود کرده و توانسته است به عنوان تنها ارائه کننده پرسلان‌های اکسترودری در خاورمیانه و منطقه از رقبایش پیشی بگیرد.

پرسلان‌های اکسترودری مقاوم‌ترین کاشی‌هایی هستند که طی مراحل مختلف تولید، ضدلغزش و ضدفرسایش شده و برای پوشانندگی کف، دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان مناسب هستند.

در ابتدا تولید پرسلان‌های ۱۰۰*۱۰۰، در سال ۱۳۹۷ و با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها در کارخانه کاشی و سرامیک حافظ آغاز شد. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به جذب آب کمتر از نیم درصد از وزن خود، مقاوم در برابر لکه‌ها، خط و خش، خمش، سایش و همینطور مقاومت در برابر اسید و باز اشاره کرد. در تولید این نوع محصول، کیفیت و مواد فنی آن، از استاندارد جهانی استفاده شده است.

۲۶ محصول در کارنامه کاری این شرکت وجود دارد که در دسته‌بندی پرسلان پولیشی، سرامیک، کاشی دیوار و پرسلان قرار می‌گیرند.

در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نفر در کارخانجات این شرکت مشغول به فعالیت هستند؛ مجموعه کاشی و سرامیک حافظ، محصولات خود را علاوه بر بازار داخلی، به کشورهایی نظیر بلژیک، ایتالیا،  کنیا، عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌کند.

راه‌اندازی مجدد کارخانه زرقان

کارخانه کاشی و سرامیک حافظ در زرقان، به دلیل استفاده از تجهیزات فرسوده و از رده خارج در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با مشکلاتی مواجه و تعطیل شد اما در شهریور ۱۳۹۸ این کارخانه دوباره راه‌اندازی شد. به گفته اعرابی، مدیرعامل این مجموعه، سالانه ۵ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در این کارخانه تولید می‌شود و هم‌اکنون محصولات به کشورهای عراق، پاکستان و آسیای میانه صادر می‌شوند.

در اسفندماه ۱۳۹۹، عملیات اجرایی کارخانه کاشی و سرامیک حافظ واقع در شهرستان اقلید، کلید خورده است. این پروژه اقتصادی با اعتبار اولیه ۴۰۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال در فاز اول برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و هزار نفر به صورت غیرمستقیم احداث شد.

کحافظ در بورس اوراق بهادار

شرکت کاشی و سرامیک حافظ با نماد «کحافظ»، پس از تبدیل سهامی خاص به سهام عام، وارد بورس شد. بزرگترین سهامدار این مجموعه، شرکت سرمایه‌گذاری گستر آریا با بیش از ۹۵ درصد سهم است. ارزش سهام این شرکت در بازار امروز، بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

گروه تولیدی کاشی و سرامیک حافظ در پروژه ساخت و تجهیز حرم امام رضا در مشهد شرکت داشته است. این مجموعه به عنوان نخستین دارنده نشان طلایی استاندارد در صنعت کاشی و سرامیک، علاوه بر دریافت گواهینامه و استانداردهای مختلف، برای چندین سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه استانی و در سال ۱۳۸۹ به عنوان صادرکننده نمونه کشور معرفی شد.

تمام تلاش این مجموعه این است که به یکی از شرکت‌های برتر صنعت کاشی و سرامیک در رده‌بندی جهانی تبدیل شود.

مرتبط با : کاشی حافظ
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز